Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Publiczne i Bezpieczeństwo > Bezpieczna Żywność > Szkodliwe dodatki żywnościowe, których trzeba unikać

Szkodliwe dodatki żywnościowe, których trzeba unikać

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 5 
Niektóre naturalne dodatki, takie jak ocet czy sól są stosowane od wieków. Jednak rosnąca popularność przetworzonej żywności w drugiej połowie XX wieku doprowadziła do wzrostu liczby niezdrowych dodatków. Dlatego ważne jest, aby zwrócić uwagę, czy żywność którą kupujesz nie ma szkodliwych dodatków.
1
syrop fruktozowy
Syrop wysokofruktozowy
Syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy jest tanim słodzikiem dodawanym do napojów gazowanych oraz napojów owocowych, dressingów do sałatek, niektórych zbóż i innych przetworzonych przekąsek.
Nadmierne spożycie kalorii z syropu kukurydzianego o wysokiej zawartości fruktozy jest głównym czynnikiem przyczyniającym się do epidemii otyłości. Syrop ten podnosi także ryzyko wystąpienia chorób metabolicznych, takich jak wysoki poziom cukru we krwi, wysoki poziom trójglicerydów, podwyższone ciśnienie krwi, nadmiar tkanki tłuszczowej i nieprawidłowy poziom cholesterolu.

Glutaminian sodu
Glutaminian sodu jest dodatkiem wzmacniającym smak. Jest powszechnie stosowanym w kuchni azjatyckiej. Występuje także w puszkach i mrożonkach, dressingach do sałatek, gotowych zupach i przekąskach dla dzieci. Od lat trwa debata o ewentualnych szkodliwych skutkach jego stosowania.
2
sztuczne barwniki
Sztuczne barwniki
Przykładowo tartrazyna jest żółtym barwnikiem, który znaleźć możesz w napojach, gumach do żucia, żelkach i wielu innych produktach. Długotrwałe spożywanie tartrazyny może powodować raka, według najnowszych badań zaostrza także objawy astmy.
Niebieskie barwniki spożywcze znajdują się między innymi w lodach, napojach o niebieskim kolorze, produktach o smaku malinowym, polewach. Barwnik ten, jak wynika z wieloletnich badań, wspiera progresję raka skóry. Inne barwniki spożywcze, takie jak na przykład czerwone i zielone barwniki, są również związane z nowotworami i występowaniem nadpobudliwości u dzieci.

Bromian potasu
Bromian potasu jest dodatkiem do żywności, który sprawia, że pieczywo staje się pulchne. Chociaż badania na ludziach nie zostały przeprowadzone, bromian potasu uważany jest za substancję "prawdopodobnie rakotwórczą dla ludzi", a wiedza ta opiera się na badaniach przeprowadzonych na szczurach, u których wykazano związek między doustnym spożywaniem bromianu potasu i rakiem tarczycy i nerek.
3
aspartam
Aspartam
Aspartam jest sztucznym słodzikiem, który znaleźć można w gazowanych napojach, napojach w proszku, słodzikach, słodkich jogurtach, gumach do żucia, a nawet niektórych środkach farmaceutycznych.
Choć rakotwórcze działanie aspartamu pozostaje naukowo nieudowodnione, badania opublikowane w 2004 roku dowodzi, że ​​regularne spożywanie aspartamu może być główną przyczyną nadciśnienia, depresji i zaburzenia rytmu serca.
4
wędliny
Tłuszcze trans
Tłuszcze trans powstają, gdy produkty oparte na olejach roślinnych zostają zestalone przez uwodornienie. Pokarmy o najwyższej zawartości tłuszczów trans to margaryna, głęboko smażone potrawy i gotowe wypieki, zwłaszcza te zawierające tłuszcz. Tłuszcze trans mogą powodować zatykanie tętnic, co z kolei może prowadzić do choroby niedokrwiennej serca. Ludzie z tą chorobą są narażeni na większe ryzyko zawału serca. Regularne spożywanie tłuszczów trans jest główną przyczyną choroby wieńcowej.

Azotyny i azotany
Azotyn sodu jest dodatkiem do żywności, który daje wędlinom - takim jak szynka, suszona wołowina i boczek - ich charakterystyczny smak i kolor. Chociaż warzywa również zawierają niski poziom azotynów, niektóre mogą zawierać azotany w znacznych ilościach w zależności od sposobu uprawy, gleby i intensywności światła. Azotany znalezione w wodzie pitnej mają powiązania z rozwojem raka pęcherza, macicy, jajnika i odbytnicy.
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

To, że orzechy są bardzo zdrowe, nikomu nie trzeba tłumaczyć. Nie wszyscy jednak chętnie po nie sięgają – bojąc się...
Jak przechowywać i przygotowywać orzechy?
To, że orzechy są bardzo zdrowe, nikomu nie trzeba tłumaczyć...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt