Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Rodzinne > Zdrowie Kobiety > Nieregularne miesiączki: kiedy powinnyśmy się zacząć martwić?

Nieregularne miesiączki: kiedy powinnyśmy się zacząć martwić?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 6 
Przeciętny okres cyklu menstruacyjnego wynosi od 21 do 35 dni. Organizm każdej kobiety jest inny, dlatego też cykle mogą być nieregularne. Na pewno nie raz doświadczyłaś, że miesiączka spóźniła się o kilka dni lub pojawiła się kilka dni za wcześnie. Kobiety, których cykle są regularne mają od 11 do 13 cykli rocznie, ważne jest jednak aby pamiętać, że nie każda kobieta musi przechodzić cykl tak samo. To co dla jednej kobiety może być normalne, dla drugiej będzie już powodem do niepokoju. W większości przypadków nieregularne miesiączki nie są powodem do niepokoju, jednak jeśli problem narasta, warto skonsultować się z lekarzem.
1
wiek kobiety
Jakie mogą być przyczyny nieregularnej miesiączki?
Kilka rzeczy może powodować nieregularne cykle menstruacyjne, niestety jest to niezależne od nas. Większość przyczyn możemy doszukać się w codziennym życiu, będzie to na przykład zła dieta, stres, nieregularne pory snu oraz wiele więcej. Jakie więc mogą być przyczyny nieregularnego okresu?

Wiek
W pewnym wieku kobiety mogą doświadczyć nieregularnej miesiączki. Jest to czas, w którym kobieta dojrzewa, czyli wiek około 13-14 lat oraz okres menopauzy, czyli przekwitania, który dotyka kobiety w wieku około 50 lat.
2
stres
Stres
Kiedy człowiek jest zestresowany, poziom kortyzolu w organizmie gwałtownie wzrasta i zaburza normalną równowagę hormonalną. Kortyzol zakłóca pracę estrogenów i progesteronu odpowiedzialnego za regulowanie cyklem miesiączkowym. Jeśli w organizmie za dużo jest kortyzolu, możemy spodziewać się, że cykl będzie nieregularny.

Zmienna waga
Waga naszego ciała dyktuje, jaką ilość hormonów będzie musiał wyprodukować nasz organizm. Jeśli waga drastycznie się zmienia, może to prowadzić do bałaganu w cyklu miesiączkowym.
3
tabletki
Nieregularne godziny snu
Sen ma wiele korzyści dla organizmu, jest to czas na naprawę i regenerację komórek, aby ciało mogło właściwie funkcjonować. Ilość i jakoś snu wpływa na hormon – leptynę, który następnie wpływa na owulację. Większość lekarzy zaleca, aby spać średnio 8-10 godzin snu, każdej nocy. Zbyt mała lub zbyt duża ilość snu wpłynie negatywnie na nasz organizm.

Leki
Niektóre leki, takie jak aspiryna, ibuprofen czy naproksen mogą mieć wpływ na wytwarzanie estrogenów i progesteronu, co z kolei prowadzi do nieregularnych cykli miesiączkowych.
4
tarczyca kłopoty
Zespół policystycznych jajników
Niewielkie torbiele na jajnikach to problem coraz większej ilości kobiet. Nieleczone torbiele prowadzą do nieregularnych cyklów miesiączkowych, jak i również do innych zaburzeń, takich jak bezpłodność, zwiększone ryzyko chorób serca oraz cukrzyca czy nawaga.

Zaburzenia pracy tarczycy
Tarczyca w organizmie reguluje, to w jaki sposób do naszego organizmu uwalniana jest energia, wpływa na temperaturę ciała oraz tempo bicia serca. Zaburzenia czynności tarczycy mogą być dwa: niedoczynność lub nadczynność tarczycy. W pierwszym wypadku mamy do czynienia z niewystarczającą ilością wytwarzanych hormonów. Nadczynność tarczycy przyspiesza procesy zachodzące w organizmie, dlatego też osoby z zaburzeniami prawidłowej pracy tarczycy mają problem z nieregularnymi cyklami.
5
wizyta u lekarza
Endometrioza
Jest to stan, w którym wyściółka macicy rośnie poza macicą. Stan ten powoduje silny ból w obrębie miednicy, nieregularne miesiączki oraz niepłodność. Nieregularne miesiączki są jednak najbardziej pewnym objawem endometriozy. Zaburzone cykle mogą wystąpić, ponieważ błona śluzowa macicy, nie znajduje się tam gdzie powinna. Jedynie badanie ginekologiczne może potwierdzić to, czy mamy do czynienia z endometriozą.

Kiedy kobieta powinna się martwić?
Nieregularne cykle miesiączkowe mogą zdarzyć się każdej kobiecie, w każdym wieku. Niemniej jednak, jeśli nieregularne cykle lub zaburzenia miesiączkowania powtarzają się ciągle, należy jak najszybciej zgłosić się do ginekologa.
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Brak okresu? Pierwszą rzeczą która przychodzi ci wówczas do głowy jest ciąża. Nie jest to oczywiście wykluczone, jednak...
Najczęstsze przyczyny nieregularnych miesiączek
Brak okresu? Pierwszą rzeczą która przychodzi ci wówczas...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt