Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Psychiczne > Leczenie Zaburzeń Psychicznych > Co sprawia, że obgryzasz paznokcie?

Co sprawia, że obgryzasz paznokcie?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 4 
Kiedy myślimy o ludziach, którzy obgryzają swoje paznokcie najprawdopodobniej wyobrażamy sobie kogoś cierpiącego na zaburzenia nerwowe. To oczywiste założenie. Dla obserwatora z zewnątrz obgryzanie paznokci wydaje się być nerwowym tikiem nie do opanowania. Ostanie badania wykazują, że obgryzanie paznokci to coś więcej niż nawyk.
1
poranione ręce
Obgryzanie paznokci jest niewątpliwie niebezpieczne dla zdrowia. Paznokcie wyglądają brzydko, skóra może być poraniona,zaś w rany otwarte i nieleczone mogą wdać się infekcje. Badania wykazały, że 20 - 30 % populacji, a szczególnie kobiety przewlekle obgryza paznokcie. Może to powodować problemy z poczuciem własnej wartości i nerwowość, ponieważ ludzie z obgryzionymi paznokciami często wstydzą się uścisnąć dłoń lub pokazać paznokcie w jakikolwiek sposób.
2
poranione paznokcie
Nie trzeba dodawać, że nawyk jest wciągający i bardzo trudny do zwalczenia. Wydaje się, że fakt gryzienia paznokci ma kojące działanie na gryzącego, wpływa uspokajająco na układ nerwowy. Ci, którzy obgryzają paznokcie mają tendencję do bycia nerwowymi ludźmi, którzy cierpią z powodu lęku lub stresującego stylu życia, a zły nawyk ich uspokaja. Ale to nie jedyny powód obgryzania paznokci.
Lista powodów jest długa i zależy często od indywidualnych przypadków. Może to być wyuczony nałóg przejęty od rodzica czy rodzeństwa, genetycznie odziedziczony. Może być efektem znudzenia, potrzebą samookaleczania się, co może nawet prowadzić do samobójstwa.
3
kolorowanki
Według badań naukowców może również wskazywać na to, że ktoś jest perfekcjonistą. Uważa się, że gryzienie jest sfrustrowaną reakcją na niedoskonałość, np. obgryzanie złamanego paznokcia.
Kiedy w życiu perfekcjonisty nie wszystko idzie zgodnie z planem pojawia się tendencja do frustracji i właśnie obgryzanie paznokci przynosi ulgę.
Obgryzanie paznokci to trudny do opanowania nałóg, ale są sposoby aby go opanować. Jeśli nie jesteś w stanie kontrolować swoich tików, spróbuj znaleźć inne ujście dla frustracji. Spróbuj zająć czymś dłonie, mogą to być nawet kolorowanki czy krzyżówki. Gdy te metody zawiodą nie wstydź się skorzystać z terapii lub konsultacji z lekarzem.
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Wiele osób od dziecka obgryza paznokcie. Wystarczy niewielki stres, egzamin, kłótnia z rodzicami, czy sympatią, a Ty...
Jak się oduczyć obgryzania paznokci?
Wiele osób od dziecka obgryza paznokcie. Wystarczy niewielki...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt