Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Wrzody > Jak zdiagnozować i leczyć wrzody żołądka

Jak zdiagnozować i leczyć wrzody żołądka

Stopień trudności: łatwe
, ekspert Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 6 
Wrzody żołądka powstają, kiedy jest zbyt duża kwasowość. Ich przyczyną jest styl życia, dieta lub niektóre leki. Bardzo często przechodzą one niezauważone, jeśli nie podrażniają żołądka lub nie pękają, jednak mogą powodować dolegliwości bólowe. Istnieją dwie główne przyczyny ich powstawania: nadużywanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych lub bakteria Helicobacter Pylori. Mogą przydarzyć się osobom w każdym wieku, jednak bardziej narażone na nie są seniorzy. Wrzody mogą uformować się w każdym miejscu żołądka, dlatego też przypadłość ta stała się już epidemią. Czy wiesz, że prawie 10 procent populacji w którymś momencie życia będzie miała do czynienia z wrzodami?
1
Kiedy powstają wrzody żołądka

Wrzody powstają, kiedy na błonie wyściełającej żołądek pojawią się owrzodzenia lub dziury, który powodują ból lub inne zaburzenia. Bakteria H. Pylori może wpływać na cały układ trawienny, co może prowadzić do infekcji i komplikacji. Bardzo często dolegliwość ta pozostaje niezdiagnozowana, ponieważ może zostać mylona z bólem w podbrzuszu, mdłościami czy utratą apetytu. Kiedy owrzodzenie lub dziura w żołądku zostanie podrażniona, może przedostać się przez błonę żołądka. Wtedy soki żołądkowe przedostają się przez uszkodzoną tkankę i wpływają na pobliskie organy, co może okazać się niebezpieczne.

Soki trawienne niszczą tkankę żołądka
Im dłużej wrzody pozostają niezdiagnozowane, tym bardziej przedostają się przez nabłonek żołądka i wyciekają poza niego. Może to prowadzić do łagodnych lub silnych infekcji oraz innych dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Sok trawienny, czyli kwas chlorowodorowy oraz enzym pepsyna mogą przepalić się przez wyściółkę śluzówki, która ochrania żołądek. Jeśli sytuacja taka zdarza się w trybie ciągłym, to trawione jedzenie może podrażniać dane miejsce, a nawet doprowadzić do krwawienia wewnętrznego. Uczucie pieczenia po posiłku, to nic innego jak soki trawienne, które niszczą tkankę żołądka.
2
Objawy wrzodów żołądka
Kiedy nadmiar kwasów żołądkowych, bakterie lub inne toksyny przedostają się do żołądka przez uszkodzoną tkankę, wtedy pojawiają się objawy. Należą do nich silny ból oraz infekcje i komplikacje, które mogą występować w całym organizmie. Naukowcy odkryli, że wrzody u niektórych osób mogą zaniknąć samoistnie, a u niektórych są wynikiem predyspozycji genetycznych. Symptomy mogą się wahać, od takich jak ból w podbrzuszu, wzdęcia czy inne poważniejsze dolegliwości bólowe. Do objawów wrzodów żołądka należą:
- refluks
- piekący lub gryzący ból żołądka
- zmiany w apetycie
- ciemne stolce (od krwawienia wewnętrznego)
- odwodnienie
- zgaga
- zmęczenie
- mdłości
- ostry ból w podbrzuszu
- osłabienie
- wymioty
Według lekarzy do wrzodów żołądka może doprowadzić słaby apetyt, stres, a nawet nadużywanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych. Mogą one dawać objawy pomiędzy posiłkami lub w nocy, a znikać podczas pod wpływem leków zobojętniających. Dolegliwości mogą być odczuwalne od kilku minut do wielu godzin. Ważną rzeczą jest to, aby pamiętać, że wrzody żołądka mogą zniknąć samoistnie. Prawie 90% z nich ustępuje bez interwencji chirurgicznej czy leków.
3
Rodzaje wrzodów

Istnieją dwa rodzaje wrzodów, które rozróżnia się ze względu na lokalizację. Ból nimi spowodowany może dotyczyć jednego konkretnego miejsca lub być odczuwalny w całym brzuchu. Objawy mogą być utajone przez długi okres, w którym wrzody cały czas rosną. Wrzody dwunastnicy znajdują się jak sama nazwa wskazuje na dwunastnicy lub w górnej części żołądka i mogą zaogniać się po spożyciu posiłku. Z kolei wrzody żołądka zlokalizowane są na wyściółce żołądka i powodują tępy lub gryzący ból.
Rodzaj wrzodów a typ odczuwalnego bólu
Rodzaj wrzodów można rozpoznać po typie odczuwanego bólu. Wrzody żołądka najczęściej dają objawy po zjedzonym posiłku. Z kolei wrzody znajdujące się na dwunastnicy odzywają się kilka godzin po jedzeniu. Oba rodzaje mogą powodować zmiany w apetycie, nadmierne odbijanie, ból odczuwany na czczo lub podczas spożywania tłustych produktów. Zła dieta, stres oraz alkohol mogą sprawiać, że dolegliwości bólowe będą się nasilać.
4
Powikłania wynikające z wrzodów żołądka

Małe wrzody mogą zniknąć same, jednak te powodujące silny ból i uszkadzające pobliskie tkanki wymagają odpowiedniego leczenia. Niektóre objawy nie powodują powikłań, jednak te bardziej nasilone muszą być leczone w trybie natychmiastowym, tak aby nie dopuścić do rozwoju bakterii. Najlepszym sposobem na rozpoznanie wrzodów jest udanie się do specjalisty. Objawy, które powinny skłonić do takiego kroku to:

• krew w kale
• duże osłabienie i zmęczenie
• mdłości, które nie ustępują
• nagły ból w dole pleców
• krwawe lub fusowate wymioty
5
Diagnozowanie wrzodów żołądka
Lekarze wykonują badania, które dają odpowiedź na temat stanu wrzodów, które powodują dolegliwości. Na przykład połknięcie małej ilości baru zalecane jest przed badaniem obrazowym organów wewnętrznych. Badania takie wykonuje się, aby stwierdzić lub wykluczyć występowanie perforacji w przełyku, żołądku oraz dwunastnicy. Badania z krwi zlecane są, aby sprawdzić występowanie przeciwciał lub komórek zwalczających infekcję Helicobacter Pylori. Innymi popularnymi testami są badania z próbki kału lub test oddechowy.

Leczenie wrzodów żołądka

Istnieją opcję, które zmniejszają objawy wrzodów. Odstawienie tłustych potraw redukuje ryzyko pęknięcia wrzodu oraz sprawia, że wchłanianych jest więcej substancji odżywczych. W cięższych przypadkach stosuje się antybiotyki, antagonisty receptora H2, inhibitory pompy protonowej, leki zobojętniające oraz chroniące śluzówkę. Odpowiednie leczenie bardzo szybko może usunąć dręczący nas problem. Im szybciej zacznie się leczenia, tym mniejsze ryzyko uszkodzenia okolicznych tkanek lub długotrwałych problemów trawiennych.
Przeczytaj teraz: Jak zdiagnozować wrzody?
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Są dwa rodzaje wrzodów – występujące w żołądku i w dwunastnicy. Jeśli u pacjenta występują jedne i drugie, schorzenie...
Jak naturalnie walczyć z wrzodami żołądka
Są dwa rodzaje wrzodów – występujące w żołądku...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt