samobójca

Jak rozpoznać samobójcę?

DorotaDorota - specjalista Tipy.pl
Nie zawsze łatwo jednoznacznie stwierdzić, czy ktoś ma skłonności samobójcze. Istnieją określone zachowania, których zaobserwowanie powinno być dla nas sygnałem ostrzegawczym. Potencjalni samobójcy nie zawsze wykazują depresyjny nastrój. Zdarzają się w ich życiu dni, kiedy wszystko wydaje się normalne. Jednak, gdy przyjrzeć im się bliżej widać od razu, że coś jest nie tak. Osoba, która ma skłonności samobójcze wymaga profesjonalnej opieki psychologicznej. Pamiętaj o tym, jeśli zidentyfikujesz przedstawione poniżej objawy:
1
Zwróć uwagę na to, czy dana osoba rozmawia o samobójstwie lub wypowiada zdania wskazujące na myśli samobójcze, np. „Świat będzie beze mnie lepszy”, „Chciałbym umrzeć”, „Dłużej nie dam rady tak żyć”.
2
Zapytaj wprost: „Czy myślisz o samobójstwie?”, „Chcesz się zabić?”. Jeśli odpowiedź brzmi „tak”, zapytaj „Jak planujesz to zrobić”?
3
Uważnie słuchaj jak dokładnie jest sprecyzowany plan samobójstwa. Im więcej w nim szczegółów, tym większe prawdopodobieństwo samobójstwa.
4
Zadawaj pytania zachowując spokój, dowiedz się, kiedy dana osoba chce popełnić samobójstwo i jaki ma dostęp do środków, za pomocą których pragnie tego dokonać (tabletki, broń, sznur itp.).
5
Zamiast paniki, czy irytacji, okaż empatię i zrozumienie. Pozwól rozmówcy otwarcie opowiedzieć o swoich uczuciach i myślach.
6
Jeśli plan samobójstwa jest szczegółowo opracowany, włącznie z datą i godziną, podejmij natychmiastową akcję dzwoniąc na policję lub pogotowie.
7
Jeśli ryzyko samobójstwa jest nieco mniejsze, porozmawiaj z daną osobą o konsultacjach psychologicznych. Pomóż jej znaleźć odpowiedniego lekarza i umów ją na spotkanie. Zaoferuj, że pójdziecie tam razem.

Powiązane porady

choroba afektywna dwubiegunowa
nieśmiałe dziecko
anoreksja

Podobne porady

Komentarze (15)

* Pola wymagane

Czlowiek
15.01.2016
Ludzie ktorzy pisza tu komentarze tak okropne...sa bez serca . Powinny byc usuniete bo namawiaja do samobojstwa. Samobojcy to osoby bardzo wrazliwe.
joanna
03.01.2016
Choruje na depresje juz 18 lat ,jest to bardzo ciezka choroba,byłam kilka razy w szpitalu,miewam mysli
samobójcze szczególnie rano.Jestem po kontrola lekarza.
asdfghj
16.04.2014
wy nic nie rozumiecie , niektórzy chcą się zabic za to zę ktoś inny ich skrzywdził . czest chca trafiac do szpitala wymyslaja swoje historie ze sa normalni a tak naprawdę mają depresje długo nie leczona powoduje takie skutki .zazwyczaj najlatwiej jest sie zabic zwyklymi tabletkami , lecz nie zawsze to skutkuje po tym masz najczesciej wymioty . potem coraz gorzej czujesz sie samotny al enie pwiesz nikomu o tym czesto placzesz , po dluzszym czasie starasz sobie zalatwic cos mocniejszego bo boisz sie kupic sznur i sie powiesic wolisz bolesna smierc po to zeby wszyscy cie zrozumieli....jednak zazywanie duzej ilosci tabletek nie powoduje chcainej reakcji . izolujesz si eod swiata jest ci jeszcze bardziej przykro ze ci nie wyszlo..... teraz juz nie umrzesz bo wszyscy wiedza ze kiedys czhcialas i ci epilnuja
kistek1234
16.02.2014
Gościu co Ci upadło na głowę żeby tak pisac? Ty w ogóle wiesz coś o samobójcach?
karolina 111
04.12.2013
masakra, kto to pisał... ludzie którzy tak gadają jak jest napisane w tym artykule chcą tylko na siebie zwrócić uwagę.. jeżeli ktoś chce to zrobić na prawdę to nie da się tego wyczuć..
#18927
17.04.2013
. . . (~") . . . Nie zgadzam sie z tym co tu zostało opisane.
m...len
01.02.2013
w życiu nie czytałam większych pierdół, za przeproszeniem. ci, którym jest najciężej, nie mówią o tym. po prostu to robią. samobójca to człowiek, który czuje się niepotrzebny i niechciany, ma świadomość, że nikogo nie obchodzi, zazwyczaj uważa siebie za tak mało ważną osobę, że nie zawraca nikomu głowy swoimi problemami. po prostu to robi...
sylwia180793
20.12.2012
Nigdy nie można stwierdzić czy ktoś chce popełnić samobójstwo, wielu ludzi uważa, że ten kto chcesz popełnić samobójstwo nie mówi o tym. Są różne przypadki to zależy od charakteru osoby. Może mówić o tym aby uzyskać pomoc, sprawdzić czy inni wezmą go na poważnie albo po prostu zrobić to. Dlatego ważne jest aby okazywać swoim bliskim wsparcie przez cały czas, pokazywać, że mogą na nas liczyć, nie tylko jak jest źle.
Nato
12.11.2012
Nie kupuję tego artykułu. Ktoś kto mówi o samobójstwie, wcale nie chce się zabić - on woła o pomoc. Zatem artykuł nie opisuje profilu typowego samobójcy, tylko pewną wąską grupę.
a___-55
01.09.2012
Poczytajcie artykuły na profesjonalnych stronach o depresji - osoby chcące popełnić samobójstwo bardzo często mówią o tym innym, choć czasami w niejasny sposób. Niewiele osób zabija się pod wpływem impulsu, większość to planuje i w jakiś sposób daje otoczeniu do zrozumienia, co chce zrobić.