Masło czy margaryna: Prawda, o której nie mówi się głośno

darek_25041 - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Produkty na bazie masła, wprowadzone do obrotu, zwykle poddawane są różnym rodzajom obróbki i nigdy nie powinno się ich określać jako w pełni zdrowe. Można również usłyszeć, że margaryny są o wiele zdrowsze od masła. Oczywiście jest to nieprawda. Czasami trudno jest odróżnić, który rodzaj masła lub margaryny jest tym właściwym, ponieważ są one do siebie podobne.
1
Margaryna miała być alternatywą dla masła

Margaryna jest produktem procesu naukowego, który zawiera tłuszcze trans, które są bardzo niekorzystne dla naszego zdrowia. Margaryna miała być jedynie alternatywą dla masła i zaczęto ją produkować na początku dwudziestego wieku. Następnie uznano, że dodawanie wodoru do oleju roślinnego tworzy produkt o większej zdolności rozsmarowywania.
Pierwsi producenci margaryn nie byli świadomi szkodliwości tłuszczów trans, ale w ostatnich czasach eksperci odkryli, że tłuszcze trans mają w organizmie zróżnicowane działanie - różne również od tłuszczów nasyconych i nienasyconych, które są niezbędne dla organizmu, aby mógł funkcjonować poprawnie. Tłuszcze takie jak omega-3 i omega-6 są niezbędne dla funkcjonowania mózgu.
2
Zła reputacja masła
Witaminy A, D i E są rozpuszczalne w tłuszczach; dzięki nim mogą przemieszczać się po organizmie. Tłuszcze trans działają w inny sposób i posiadają odmienną strukturę cząsteczkową. Według badań naukowych energia pobrana z tłuszczów trans o wartości 2%, zwiększa o 23% ryzyko choroby wieńcowej. W 1950 roku masło zyskało złą reputację ze względu na wysoki poziom cholesterolu i jego powiązaniem z chorobami serca.
3
Masło: Fakty i mity
Kolejne wyniki badań pokazały, że jednak nie jest to prawdą, a ludziom wmówiono, że dieta o wysokiej zawartości tłuszczu jest związana z chorobami serca. Obecnie wiadomo, że ten rodzaj tłuszczu znajduje się w prostych węglowodanach; jak chleb i cukier, który jest rzeczywistym odpowiedzialnym, jeśli chodzi o choroby sercowo-naczyniowe.
Z drugiej strony, wykazano też, że nieco wyższy poziom cholesterolu prowadzi do dłuższego życia. Dlatego warto pomyśleć dwa razy, zanim następnym razem staniesz przed wyborem masła lub margaryny.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

mleko kozie
Masło czosnkowe
mleko cynamonowe

Podobne porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

luk
16.06.2017
slynne maslo. raz przez madrych tego swiata uwazane za zdrowe potem za szkodliwe, potem znow za zdrowe a teraz znowu sa jakies problemy. tak oto prezentuje sie prawdziwa wiedza ludzkosci na temat wszystkiego.
małala
16.06.2017
Autor jeszcze zapomniał dodać o tym , że tłuszcze TRANS są RAKOTWÓRCZE i to mocno, od 2004 roku co niektóre kraje (np. Belgia) zakazały ich stosowania w żywności produkowanej przemysłowo. Na ten temat poszukaj Drogi Czytelniku informacji, to juz nigdy nie kupisz margaryny!!!!!!
blueangel
16.06.2017
niech żyje masło tylko 82 procent precz z margarynąmtjm
sem
16.06.2017
Ile już tych prawd było na przestrzeni dziesięcioleci?
Jaćka
16.06.2017
Po raz pierwszy wyprodukowano margarynę w 1869 r.