Tutaj jesteś: Zdrowie > Diety i Odżywianie > Zdrowe Odżywianie > Najpopularniejsze mity dotyczące naszego ciała

Najpopularniejsze mity dotyczące naszego ciała

Stopień trudności: łatwe
, ekspert Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 4 
Mit nr 1: Witaminy w tabletkach są źródłem zdrowia

W środkach masowego przekazu roi się od reklam cudownych suplementów diety i zestawów witamin, które poprawiają nasze zdrowie już po zażyciu jednej tabletki! Nic bardziej mylnego. Owszem, witaminy w tabletkach mogą regulować pewne procesy zachodzące w organizmie, lecz nie posiadają "cudownej mocy uzdrawiania". Wręcz przeciwnie, należy być ostrożnym z ich dawkowaniem.

Mit nr 2: Odtleniona krew jest błękitna
Kiedy patrzymy na żyły na rękach, widzimy, że są one niebieskie. Wyglądają tak, ponieważ światło padające na skórę jest rozproszone. Stąd wziął się popularny, ale nieprawdziwy pogląd, że odtleniona krew w żyłach jest koloru niebieskiego. Tymczasem odtleniona krew wpływająca do płuc jest ciemnoczerwona, natomiast natleniona ma barwę jasnoczerwoną.
1
Mit nr 3: Brązowy cukier jest zdrowszy od białego

Cukier brązowy, czyli trzcinowy, uważany jest za zdrowszy od białego. Wskazywać może na to też cena produktu. Czy słusznie? Chociaż proces produkcji cukru brązowego i białego różni się, to efekt końcowy pozostaje ten sam: sacharoza, która stanowi ponad 99% cukru. W trakcie produkcji cukru trzcinowego nie zostaje usunięta melasa, która nadaje mu brązową barwę. Pominięty jest proces oczyszczania, przez co cukier trzcinowy zawiera żelazo, magnez, potas i wapń, są to jednak śladowe ilości. W ogólnym rozliczeniu, cukier brązowy to wciąż prawie 100% sacharozy.

Mit nr 4: Alkohol zabija szare komórki

Duża ilość alkoholu wpływa na procesy metaboliczne w organizmie i może prowadzić do deficytu tlenu. To z kolei może uszkodzić wypustki neuronów odpowiedzialne za połączenia z innymi komórkami nerwowymi. Wpływa to negatywnie na procesy myślenia, jednak przekonanie, że alkohol nieodwracalnie niszczy komórki nerwowe jest mitem.

Mit nr 5: Cukier wywołuje hiperaktywność u dzieci

Twierdzenie, że spożycie cukru i słodyczy wywołuje hiperaktywność dzieci jest popularny wśród rodziców. To przekonanie jest jednak błędne i nigdy nie znalazło potwierdzenia w badaniach naukowych. Źródłem energii są kalorie, a te mogą być dostarczane do organizmu z różnych produktów.
2
Mit nr 6: Komórki nerwowe nie regenerują się

Komórki nerwowe obumierają, jednak twierdzenie, że nowe komórki nie powstają, jest błędne. Nowe komórki są regularnie produkowane w mózgu, tworzą też nowe połączenia. Mózg jest bardzo elastyczny i zmienia się pod wpływem doświadczeń i różnych bodźców zewnętrznych. Uważa się przecież, że mózg można ćwiczyć, co pozytywnie wpływa na proces neurogenezy, czyli powstawania komórek.

Mit nr 7: Jedna półkula mózgu dominuje

W rzeczywistości obie półkule uzupełniają się. Pracują niezależnie, ale są aktywne jednocześnie i żadna z nich nie pełni dominującej roli. O tym, czy jesteśmy uzdolnieni artystycznie, czy matematycznie, decydują uwarunkowania genetyczne, a nie większa aktywność jednej części mózgu.

Mit nr 8: Człowiek potrzebuje minimum 8 godzin snu

Ilość snu zależy od potrzeb organizmu. 8 godzin snu nie gwarantuje nam dobrego samopoczucia. Bywa, że niektóre osoby czują się doskonale po 6 godzinach snu, a inne nie mogą sprawnie funkcjonować nawet jeśli w ciągu nocy prześpią 9 godzin.
3
Mit nr 9: Antybiotyki zabijają wirusy

Antybiotyki zabijają bakterie, a nie wirusy. Złe rozpoznanie przyczyny choroby i zażywanie antybiotyku w infekcji wirusowej może prowadzić do osłabienia układu immunologicznego i niszczenia dobrych bakterii w jelitach.

Mit nr 10: Czekolada jest przyczyną powstawania zaskórników

Opinia, że słodycze, zwłaszcza czekolada, są jedną z przyczyn tworzenia się zaskórników, jest bardzo powszechna. Naukowcy nie odkryli jednak żadnego związku pomiędzy czekoladą, a problemami skórnymi.

Mit nr 11: Cukier uzależnia

To, że lubimy cukier, nie oznacza, że jesteśmy od niego uzależnieni. Uzależnienie występuje wtedy, gdy niedobór substancji, od której organizm jest uzależniony, powoduje nieprzyjemne objawy. Do tej pory nie potwierdzono żadnego przypadku uzależniania od cukru.
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Polska jest w czołówce krajów europejskich... w łykaniu antybiotyków. Biorą je ci, którzy wierzą w ich magiczną moc i...
Kiedy antybiotyk jest konieczny?
Polska jest w czołówce krajów europejskich... w łykaniu...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt