nauczyciel

Jak uniknąć wypalenia zawodowego będąc nauczycielem?
EluniaElunia - specjalista Tipy.pl

Praca nauczyciela z czasem może stać się dla niego coraz bardziej nużąca i męcząca. Przemęczony i przepracowany nauczyciel często pada ofiarą wypalenia zawodowego. Niskie zarobki i duża odpowiedzialność sprawiają, że zupełnie traci on motywację i chęć do pracy. Co zrobić, żeby uniknąć nauczycielskiego wypalenia zawodowego i zachować młodzieńczy entuzjazm? Oto kilka sposobów:
1
Poproś o pomoc innych nauczycieli, rodziców oraz uczniów. Zastosuj burzę mózgów, zaplanuj scenariusz lekcji z innym nauczycielem lub spytaj, czy możesz wizytować jego lekcję. Poprowadź kilka prostych lekcji angażujących do pracy uczniów, podziel ich na grupy, zorganizuj konkurs, przedstawienie, odczyt referatów, zaproś jednego z rodziców, który jest specjalistą w omawianym na lekcji temacie. Zmotywuj uczniów dodatkowymi ocenami za aktywność.
2
Zapisz się na kursy i szkolenia dla nauczycieli, bierz czynny udział w rozmowach na forach internetowych. Spróbuj się skontaktować z nauczycielami z innych szkół i województw, podyskutuj z nimi na temat stosowanych przez nich metod nauczania.
3
Traktuj każdy kolejny rok tak, jakby był twoim pierwszym. Najłatwiej jest wykorzystywać na lekcjach materiały przygotowane w latach poprzednich, ale prowadzi to do stagnacji. Ciągle poprawiaj i ulepszaj swoje lekcje, stosuj nowoczesne metody nauczania, próbuj różnych wariantów przedstawiania tego samego tematu.
4
Kiedy to tylko możliwe, przeznaczaj weekendy na odpoczynek. Większość nauczycieli zabiera ze sobą pracę do domu i zajmuje się nią każdego wieczoru i w weekendy. Żeby zapobiec wypaleniu zawodowemu, musisz mieć czas tylko dla siebie!
5
Pomyśl o dodatkowym fakultecie. Zapisz się na studia podyplomowe, które dadzą ci uprawnienia do nauczania innego przedmiotu. Będzie to stanowić dla ciebie nowe, ciekawe wyzwanie.
6
Zadbaj o siebie, dobrze się wysypiaj, dużo ćwicz i zdrowo się odżywiaj.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Bella
05.07.2010
Nie jestem nauczycielką ale na moje oko nie można uniknąć wypalenia będąc nauczycielem. Na początku każdy młody nauczyciel się stara, jest pełen zapału, chce wykrzesać chociażby iskierkę myślenia od każdego debila a jak już to osiągnie to jest tak szczęśliwy że niemal płacze. Po latach okazuje się że debil zostaje debilem i żeby na rzęsach chodzić to mózgu się u niego nie wskrzesi, młodzież jest niewdzięczna i ma same pretensje. To oczywiście nauczyciel jest winien ułomności umysłowej swoich podopiecznych a nie oni sami (w tym wieku to myślą że wszystkie rozumy pojedli). Starasz się nadal, chcesz być miły i sprawiedliwy ale w ich oczach jesteś złośliwy, nudny, przygłupi, pedał, dziw.., nie umiesz uczyć, arogancki itd, itp. No i wypalenie zawodowe mur beton. Bo ile można żyć marzeniami?
ula546
12.02.2010
Bardzo dobry artykuł