Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby Nowotworowe > Leczenie Raka > Buraki zmniejszają ryzyko powstania nowotworu

Buraki zmniejszają ryzyko powstania nowotworu

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 5 
Buraki należą do tej samej rodziny co szpinak. Obie te rośliny - z punktu widzenia korzyści zdrowotnych - posiadają wiele zalet. Charakteryzują się zawartością składników, które działają odżywczo na układ nerwowy. Buraki zawierają betalain, który ciężko znaleźć w pożywieniu. Istnieją dwie jego formy: betanina i vulgaxanthin, które mają zdolność leczenia stanów zapalnych, wykazują działanie detoksykacyjne oraz wspierają procesy antyoksydacyjne. Burak prawdopodobnie wywodzi się z Afryki Północnej. Co ciekawe przez starożytnych rzymian został uznany za afrodyzjak.

Buraki są źródłem boru

Buraki są doskonałym źródłem boru, który jest pierwiastkiem wchodzącym w korelację z hormonami żeńskimi i wspomagają je podczas menopauzy. W średniowieczu stosowane były jako lek na choroby krwi oraz schorzenia trawienne. Praktyka potwierdza, że faktycznie były skuteczne w leczeniu tych dolegliwości; pewna jest też ich wartość odżywcza. Burak był ceniony szczególnie za czasów Napoleona, kiedy to zakazał on sprowadzania trzciny cukrowej z Wielkiej Brytanii, a jako podstawowe źródło pozyskiwania cukru ustanowił buraki.

1
Korzyści zdrowotne

Buraki, podobnie jak inne warzywa, są bogatym źródłem minerałów i witamin, a także kwasu foliowego, beta-karotenu, witamin A, B i C, fosforu, żelaza, błonnika, magnezu i potasu. Wysoki poziom żelaza i witaminy B oraz kwasu foliowego jest szczególnie istotny dla kobiet w ciąży, ponieważ jest to element budulcowy nowych komórek wzrostu.

Buraki mają dużą wartość odżywczą
Wszystko to sprawia, że buraki są pożywieniem o bardzo dużej wartości odżywczej, pomagają też w zminimalizowaniu ryzyka powstania nowotworu okrężnicy, jąder, gruczołu krokowego, sutków, płuc, żołądka oraz problemów z układem nerwowym. Błonnik zawarty w buraku wraz z polisacharydami jest bardzo istotny dla wsparcia funkcjonowania układu krążenia i przewodu pokarmowego.
Burak pełni jeszcze jedną ważną funkcję - informacyjną. Kiedy żelazo jest metabolizowane w niewłaściwy sposób, twój mocz zmienia zabarwienie na różowo-czerwonawe. Kiedy zauważysz u siebie takie objawy, powinieneś skonsultować się z lekarzem.
2
Picie soku z buraków

Związek picia soku z buraków ze sportem jest naukowo udowodniony. Sok z buraków jest bogaty w azotany, które są wykorzystywane przez organizm do tworzenia tlenków azotu i azotyn. Obydwie substancje chemiczne są odpowiedzialne za rozszerzanie naczyń krwionośnych, przez co chronią je przed uszkodzeniem, zwiększają wytrzymałość oraz siłę mięśni. Sok z buraków wpływa również na podniesienie sprawności funkcjonowania mózgu. Jedno z badań naukowych wykazało, że czas wykonywania ćwiczeń wzrósł o 17 procent, przy jednoczesnym mniejszym zapotrzebowaniu na tlen aż o 19 procent. Buraki przyjmują różne barwy - od czerwonego przez różowy, fioletowy po żółty, tęczowy i biały.

Skąd wziął się czerwonawy kolor buraków?
Czerwonawy kolor buraków powstaje poprzez zawartość pigmentu zwanego betalainą. Dla porównania czerwona barwa kapusty powstaje dzięki obecności antycyjanów. Buraki są bardzo słodkie, ponieważ zawierają dużą ilość cukru. Surowy burak ma chrupiącą konsystencję, a po obróbce termicznej jest maślany i miękki. Liście buraka są również jadalne, lecz gorzkie w smaku.
3
Jak przygotować buraki?

Pora uprawy buraka to okres od początku czerwca do końca października. Jeśli chcesz wybrać najlepsze buraki, stawiaj na te średnie lub małe z gładką skórą, głębokim kolorem i mocnymi korzeniami. Możesz je gotować lub przygotowywać na parze, lecz nie dłużej niż 15 minut ze względu na wrażliwość chemiczną betalainy.

Buraki są bardzo delikatne
Buraki są bardzo wrażliwe i mogą się sączyć już po małym uszkodzeniu. Nie traktuj ich jak inne twarde pokarmy, ponieważ pozornie wyglądają na twarde, a w rzeczywistości są bardzo delikatne. Nie myj buraków, jeśli nie będziesz ich przygotowywać w danym dniu. Przechowuj je w plastikowym worku, bez dostępu tlenu, ponieważ są bardzo wrażliwe na utlenianie. Możesz je przechowywać w lodówce przez nawet trzy tygodnie lub też zamrozić w celu późniejszego ugotowania.
4
Wprowadź buraka do swojej diety

W przeszłości liście buraka były spożywane zamiast korzenia. Najlepszym sposobem przygotowania liści z buraka jest przyrządzenie ich w podobny sposób jak boćwiny czy szpinaku.
Buraki są stosowane również jako pasza lub produkt do produkcji wina. Spróbuj wprowadzić je do swoich sałatek, zup, czy do pieczenia, grillowania, marynowania z ziołami, oliwą z oliwek oraz sokiem z cytryny. Znajdź kilka sposobów dla siebie i ciesz się wszystkimi zaletami, jakie niesie ze sobą jedzenie buraków. Podsumowując: burak zawiera bardzo mało kalorii, a daje wyjątkowo dużo energii. Z całą pewnością doskonale wesprze proces odchudzania.
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Jeśli nie jedliście nigdy w życiu marynowanych buraczków to sporo straciliście. Są wyśmienite! Istnieje wiele przepisów...
Jak zrobić buraczki marynowane?
Jeśli nie jedliście nigdy w życiu marynowanych buraczków...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt