Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby Nowotworowe > Rak Skóry > Objawy, które wskazują na potencjalne ryzyko raka skóry

Objawy, które wskazują na potencjalne ryzyko raka skóry

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 6 
Wyobraźmy sobie dwa pieprzyki obok siebie. Jeden z nich jest nieco ciemniejszy od otaczającej go skóry, owalny i symetryczny. Drugi obok niego ma nieregularne granice. Wszystko wygląda jak plama krwi, która nie schodzi. To cechy pewnej nieprawidłowości, krwawienia i należy to skonsultować z dermatologiem, bo może świadczyć o objawach nowotworu.

Przyczyny powstawania pieprzyków

Pieprzyki i inne znamiona powstają w wyniku zwiększonego stężenia pigmentu na skórze. Mogą pojawić się w dowolnym miejscu na ciele, lecz większość z nich jest nieszkodliwa. Ludzie, którzy mają naturalnie rudy kolor włosów, są bardziej narażeni.

1
Rak podstawnokomórkowy

Rak podstawnokomórkowy jest najbardziej powszechnym i często diagnozowanym nowotworem skóry. Zwykle znajdują się one w obszarach ciała, które są najbardziej narażone na działanie promieni słonecznych, takich jak twarz, nos oraz ramiona, ale mogą znajdować się w dowolnym miejscu na ciele. Ten rodzaj raka rośnie powoli oraz rzadko występują przerzuty, ale jeśli jest nieleczony może być groźny.
Istnieje kilka jego rodzajów oraz różne formy występowania. Pośród nich znajdują się takie cechy jak: kopulasty wzrost, barwa otaczającej skóry lub różowy, z możliwymi naczyniami krwionośnymi na środku. Może również być łuszczący się, połyskujący - koloru różowego, czerwone i bardzo podobne do wyprysków. Kolejnym rodzajem są obiekty twarde, blade - w dotyku przypominająca wosk. I ostatnią najczęstszą formą jest obiekt bolący, który nieustannie krwawi, emanuje skorupę oraz kratery.
2
Rak płaskonabłonkowy

Rak płasko nabłonkowy pojawia się na powierzchni skóry, która doznała uszkodzeń wskutek promieniowania słonecznego. Ale tego typu rak może pojawić się w dowolnym miejscu ciała, włącznie z wnętrzem jamy ustnej. W przeciwieństwie do raka podstawnokomórkowego, rak płaskonabłonkowy może mieć przerzuty.
Najważniejsze jego objawy to: szorstki guzek na skórze, który rośnie od wewnątrz. Może występować krwawienie. Może również przybrać postać płaskiego, czerwonawego, wolno rosnącego obiektu, który się łuszczy. Objawia się bólem, może znikać i wracać w okresie czasu. Może wystąpić również pod paznokciami, niszcząc je.
3
Czerniak

Czerniak jest najbardziej niebezpieczną odmianą raka skóry. Ludzie często mylą czerniaka z normalnymi wypryskami czy siniakami. Jakie są zatem cechy czerniaków? Są asymetryczne, posiadają nieregularne rozmyte granice, mogą zawierać w sobie różne odcienie, są większe niż gumka z ołówka i regularnie rosną, mogą krwawić, jeśli nie są leczone i mogą objawiać się swędzeniem i bólem.
4
Jak prawidłowo zdiagnozować raka skóry?

Najlepiej udać się do dermatologa, ponieważ jego doświadczenie pozwoli najtrafniej zdiagnozować ewentualny nowotwór. Warto również wykonać kompleksowe badania. Jeśli wynika z nich coś podejrzanego, to należy powtarzać je raz w miesiącu lub częściej, ponieważ szybkie wykrycie raka daje większe szanse wyleczenia oraz ograniczy ewentualne skutki uboczne.
Istnieje wiele rodzajów leczenia raka skóry. Niektórych z nich da się pokonać przy pomocy środków farmakologicznych, inne zaś wymagają zabiegów chirurgicznych. Najczęściej wykonuje się operację metodą Mohsa, która polega na usuwaniu warstwy po warstwie.
Inne zabiegi obejmują peeling chemiczny, w których kwasowość jest ustalana w odniesieniu do rodzaju choroby nowotworowej i górnych warstw skóry. Kriochirurgia zabija komórki nowotworowe poprzez ich zamrażanie. Chirurgia laserowa niszczy komórki poprzez ich spalanie, a chirurgia fotodynamiczna wykorzystuje światło do niszczenia komórek.
5
Jak zapobiegać powstawaniu nowotworów?

Aby zapobiec rakowi skóry, ludzie powinni nakładać filtry przeciwsłoneczne przed każdym wyjściem na słońce. Zaleca się stosowanie filtru co najmniej SPF30 na całe ciało oraz SPF50 w przypadku twarzy. Unikaj także wychodzenia na zewnątrz, gdy panują upały. Jeśli nawet wydaje ci się, że słońce danego dnia nie grzeje mocno, to rzeczywistość może okazać się zupełnie inna. A nienałożenie filtru może wiązać się z bardzo dużym ryzykiem. Dobra wiadomość jest taka, że większość raków skóry da się wyleczyć całkowicie. Wiadomo jednak, że lepiej zapobiegać niż leczyć.
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Każdy z nas ma jakieś znamię, pieprzyk czy ślad na skórze. U niektórych jest to przyczyną kompleksów, inni uważają je...
Jak rozpoznać, czy znamię jest niebezpieczne?
Każdy z nas ma jakieś znamię, pieprzyk czy ślad na...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt