Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Rodzinne > Zdrowie Dziecka > W jakich pozycjach powinny spać dzieci, aby uniknąć wypadków

W jakich pozycjach powinny spać dzieci, aby uniknąć wypadków

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 5 
Każdego roku niespodziewanie umiera ponad półtora tysiąca niemowląt. Naturalnym odruchem powinno być sprawdzanie, czy dziecko śpi w prawidłowej pozycji. Wykonywanie prostych i skutecznych metod minimalizuje ryzyko nagłej śmierci. Dlatego tak ważne jest, aby uzyskać niezbędną wiedzę na temat bezpiecznych pozycji do spania dla niemowląt i dzieci, które do maksimum minimalizują ryzyko zagrożenia. Poniżej znajdziesz kilka metod.
1
Połóż dziecko spać na plecach

Leżenie na plecach to najbezpieczniejsza pozycja do spania dla noworodków. Zdrowe dzieci śpią na plecach i są one znacznie mniej podatne na zadławienie wymiocinami w porównaniu do dzieci śpiących na boku lub na brzuszku. Staraj się, aby twoje dziecko zasypiało na plecach, lecz daj mu również trochę wolności, jeśli odnajdzie własne miejsce do snu.

Czym grozi spanie na brzuszku?
Spanie na brzuszku może mieć wiele negatywnych cech dla dziecka, między innymi wywrzeć nacisk na szczęki dziecka oraz zmniejszyć drożność dróg oddechowych, a tym samym ograniczyć oddech i dotlenienie mózgu oraz narządów wewnętrznych. Kolejnym zagrożeniem jest to, że dzieci mogą oddychać tym samym powietrzem, które wydychają, ponieważ śpią twarzą do pościeli. W dodatku mogą wdychać drobnoustroje znajdujące się w materacu czy pościeli. Kolejnym istotnym zagrożeniem jest to, że dzieci mogą się najzwyczajniej udusić.
2
Dziel pokój z dzieckiem

Dla wygody podczas karmienia piersią i kontaktów, rodzice powinni dzielić swój pokój z ich dzieckiem, przynajmniej w tej wczesnej fazie jego rozwoju. Łóżeczko dziecka również powinno znajdywać się blisko rodziców. W ten sposób rodzice mogą na bieżąco kontrolować, co dzieje się z ich dzieckiem. Bardzo ważne jest również poczucie bezpieczeństwa i miłości przez samo dziecko, dzięki czemu będzie spokojniejsze.

Wspólne łóżko
Noworodki nie powinny dzielić łóżka z którymkolwiek z rodziców oraz rodzeństwem. Nawet bliźniaki powinny spać osobno. Dzielenie łóżka z niemowlętami zwiększa ryzyko uduszenia i wystąpieniem zespołu nagłej śmierci ( SIDS ). Dotyczy to w szczególności przypadków, kiedy osoba ma skłonności do głębokiego snu lub jest po spożyciu alkoholu.
3
Proste podłoże

Materac dziecka nie powinien zawierać żadnych przerw oraz dodatkowych krawędzi między krawędzią łóżeczka i materaca. Jeśli dziecko korzysta z przenośnego łóżka, używaj tylko twardych materacy, dobrze dopasowanych, a zwykle te przeznaczone do takich łóżeczek takie są. Nigdy nie należy umieszczać kołdry lub kołder, a także różnorakich klinów, rogalików pod dzieckiem, kładąc je do snu. Boki i końce łóżeczka powinny być na tyle wysokie, aby uniemożliwić niemowlęciu pełzanie oraz wspinanie się.

Nie kładź dziecka na kanapach czy sofach
Szczególnie bez obecności dorosłej osoby. Dlaczego? Spanie na kanapie bez odpowiedniego przygotowania może być bardzo niebezpieczne dla dzieci, ponieważ istnieje duże ryzyko zaklinowania go między ścianą a materacem, czy też między poduszkami, w szczelinach itd.
4
Ubierz dziecko "na ciepło" - nie "na gorąco"

Przegrzanie jest jednym z najważniejszych i bardzo częstych czynników niespodziewanej śmierci w przypadku niemowląt. Zadaj sobie pytanie, co byłoby najwygodniejsze podczas snu i tak zrób. Zawsze należy pamiętać, aby głowę dziecka pozostawić odkrytą w pomieszczeniu, ponieważ chroni to przed przegrzaniem - głowa jest jednym z najważniejszych wymienników ciepła w naszym ciele.

Wnioski
Chociaż wymienione wskazówki są najbardziej odpowiednie do spania dla niemowlaka, to istnieją wyjątki od reguły. W rzadkich przypadkach, dotyczących stanu zdrowia, mogą istnieć inne zalecenia. Zawsze należy rozważyć potencjalne ryzyko, a dopiero później wprowadzić je w czyn.
Przeczytaj teraz: Dlaczego dziecko płacze?
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

miki - 2017-07-03
A przede wszystkim NIE SZCZEP! Śmierć tzw. łóżeczkowa bardzo często zdarza się po szczepieniu. Bądź mądrym rodzicem!
Lili - 2017-07-03
Nie szczepić w takim wieku...to częsta przyczyna śmierci łóżeczkowej....Powikłanie po szczepieniu, którego nikt nie berze pod uwagę a nawet w ulotkach producentów szczepionek jest wymienione. Artykuł nie porusza tego problemu a szkoda
 
Wiele noworodków nie ma w pełni rozwiniętego układu trawiennego. W pierwszych miesiącach życia są trapione przez...
Jak leczyć kolki u niemowląt domowymi sposobami?
Wiele noworodków nie ma w pełni rozwiniętego układu...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt