Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Choroby Układu Krążenia > Przyczyny i objawy zakrzepicy

Przyczyny i objawy zakrzepicy

Stopień trudności: łatwe
, ekspert Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 5 
Statystyki są alarmujące – co trzecia osoba cierpiąca z powodu zakrzepicy umiera przedwcześnie, chociaż jest to choroba całkowicie uleczalna! Zakrzepica, czyli zakrzepowe zapalenie żył głębokich, zazwyczaj zajmuje żyły podudzia, znacznie rzadziej uda czy miednicy. Samo powstanie zakrzepu nie jest niebezpieczne dla życia, jednak kiedy oderwie się on od ściany żyły, może spowodować zator i doprowadzić do zgonu. Niebezpieczeństwo związane z tą chorobą polega na tym, że pierwsze jej objawy są przez pacjentów lekceważone.
1
Zakrzepy - przyczyny powstawania

Zakrzepicę diagnozuje się z reguły u osób po 40. roku życia, częściej u kobiet niż u mężczyzn. Może ona jednak dotknąć każdego, niezależnie od płci i wieku. Wiele zależy od ogólnego stanu zdrowia, stylu życia, diety i przyjmowanych leków.
Oto niektóre z przyczyn powstawania zakrzepów utrudniających swobodny przepływ krwi:

• Terapia hormonalna zawierająca estrogen
• Problemy z sercem (zaburzenie rytmu serca, migotanie przedsionków)
• Antykoncepcja hormonalna
• Ciąża i okres po porodzie – do sześciu tygodni
• Siedzący tryb życia, szczególnie przebywanie w pozycji z nogą założoną na nogę
• Unieruchomienie po zabiegach ortopedycznych, konieczność unieruchomienia w gipsie lub szynie
• Otyłość
• Nadmierna krzepliwość krwi
• Występowanie zmutowanego czynnika V układu krążenia (czynnika V Leiden)

Uwaga! Pod wpływem tych czynników zmianie ulega ściana naczynia, występują zaburzenia w warstwowym przepływie krwi lub zmiany w składzie krwi; wskutek czego powstaje zakrzep.
2
Zakrzepica – objawy

Pierwszym objawem żylnej choroby zakrzepowej jest najczęściej gwałtowny ból w łydce, który nierzadko tłumaczy się skurczem mięśni. Jednak w odróżnieniu od skurczu ból nie ustępuje i nasila się przy zginaniu stopy i naciskaniu na podeszwę. Bólowi towarzyszy obrzęk, który pojawia się wokół kostki, na podudziu lub udzie. Zawsze poniżej zakrzepu. Kolor skóry wokół dotkniętego obszaru jest niemal zawsze zmieniony - skóra jest zaczerwieniona lub sina. Czasami pojawia się gorączka i przyspieszona czynność serca. Objawy te często są bagatelizowane, dlatego o chorobie pacjenci często dowiadują się, kiedy ta znajduje się w zaawansowanym stadium lub kiedy dochodzi do najgorszego, czyli do zatoru w płucach.

Objawy zatoru płucnego
Objawy wskazujące na pojawienie się zatoru płucnego to silny, kłujący ból w klatce piersiowej, suchy kaszel, czasami plucie krwią, duszność, której towarzyszy sinica ciała, pocenie się. Zator płucny jest bardzo niebezpieczny i bezpośrednio zagraża życiu, dlatego po zaobserwowaniu pierwszych objawów należy jak najszybciej wezwać pomoc.
3
Diagnostyka

Po zaobserwowaniu pierwszych objawów należy umówić się na wizytę lekarską w celu wykonania odpowiednich badań. W pierwszej kolejności lekarz ocenia prawdopodobieństwo kliniczne zatorowości płucnej, stosując na przykład skalę Wellsa. Informacjom z wywiadu i badania lekarskiego zostają nadane punkty, których suma określa stopień prawdopodobieństwa wystąpienia zakrzepicy. Kiedy prawdopodobieństwo wystąpienia choroby jest małe, aby ją całkowicie wykluczyć, wykonuje się badanie stężenia D-dimerów w osoczu. Jeśli istnieje duże ryzyko zakrzepicy, wykonuje się badanie obrazowe USG żył głębokich z przystawką Dopplera.
4
Leczenie zakrzepicy

Po zdiagnozowaniu choroby lekarz najczęściej zaleca przyjmowanie leków przeciwzakrzepowych, które hamują powiększanie się zakrzepów i zapobiegają powstawaniu nowych. Zmniejszają też ryzyko zatoru płucnego. Ważne jest noszenie podkolanówek lub rajstop uciskowych, których zadaniem jest wspomaganie odpływu krwi żylnej z najniższych odcinków kończyn.

Profilaktyka
Świadomość czynników, które są główną przyczyną zakrzepicy i ich unikanie to najlepsza profilaktyka. Należy więc rzucić palenie, dbać o utrzymywanie odpowiedniej masy ciała i prowadzić aktywny tryb życia. Jeśli przyjmujemy leki hormonalne, konieczne jest regularne wykonywanie badań, by ewentualne zakrzepy szybko zdiagnozować i od razu rozpocząć leczenie. Zakrzepica może mieć podłoże genetyczne, dlatego należy zwracać uwagę na niepokojące objawy – ból w łydkach i obrzęk. Jeśli z powodu choroby lub odbytej operacji jesteśmy unieruchomieni, lekarz powinien poinformować nas o profilaktyce zapobiegania powstawaniu zakrzepów.
Dieta dla chorych na zakrzepicę

Dieta powinna być bogata w produkty w naturalny sposób rozrzedzające krew: winogrona, imbir, czosnek, ananasy. Należy również pić duże ilości wody.
Uwaga! Jeśli zażywamy leki w celu rozrzedzenia krwi, nie należy dodatkowo stosować środków naturalnych.
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (4)

Mirella - 2017-07-17
To prawda rower to najlepsze lekarstwo,poczatki trudne bo nogi bolą ale później to dopiero ulga! :-)
RAM - 2017-07-13
Niebezpieczeństwo związane z tą chorobą polega na tym, że pierwsze jej objawy są PRZEDE WSZYSTKIM PRZEZ LEKARZY tzw. pierwszego kontaktu lekceważone. W 90% przypadków zaczerwienienie, ból , obrzęk kwalifikowane są jako stłuczenie, z zaleceniem okładów np, z altacetu. Szczęście będzie miał pacjent, który ze spuchniętą nogą trafi na SORze na dyżur chirurga-naczyniowca
mily - 2017-07-13
witamina k2 plus witamina c. dlugo trzeba stosowac, ale skutecznie rozbija zatory
XX - 2017-07-13
najlepsze lekarstwo to rower i kropka.
 
Środki naturalne są świetnym sposobem leczenia żylaków. Poniżej przedstawiam niektóre z najbardziej skutecznych...
Jak leczyć żylaki metodą naturalną?
Środki naturalne są świetnym sposobem leczenia żylaków...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt