Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Psychiczne > Rozwój Osobisty > Gorąca kąpiel poprawia samopoczucie i zdrowie

Gorąca kąpiel poprawia samopoczucie i zdrowie

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 5 
Któż z nas nie kocha gorącej kąpieli? Jest ona jednym z najlepszych sposobów zrelaksowania się po długim, ciężkim dniu. Oczywiste jest, że każda regularnie wykonywana, zdrowa aktywność ma doskonały wpływ na funkcjonowanie umysłu, a gorąca kąpiel nie jest wyjątkiem i również należy do tej grupy. Co więcej, naukowcy twierdzą, że kąpiel przynosi szereg korzyści także dla twojego ciała. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, jak gorąca kąpiel poprawia spalanie kalorii, stabilizuje poziom cukru we krwi, reguluje insulinę i oczyszcza organizm ze szkodliwych toksyn.
1
Zostań dłużej w wannie i spalaj kalorie

Naukowcy dowodzą, że podnoszenie temperatury ciała może zwiększyć prędkość spalania zbędnych kalorii. Przeprowadzono badanie na grupie wolontariuszy. Mieli oni za zadanie przebywać w gorącej kąpieli aż temperatura ich ciała osiągnie około 40 stopni Celsjusza, a następnie odbyć godzinny trening na rowerku stacjonarnym.
Wyniki były zaskakujące, otóż dzięki samemu przebywaniu przez godzinę w gorącej wannie spalono 140 kalorii. Pomimo że jest to zdecydowanie mniej niż 630 kcal spalone na rowerze stacjonarnym, wyniki wskazują, że gorąca kąpiel spala tyle samo kalorii co półgodzinny spacer.
2
Jak kąpiel wyrównuje poziom cukru?

Przeprowadzono również badania na temat wyrównywania się poziomu cukru dzięki kąpieli i ćwiczeniom fizycznym. Uczestnicy badania jedli ten sam posiłek zarówno po kąpieli, jak i po długim treningu. Niższy poziom przepływu cukru we krwi powinien być pozytywną oznaką, gdyż wskazuje on na lepszą przyswajalność insuliny, co z kolei oznacza mniejsze ryzyko cukrzycy.

Naukowcy w wyniku badań odkryli, ku ich zaskoczeniu, że poziom cukru we krwi u osób biorących udział w badaniu po kąpieli się obniżał. Udowadnia to, że branie gorącej kąpieli ma bardziej pozytywny efekt na poziom cukru we krwi niż ćwiczenia fizyczne. Stwierdzono, że dzieje się tak dzięki działaniu tzw. białek szoku cieplnego (HSP), które są uwalniane przez ciało, gdy oddziałuje na nie czynnik stresowy, np. wysoka temperatura. Stres fizyczny (taki jak zakażenie organizmu) lub przeżycie szokującej sytuacji powoduje uwolnienie białek szoku cieplnego, które są przenoszone z krwiobiegu do tkanek mięśniowych, co z kolei obniża poziom cukru we krwi.
3
HSP, przyswajanie insuliny i ochrona przed cukrzycą

Inne badania wskazują z kolei na fakt, że białka szoku cieplnego mogą poprawić przyswajalność insuliny, co obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę. Już w 1985 roku naukowcy przeprowadzili badania na zwierzętach, w których udowodniono, że wchłanianie cukru do tkanek obniża jego poziom we krwi.
Ostatnio udowodnione zostało, że za zdolność przyswajania HSP odpowiada konkretne białko, znane jako HSP72. Właśnie wrażliwość HSP na gorącą temperaturę sprawia, że poziom cukru w twojej krwi obniży się po kąpieli.
4
Zalety pocenia się

Gorąca kąpiel w naturalny sposób sprawia, że twoje ciało wydziela więcej potu, co również ma zdrowotne efekty. Pocenie jest naturalnym procesem, który uwalnia organizm od toksyn poprzez wydalanie ich na powierzchnię skóry. Rtęć, ołów i arszenik są jednymi z głównych substancji, które nasz organizm wydziela wraz z potem. Jeśli unikasz ćwiczeń fizycznych, gorąca kąpiel wspaniale nada się do wypocenia z organizmu niezdrowych substancji.

Zachowaj szczególną ostrożność
Pamiętaj jednak, że ważne jest zachowanie ostrożności podczas stosowania gorących kąpieli. Zbyt długa ekspozycja na gorącą temperaturę może doprowadzić do odwodnienia, a nawet ataku serca. Pij wodę zarówno przed, jak i po kąpieli, aby zagwarantować swojemu organizmowi optymalny poziom płynów. Powinieneś także unikać oparzeń skory. Innym ważnym problemem są bóle głowy. Niektórzy ludzie odczuwają silne bóle głowy po gorących kąpielach. Aby tego uniknąć, na czas kąpieli kładź na czoło materiał nasączony zimną wodą. Taki okład pozwoli uniknąć bólu.
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Gdy czujesz się zmęczona, rozkłada cię grypa lub masz ochotę na odrobinę relaksu, nie ma nic lepszego, niż wymoczyć się...
Kąpiele lecznicze w domu - jak je przygotować?
Gdy czujesz się zmęczona, rozkłada cię grypa lub masz...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt