Tutaj jesteś: Moda i Uroda > Higiena Osobista > Pielęgnacja dłoni i stóp > Dlaczego obgryzanie paznokci może być niebezpieczne dla zdrowia

Dlaczego obgryzanie paznokci może być niebezpieczne dla zdrowia

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 4 
Obgryzanie paznokci - znane również jako onychofagia - jest powszechnym nawykiem. Jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak jest to szkodliwe. Zazwyczaj rozpoczyna się w dzieciństwie i może trwać do okresu dorosłego. Nieświadomie zaczynamy obgryzać paznokcie i jednocześnie jesteśmy zaangażowani w inne czynności, jak na przykład czytanie książki, oglądanie telewizji czy przeprowadzanie rozmowy telefonicznej. Częściej obgryzanie paznokci praktykowane jest w chwilach stresu lub podniecenia, a czasami w momencie bezczynności albo nudy. Jeśli masz zwyczaj obgryzania paznokci, to najwyższy czas, aby temu zaprzestać, gdyż skutki uboczne tej czynności mogą być bardzo przykre. W dzisiejszych czasach obgryzanie paznokci może być objawem większego problemu, jak zaburzenia obsesyjno- kompulsywne (OCD ) lub depresji. Oto dowody, które świadczą o tym, że obgryzanie paznokci jest szkodliwe i niebezpieczne dla zdrowia.

1
1. Przenoszenie zarazków do ust
Twoje dłonie i paznokcie pokryte są bakteriami, grzybami, drożdżakami i innymi szkodliwymi drobnoustrojami. Kiedy wkładamy swoje nieumyte dłonie do ust, to zwiększamy ryzyko infekcji. Twoje paznokcie są idealnym miejscem dla bakterii, takich jak salmonella i E. coli. Obgryzanie paznokci może zwiększyć ryzyko infekcji opryszczki i brodawki.

2. Problemy żołądkowe
Jeśli obgryzasz paznokcie, to szkodliwe bakterie przenoszone są z paznokci do ust, a następnie trafiają do jelit. Po przedostaniu się do żołądka mikroby mogą spowodować infekcje żołądkowo- jelitowe, które prowadzą do biegunki i bólu brzucha. U dzieci obgryzających paznokcie może powstać większe ryzyko zachorowania na choroby układu pokarmowego i jelitowego, a to ze względu na słaby system immunologiczny.

3. Zakażenie paznokci
W trakcie obgryzania powstają zadziory i drobne otarcia wokół paznokci, do których dostają się szkodliwe bakterie, drożdżaki i inne mikroorganizmy, co zwiększa ryzyko infekcji, a także może sprawić, że skóra wokół paznokci może krwawić.
2
4. Uszkodzenia łożyska paznokci
Przeprowadzone badania dowodzą, że deformacje paznokci mogą być spowodowane przez podświadome nawyki, takie jak obgryzanie paznokci, co wraz z upływem czasu może spowodować poważne uszkodzenie łożyska paznokcia i otaczającej go skóry. Przewlekłe obgryzanie paznokci może również spowodować nieodwracalne skrócenie paznokci.

5. Problemy stomatologiczne
Obgryzanie paznokci ogólnie nie jest dobre dla jamy ustnej, ponieważ zakłóca prawidłowy zgryz stomatologiczny i zęby mogą przemieszczać się z pierwotnego położenia. Może również powodować pęknięcia przednich zębów, a osoby noszące aparat ortodontyczny narażone są na jeszcze większe ryzyko uszkodzenia zębów. Badania publikowane w czasopismach medycznych dodatkowo wskazują, że nawykowe obgryzanie paznokci może powodować zranienia dziąseł oraz uszkodzić tkankę dziąsła, a nawet spowodować bardziej poważne komplikacje, takie jak ropień dziąsła.

6. Może prowadzić do bruksizmu

Osoby, które obgryzają paznokcie pod wpływem stresu, mogą być bardziej narażone na bruksizm. Natomiast ci, którzy mają zwyczaj obgryzania paznokci, czy gryzienia ołówków, nawet gdy mają ręce zajęte czymś innym, to nieświadomie zaciskają zęby i są wtedy narażone na większe ryzyko zgrzytania zębów. Niezamierzone zaciskanie zębów może powodować ból twarzy, ból szczęki, przewlekłe bóle głowy i wrażliwość zębów.
3
7. Zaburzenie jakości życia

Obgryzanie paznokci związane jest z własnym stanem emocjonalnym i częstym nawykiem praktykowanym podczas stresu, lęku i nudy. Według przeprowadzonych badań obgryzanie paznokci u osób młodych występuje w wyniku nudy lub zmagania się z trudnymi problemami, które odnoszą się do konkretnego stanu emocjonalnego. Inne badania przeprowadzone pod tym kątem dowodzą, że osoby, które przewlekle obgryzają paznokcie, zgłaszały znacznie większe zaburzenia jakości życia, niż ci, którzy nie obgryzają paznokci. Okazuje się, że ci, którzy chcą przeciwstawić się nawykom obgryzania paznokci, napotykają na opór wpływający na jakość życia i tym samym nieświadomie zaczynają obgryzać paznokcie.

Oto, jak zatrzymać nawyk obgryzania paznokci:

- Regularnie przycinaj swoje paznokcie
- Zastosuj gorzkie maseczki na paznokcie. Gorzki smak zniechęci do obgryzania
- Zafunduj sobie profesjonalny manicure, aby przełamać nawyk obgryzania paznokci
- Możesz zafundować sobie paznokcie akrylowe
- Podczas oglądania telewizji lub czytania książki zaklej paznokcie taśmą lub naklejkami. Możesz też zakładać bawełniane rękawiczki
- Kiedy jesteś zestresowany lub spięty, spróbuj zabawy z piłeczką, aby trzymać ręce z dala od ust
- Utrzymuj zdrową dietę, aby twoje paznokcie mogły się dobrze regenerować i szybko rosnąć
- Skontaktuj się z lekarzem, aby rozważyć rozpoczęcie terapii behawioralnej
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Obgryzanie paznokci, jest problemem wielu osób. Może ono być spowodowane stresem, jednak często robimy to również z...
Jak przestać obgryzać paznokcie?
Obgryzanie paznokci, jest problemem wielu osób. Może...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt