Tutaj jesteś: Praca i Kariera > Szukanie pracy > CV i Listy Motywacyjne > Jak poprawnie napisać list motywacyjny?

Jak poprawnie napisać list motywacyjny?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 6 
Dla kandydatów ubiegających się o pracę napisanie listu motywacyjnego często okazuje się niełatwym zadaniem. Choć obecnie pracodawcy coraz rzadziej wymagają tego dokumentu, to w niektórych firmach nadal jest to jeden z obowiązkowych elementów potrzebnych do kompletnej rekrutacji kandydata. Warto zatem wiedzieć, jak poprawnie go napisać, by wywrzeć na pracodawcy mocne wrażenie i zbliżyć się do kolejnego etapu, czyli rozmowy kwalifikacyjnej.
1
Zanim zaczniesz pisać list motywacyjny, upewnij się, że pierwsza część twojej aplikacji - CV, jest poprawnie i ciekawie skonstruowana. Specjaliści od porad na temat rynku pracy twierdzą, że jeśli CV kandydata nie będzie dla rekrutera interesujące, to nie ma co liczyć na to, że przeczyta on list motywacyjny.

Musisz wiedzieć, że list motywacyjny dopełnia i argumentuje to, co zawarłeś już w CV. Koniecznie miej go przed sobą, gdy przystępujesz do pisania listu. Umożliwi ci to posiłkowanie się najważniejszymi informacjami. Obydwa dokumenty powinny ze sobą ewidentnie współgrać. Nie tylko treściowo, ale i wizualnie. Zadbaj zatem o detale, które sprawią, że twoje zgłoszenie będzie atrakcyjne, starannie przygotowane i spodoba się rekruterowi.
2
Co zawrzeć w liście motywacyjnym?

List motywacyjny to próba przekonania pracodawcy, że jesteś idealną osobą na stanowisko, na które aplikujesz. Musi być zatem dostosowany konkretnie do wymagań tego stanowiska.

Najważniejsze kwestie, które musisz odpowiednio uargumentować w liście motywacyjnym, to odpowiedzi na dwa zasadnicze pytania: „Dlaczego chcę dostać tę pracę?” i „Dlaczego jestem odpowiednim kandydatem na to stanowisko?”. W przypadku pierwszego pytania podaj najciekawsze z twojego punktu widzenia informacje na temat miejsca pracy, do którego aplikujesz. Podkreśl również, czym szczególnie przyciągnęło cię dane przedsiębiorstwo i dlaczego go cenisz. Mile widziane będzie także, jeśli pochwalisz dotychczasowe osiągnięcia firmy, politykę jej działania czy produkt, który oferuje.

Odpowiedź na drugie pytanie powinna zawierać argumenty, które potwierdzają, że to właśnie ty nadajesz się do tej pracy i świetnie się w niej sprawdzisz. Twoją kartą przetargową powinny być: wykształcenie, umiejętności i doświadczenie. Wspomnij więc krótko, dlaczego są one cenne dla twojego nowego stanowiska.

Jeśli jest to twoja pierwsza praca, zaznacz, że zależy ci na nowym doświadczeniu i rozwoju zawodowym. Wyróżnij swoje umiejętności i pasje, które zrekompensują brak doświadczenia. Jeśli natomiast zmieniasz pracę, napisz jakie są tego powody i jakie stawiasz oczekiwania wobec nowego zatrudnienia.

W liście motywacyjnym powinieneś także określić, jakie jest twoje nastawienie do nowej pracy. Czy jest dla ciebie ciekawa i stanowi szansę na rozwój? Czego chciałbyś się w niej nauczyć, a także co wartościowego postarasz się wnieść od siebie. Pamiętaj, że pracodawca oczekuje od ciebie zaangażowania i pozytywnego nastawienia!
3
Układ

Układ listu motywacyjnego powinien być następujący: w górnym lewym rogu strony powinno widnieć imię i nazwisko kandydata oraz dane kontaktowe, w tym adres zamieszkania, numer telefonu czy e-mail. Z prawej strony umieszczamy natomiast miejscowość i datę, a poniżej dane przedsiębiorstwa, do którego aplikujemy.

List motywacyjny rozpoczynamy zazwyczaj od jego spersonalizowania, czyli grzecznościowego zwrócenia się do konkretnej osoby czy działu. Często pojawiające się przykłady to: „Szanowny Panie Dyrektorze” czy „Szanowny Dziale HR”, itp. Pamiętaj, by zwrócić się do konkretnej osoby lub jednostki w firmie.

W pierwszej części listu zaznacz, skąd wiesz o rekrutacji i dlaczego podjąłeś decyzję o ubieganie się o tę pracę. Następnie przypomnij informacje zawarte w CV, dotyczące twojego wykształcenia i doświadczenia zawodowego tak, by trafnie nawiązywały do danej oferty pracy. Nie zapomnij zaznaczyć również swoich osiągnięć i mocnych stron! Gdy uargumentujesz już dlaczego powinieneś dostać tę pracę, wyraź gotowość do spotkania na rozmowie kwalifikacyjnej, a także chęć przedstawienia na żywo swoich kwalifikacji. Na końcu listu powinien widnieć jeszcze twój podpis, a także zamieszczona klauzula o ochronie danych osobowych.
4
Oryginalność

Osoby przystępujące do pisania listu motywacyjnego często posiłkują się gotowymi szablonami, które charakteryzują się utartymi zwrotami i frazesami. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że nie zainteresują one pracodawcy, a jedynie sprawią, że poczuje się on znudzony, kolejny raz czytając powtarzane jak mantra hasła. Staraj się więc unikać tak oklepanych zwrotów jak: „W odpowiedzi na Państwa zgłoszenie chciałbym przedstawić swoją kandydaturę” lub „Piszę w temacie ogłoszenia firmy…”.
To, czym możesz zaskoczyć pracodawcę, to ciekawy, oryginalny wstęp listu, który zachęci do przeczytania dalszej jego części. Postaw więc na oryginalną formę i nie trzymaj się kurczowo zbyt oficjalnych zwrotów. Niekonwencjonalnie napisany list motywacyjny na pewno wyróżni nas spośród innych kandydatów i zwiększy szansę otrzymania zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną, a to już połowa sukcesu! Kreatywność w tym przypadku jest kluczem do osiągnięcia twojego celu!
5
Schludność i poprawność

List motywacyjny podobnie jak CV musi przyciągnąć wzrok pracodawcy. Najważniejsza jest oczywiście jego treść, ale nie możemy zapominać również o jego formie i aspekcie wizualnym. List musi być logicznie ułożony, poprawnie sformatowany i - jak już wiemy - nawiązywać do wyglądu CV. Dzięki tym podstawowym zabiegom stanie się on czytelny i przejrzysty dla osoby, która będzie go czytać. Sposób, w jaki list motywacyjny prezentuje się na pierwszy rzut oka, może przesądzić o tym, czy pracodawca w ogóle go przeczyta.

List motywacyjny dostarcza również informacji o kompetencjach komunikacyjnych kandydatów, dlatego powinien być napisany poprawnie stylistycznie i gramatycznie. Jeśli aplikujesz na stanowisko pracownika, który musi wykazać się dobrym pisaniem, możesz pokusić się o użycie oryginalnej formy i słownictwa. Na pewno zostanie to docenione!

List motywacyjny jest częścią tzw. aplikacji rekrutacyjnej. Powinien być, podobnie jak CV, starannie i ciekawie napisany, by przyciągnąć uwagę pracodawcy. Perfekcyjnie napisane CV i list znacząco zwiększają twoje szanse na znalezienie się w 10% najlepszych kandydatów, a w konsekwencji na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną! Nie zapominaj więc o cennych wskazówkach przy jego pisaniu.
Przeczytaj teraz: Jak znaleźć pracę?
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Wiele osób szuka pracy. Często jednak zajmuje nam to dużo czasu, a  nie potrafimy określić tego, co robimy źle....
Co zrobić żeby znaleźć pracę?
Wiele osób szuka pracy. Często jednak zajmuje nam to...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt