Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Dania Główne > Szybkie i proste dania > Dziesięć najzdrowszych olejów do gotowania

Dziesięć najzdrowszych olejów do gotowania

Stopień trudności: łatwe
, ekspert Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 5 
Najzdrowszym sposobem odżywiania się jest przygotowanie posiłków w domu, ponieważ wiesz, co wchodzi w skład sporządzanych przez ciebie potraw. Dotyczy to również olejów, których jakość ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Oto lista najzdrowszych olejów, które warto stosować do gotowania w domu:

Olej z awokado
Olej z awokado zbudowany jest z jednonienasyconego tłuszczu, z rodzaju uznawanego za zdrowy dla serca z uwagi na jego zdolność do poprawy stężenia zdrowego cholesterolu w organizmie. Owoc awokado dostarcza także luteiny, czyli przeciwutleniacza, który poprawia zdrowie oczu. Badania wykazały, że olej ten może wzmocnić właściwości zdrowotne sałatek poprzez zwiększenie wchłaniania przeciwutleniaczy rozpuszczalnych w tłuszczach, takich jak beta-karoten występujący w warzywach.
1
Oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia

Bogata, lekko cierpkawa w smaku oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia (składająca się głównie z tłuszczu jednonienasyconego) jest tylko w niewielkim stopniu przetwarzana, dzięki czemu zachowuje wysoki poziom przeciwutleniaczy, jak choćby witaminy E i związku o nazwie oleocantal. Badania opublikowane w 2005 roku w magazynie Nature dowiodły, że składnik ten posiada właściwości przeciwzapalne podobne do ibuprofenu; badacze wierzą, że spożywanie oliwy z oliwek w umiarkowanych ilościach może pomóc ograniczyć stany zapalne w organizmie ludzkim.

Olej z orzechów włoskich
Olej z orzechów włoskich jest jednym z kilku skoncentrowanych, roślinnych źródeł kwasów tłuszczowych omega-3. Badania opublikowane w magazynie Journal of the American College of Nutrition odkryły, że kwasy tłuszczowe omega-3 zawarte w oleju z orzechów włoskich i w samych orzechach pomagają zredukować poziom niezdrowego cholesterolu w organizmie oraz ograniczyć biologiczną reakcję organizmu na stres. Warto pamiętać, że osoby, które przejawiają krańcowe reakcje na stres, mają większe ryzyko rozwinięcia chorób serca, zatem olej z orzechów włoskich może w dłuższej perspektywie pomóc ograniczyć to zagrożenie.
2
Olej konopny

Olej o ziemistym smaku tłoczony z nasion konopi pastewnej, jest niezwykle bogaty w kwasy tłuszczowe, takie jak kwas omega-3 alfa-linolenowy, który według badań ogranicza ryzyko rozwinięcia cukrzycy typu 2. Olej konopny dostarcza nam także kwas gamma linolenowy, omega-6, który według najnowszych badań może poprawić zdrowie skóry poprzez ograniczenie przypadłości jak szorstkość i suchość.

Olej kokosowy
Być może jest to najbardziej niedoceniany ze wszystkich olejów - lecz także jeden z najzdrowszych - które możesz zastosować w diecie. Olej kokosowy jest bogaty w zdrowe kwasy nasycone i przeciwutleniacze i uważa się, że wzmacnia funkcje mózgu, system odporności i poprawia funkcjonowanie tarczycy. Olej ten jest niezwykle różnorodnym, pełnym substancji odżywczych pożywieniem, które jest najbogatszym znanym źródłem średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych (MCFA), wspierających prawidłowe trawienie i przyswajanie tłuszczy oraz podnoszących poziom energii.
3
Czerwony olej palmowy

Jest to kuzyn popularnego oleju kokosowego, posiadający jasnoczerwone zabarwienie. Jest bogaty w przeciwutleniacze, takie jak witamina E oraz karotenoidy, takie jak beta karoten i alfa karoten. W naszym organizmie beta karoten może być zamieniony na witaminę A, która wspiera zdrowie oczu, kości i systemu odporności. Natomiast zwiększone spożycie alfa karotenu zapobiega zgonom z powodu chorób serca.

Olej z pestek winogron
Olej ten jest produktem ubocznym produkcji wina i posiada łagodny smak. Stanowi on bardzo dobre źródło zarówno witaminy E, jak i kwasu oleinowego, będącego tłuszczem, który, według badań opublikowanych w magazynie Neurology, redukuje ryzyko udaru o około 73%. Co więcej, naukowcy odkryli, że kwas oleinowy może pomóc ograniczyć ataki głodu, dzięki swojej przemianie w hormon redukujący łaknienie.

Olej sezamowy
Olej bardzo popularny w kuchni azjatyckiej, posiada mocny i wyraźny smak, który sprawia, że jest częstym dodatkiem do wielu potraw. Dobrą wiadomością jest także to, że ma on wiele korzyści zdrowotnych, jak choćby obniżanie ciśnienia krwi i ograniczanie ryzyka rozwinięcia chorób serca. Olej sezamowy jest także bogaty w żelazo, wapń i magnez, który znany jest ze swych właściwości uspokajających. Zawiera także nienasycone tłuszcze, dzięki czemu poprawia zdolności poznawcze mózgu, ułatwia odpowiednie przyswajanie tłuszczów i obniża ryzyko chorób serca, skóry a także wzmacnia kości i zęby.
4
Olej lniany

Olej lniany, produkowany z siemienia lnianego, jest bardzo bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, będących rodzajem tłuszczów wielonienasyconych. Zawiera on większe niż ryby stężenie kwasów omega-3, które redukują stany zapalne i jest jednym z niewielu źródeł kompleksowych, roślinnych substancji odżywczych. Pomaga on także przy bólach stawów i może złagodzić astmę wywołaną wysiłkiem fizycznym.

Olej migdałowy
Olej ten jest otrzymywany w drodze tłoczenia z pasty z migdałowej. Ma on łagodny, orzechowy smak i bladożółtą barwę. Przepełniony jest jednonienasyconymi tłuszczami (podobnie jak oliwa z oliwek i olej z awokado), witaminą E i fitosterolami, związkami roślinnymi poprawiającymi jakość cholesterolu w organizmie. Można stosować go także jako naturalny nawilżacz skóry.
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Nie będzie widoczny na stronie
 
Newsletter - Bądź na bieżąco Codziennie nowa porada w twojej skrzynce
 
W ostatnich czasach rośnie liczba osób skarżących się na problemy z tarczycą. Chociaż nie wydaje się, aby dieta miała...
Olej kokosowy a problemy z tarczycą
W ostatnich czasach rośnie liczba osób skarżących...
Logowanie   Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się
E-mail

Hasło

   
  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook


lub
Zapomniałeś hasła - kliknij tutaj
Zarejestruj się za darmo   
Czym są Tipy.pl? Co chcesz zrobić? Zmotywować się do pracy? Zrobić samolot z papieru? Zareklamować się w Internecie? Tipy.pl to miejsce, gdzie możesz znaleźć porady i wskazówki na każdy temat.
E-mail

Hasło

Powtórz hasło


   Akceptuje regulamin *wyrażam zgodę na świadczenie usługi, przyjmuję do wiadomości, że jednocześnie tracę prawo do odstąpienia od Umowy.
   Wyrażam zgodę na otrzymywanie od GRUPA INTERIA.PL Sp. z o.o. sp. k.| z siedzibą w Krakowie, Os. Teatralne 9A, 31-946 Kraków |Sąd Rejonowy dla Krakowa - Śródmieścia w Krakowie, XI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS – 416593| NIP – 5272644300 |za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej informacji handlowych w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2002 r., nr 144, poz. 1204, z późn. zm.). Do korespondencji powyżej wskazuję m. in. podany przeze mnie w formularzu i należący do mnie adres e-mail.
Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook


lub
Usługę świadczy

GRUPA INTERIA.PL Sp. z o.o. sp. k.

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie
XI Wydział Krajowego Rejestru Sądowego

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10
E-mail: tipy@firma.interia.pl
Adres: Os. Teatralne 9A, 31-946 Kraków

KRS 0000416593    NIP 5272644300    REGON 142734048
Nie jestem pasożytem, nie blokuje reklam
pasożyt
Proszę wyłącz Adblock-a, jeśli chcesz zobaczyć treść artykułu.