Dzieci

Jak nie ranić uczuć Twojego dziecka?

AniaAnia - specjalista Tipy.pl
Wychowywanie dzieci, jest testem naszej cierpliwości. Musimy uważnie dobierać słowa, bo czasem możemy nieświadomie skrzywdzić nasze dziecko nawet na całe życie.
1
Często rodzice mogą sobie nie zdawać sprawy, że niektóre słowa, jakich używają w rozmowie z dzieckiem, mogą naruszyć ich poczucie wartości. Mogą je zapamiętać nawet do czasu, gdy będą dorosłe.
2
Tłumacząc coś dziecku, nie możesz porównywać jego zachowania do zachowania rówieśników czy rodzeństwa. Musisz wytłumaczyć dziecku, jakie są Twoje wymagania względem niego i jakie korzyści przyniesie to, że będzie słuchać Twoich poleceń.
3
Unikaj krytykowania dziecka, mówiąc, np. że jest brzydkie, grube itp. Takie psychiczne urazy mogą zaburzyć rozwój emocjonalny dziecka.
4
Nie mów dziecku, że jest głupie, zamiast takich komentarzy powiedz coś pozytywnego, aby dziecko mogło udoskonalać swoje zachowanie.
5
Nigdy nie mów dziecku, aby dało Ci spokój. Dziecko może poczuć się odrzucone, niechciane i zamknąć się w sobie.
6
Krzyczenie na dziecko, mówienie, aby się zamknęło, może sprawić, że stracisz autorytet w oczach dziecka i że nie szanujesz jego opinii.
7
Nigdy nie mów dziecku, że żałujesz, że jest Twoim dzieckiem, że niepotrzebnie się narodziło itp. Może sobie pomyśleć sobie że Ty nigdy w życiu czegoś takiego byś nie powiedział ale pamiętaj że w złości i gniewie mówi się różne rzeczy, których później gorzko się żałuje. Takie słowa mogą skrzywdzić dziecko na długie lata i pozostawić uczucie, że jest niechciane, że jest pomyłką.
8
Przytulaj, wynagradzaj i dąż do zgody. Wszyscy jesteśmy ludźmi, którzy popełniają błędy. Gdy powiesz coś, co nie powinnaś, przeproś, przytul itp. Takie zachowania pomogą odbudować nadszarpnięte relacje, a także nauczyć dziecko, że gdy powie się coś niemiłego, obraźliwego, należy przepraszać.
?

Wskazówki
* Zanim powiesz coś, czego potem będziesz żałować, najpierw policz do 10
* Bądź konsekwentny w swoich postanowieniach
* Nie zapominaj o wyrażaniu uczuć, dziecko musi wiedzieć jak bardzo je kochasz i że jest dla Ciebie najważniejsze.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

niegrzeczne dziecko
zespół Aspergera
autyzm dziecięcy

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

Mama
04.05.2012
Mam problem z wychowaniem mojej prawie 13 letniej córki. Bez przerwy chce wychodzić gdzieś z koleżankami, spotykać się z chłopakami- na co jej nie pozwalam, bo boje się, że zacznie palić papierosy lub pić alkohol. Ma wracać do domu o 20.00, informować mnie gdzie jest, na początku przestrzegała zasad które jej ustaliłam jednak potem zaczęła się regularnie spóźniać, dowiedziałam się, że poznała kilku chłopaków z którymi coraz częściej spędza czas, zabroniłam jej się z nimi spotykać i zabrałam komórkę. Ona zamknęła się w pokoju i przez 3 dni nie wychodziła, nic nie jadła, tylko piła wodę, bałam się o nią, codziennie stałam przy jej drzwiach i mówiłam, że ona nie jest pełnoletnia żeby sobie robić co jej się podoba itp. a ona wyszła i zaczęła się nowa kłótnia .... Ostatnio chciała iść na dyskotekę ale ja jej nie pozwoliłam bo ona ma przecież dopiero niecałe 13 lat! Podejrzewam też że ona zaczęła palić papierosy i pić piwo. Jestem załamana nie wiem co robić .. Może ktoś udzielił by mi porad?
Franczeska
20.12.2011
Co mam myśleć?
Miałam chłopaka w wieku 12lat..
A mama powiedziała w kłótni że jestem dziwką..
Bardzo mnie to zabolało i zastanawiam się co zrobić żeby znkinąć z jej życia.. Jestem już starsza ale dalej to pamiętam.. Tą całą rozmowe.. I to jak to powiedziała..
Nie wiem co zrobić.
Jak najszybciej chce zniknąć;(
Lucius
04.09.2009
Jeżeli macie dwojke badz wiecej dzieci,starajcie sie traktowac kazde tak samo,drugie dziecko nie moze poczuc sie mniej kochane i doceniane kiedy to brat bądz siostra zdobywaja wasze wzgledy.Nie można dopuscic do sytuacji kiedy jedno dziecko czyje sie gorszym od drugiego.Pamietajcie ze kazde dziecko potrzeboje wasze milosci, bez wzgledu na to jakie ma wyniki w szkole i czy innych dziedzinach