Co warto wiedzieć o boreliozie?

_paula_ - specjalista Tipy.pl
1 z 5
Jest chorobą, która przeważnie kojarzy się z kleszczami, bo to te stworzenia najczęściej ją przenoszą. Niestety powszechna wiedza na temat boreliozy jest wciąż mała. Z tego powodu ludzie bagatelizują ugryzienie kleszcza i nie leczą się pod kątem boreliozy. Niewykryta w odpowiednim czasie i nieleczona, potrafi pozostawić trwałe uszkodzenia w mózgu i organizmie, a nawet prowadzić do śmierci. Warto zatem wiedzieć, jakie są jej przyczyny, objawy i skutki, a także co robić, gdy zostaliśmy nią zarażeni.
1
Czym jest borelioza?

Borelioza to przewlekła choroba, zwana również krętkowicą kleszczową lub chorobą Lyme. Ujawnia się najczęściej po ataku kleszcza, który wypluwa do krwi zarażony jad. Przebieg choroby dzieli się na trzy fazy kliniczne: wczesną miejscową (ograniczoną), wczesną rozsianą i późną. Zaleca się wdrożenie leczenia w jej pierwszej fazie, czyli momencie pojawienia się charakterystycznego rumienia na skórze. Objawy nieleczonej choroby Lyme, prowadzą do nieodwracalnych uszkodzeń mózgu i organizmu człowieka.
2
Objawy

Borelioza nie zawsze szybko daje znać o swoich objawach. W organizmie człowieka może rozwijać się bezobjawowo nawet do kilku lat, po których następuje mocny rzut choroby. Charakterystycznym objawem boreliozy, który pojawia się jako pierwszy, jest wspomniany już rumień na skórze. Gdy go zauważymy, należy niezwłocznie udać się do lekarza w celu przebadania i ewentualnego wdrożenia antybiotyków. Rumień ma bardzo specyficzny wygląd, przypominający tarczę strzelniczą. Punkt ugryzienia kleszcza jest wyraźnie zaczerwieniony i otoczony wysypką. Rumień może powiększyć się nawet do 15 centymetrów średnicy. Czerwony okrąg pojawia się na skórze od siedmiu do 14 dni po ukąszeniu przez kleszcza, dlatego po jego wyciągnięciu zaleca się dokładnie obserwowanie skóry.

Po pierwszej fazie objawowej – pojawieniu się rumienia, mogą wystąpić również inne objawy, nazywane ciężkimi. Faza ta następuje, gdy nie został wdrożony w pierwszym etapie choroby antybiotyk. Do ciężkich objawów zalicza się: bóle głowy, serca, silne bóle mięśniowo-stawowe, a także przewlekłe zmęczenie. Chorzy często skarżą się również na drętwienie kończyn, języka, co prowadzi do zaburzeń zmysłu i smaku. Uciążliwymi objawami mogą być także: uderzenia gorąca, potu czy silne dreszcze. Niektóre objawy są tak uciążliwe, że uniemożliwiają choremu funkcjonowanie. Taką osobę kieruje się wtedy do szpitala i wdraża specjalistyczne leczenie hospitalizacyjne.
3
Leczenie

Leczenie boreliozy polega głównie na podawaniu antybiotyków, najczęściej zaraz po wystąpieniu rumienia. Ten rodzaj kuracji może trwać nawet do 30 dni. Rozpoczęcie leczenia w początkowym stadium choroby przynosi powodzenie w 90%. Antybiotyk podaje się także w kolejnych jej fazach. Ponadto do leczenia farmakologicznego zaleca się wdrażanie dodatkowych środków (często naturalnych), które będą przeciwdziałać objawom choroby. Jeżeli leczenie ambulatoryjne nie przynosi efektów, chorą osobę kieruje się do szpitala.

Skutki

Borelioza, szczególnie ta nie wykryta i nieleczona, może spowodować poważne zaburzenia w funkcjonowaniu organizmu i mózgu. Najgroźniejsze skutki tej choroby to: zapalenie opon mózgowych, zapalenie mózgu, a także uszkodzenie nerwów twarzowych. Ponadto powikłania pochorobowe oddziałują negatywnie na serce człowieka – spowalniają jego pracę, a nawet prowadzą do jego zatrzymania. W około pięciu procentach przypadków, borelioza powoduje trwałe zmiany w funkcjonowaniu mięśnia sercowego.
4
Profilaktyka

Niestety nie istnieją skuteczne sposoby zapobiegania boreliozie. Nadal nie wynaleziono szczepionki na tę chorobę. Jedyne działania, które pomogą ustrzec się przed boreliozą, to unikanie kleszczy. Gdy przebywamy w miejscach, w których mogą one występować, szczególnie powinniśmy ochraniać pachwiny i obszary mocno ukrwione. To tam kleszcze najbardziej lubią się wbijać.

Borelioza bywa nie tylko zaniedbywana przez odwlekanie wizyty u lekarza. Należy wiedzieć, że jest to choroba trudna do zdiagnozowania i przez wiele lat bywa niezauważona. Dlatego osobom, które zostały ukąszone przez kleszcza, zaleca się regularne badania pod kątem boreliozy, stały kontakt z lekarzem, a także dokładne obserwowanie skóry.
Strona 1 z 5

Powiązane porady

Jak postępować z kleszczem
kleszcz
Jak chronić się przed boreliozą?

Podobne porady

Komentarze (6)

* Pola wymagane

asdf
31.07.2017
"Niektóre objawy są tak uciążliwe, że uniemożliwiają choremu funkcjonowanie. Taką osobę kieruje się wtedy do szpitala i wdraża specjalistyczne leczenie hospitalizacyjne." - akurat. Jak traficie na porządnego lekarza (co jest dziś rzadkością), to być może. A statystyczny konował was wyśmieje i wyśle do psychiatry.
Pacjent
31.07.2017
Zapomniał przemądry autor dopisać zaraz po zaleceniach częstego badania, że koszt tego badania najtaniej to 73pln i nfz nie refunduje badania, chyba że w szpitalu. A kleszcze w tym roku są wszędzie i z roku na rok będzie ich więcej. W usa w tym roku zdiagnozowano nową chorobę odkleszczową, która jest śmiertelna w kilkudziesięciu procentach. Ponadto dociekliwy autor nie podjął tematu najciekawszego dla mnie, dlaczego nie wynaleziono jeszcze skutecznego leku lub szczepionki? Przecież koncernom farmaceutycznym środków nie brakuje...
gość
30.07.2017
By dostać się do przychodni zakaźnej w której leczy się boleriozę trzeba czekać do 3 lat, a lekarze opieki podstawowej nie mają zielonego pojęcia o tej chorobie! Większość zarażonych nie ma pojęcia że jest chora. Trzeba brać sprawy w swoje ręce i samemu się diagnozować Toi wcale nie jest trudne, tylko kosztowne. Tyle że za testy zzlecone z NFZ też się płaci!
as
30.07.2017
Niestety wśród lekarzy wiedza o boreloizie jest niedostateczna i bagatelizowana. Wiem o czym mówie, bo mama miała neuroboeliozę nerwów układu centralnego (pełna denmencja), a brat układu obwodowego (niedowład). Lekarze wielu specjalności w obu przypadkach stawiali złe diagnozy, a leczenie wdrażali kiedy było już za późno.
norbi
30.07.2017
Borelioza jest najszybciej rozprzestrzeniający się w Polsce chorobą zakaźną. Wystarczy popatrzeć na statystyki.
2012 r. - 8 806 zachorowań
2013 r. - 12 762 zachorowań
2014 r. - 13 870 zachorowań
2015 r. - 13 624 zachorowań
2016 r. - 21 220 zachorowań
.
Służba zdrowia wciąż marginalizuje ten problem. Niestety wynika to z tego, że medycyna nie potrafi uczciwie przyznać, że tak na prawdę nie wie jak leczyć boreliozę. Dostępne antybiotyki, wprowadzone do stosowania jeszcze za czasów Stalina nie są w stanie wyeradykować z organizmu krętka boreliozy (mogą jedynie zatrzymać postęp choroby) - to wysłużone leki które straciły już swój potencjał, a nad nowymi się nie pracuje, gdyż nikomu się to nie opłaca.
.
Borelioza jest straszną chorobą, gdyż atakuje wszystkie tkanki ludzkiego ciała, w tym korę mózgową i pień mózgu. Poziom bólu jaki odczuwa osoba zakażona krętkiem boreliozy jest poza wszelkimi skalami bólu - nerwobóle są silniejsze niż osławiona kolka nerkowa, która ponoć jest najsilniejszym możliwym do odczucia bólem - borelioza przebija ten ból wielokrotnie.
.
Chorzy, u których rozwinęła się postać przewlekła boreliozy, często z powodu zbyt późnego zdiagnozowania wynikającego z niewiedzy lekarzy, są zostawieni sami sobie. Zepchnięci na margines społeczny, zapomniani przez świat, sprzedają samochody czy nawet mieszkania, aby zdobyć pieniądze na nierefundowane leczenie, które kosztuje minimum półtora tysiąca złotych miesięcznie, a musi trwać miesiącami, a najczęściej latami. Ja sam leczę się już osiem lat, a koszty kuracji zbliżają się do stu tysięcy złotych (nie licząc strat poniesionych z powodu niemożności podjęcia pracy zarobkowej od trzech lat).
.
Na koniec mogę dodać, że dobrze by było, aby lekarze/politycy wreszcie zajęli się realnymi problemami ludzi, którzy codziennie walczą o życie i swoimi nadwątlonymi już siłami, wołają o pomoc w nadziei, że ktoś ich wreszcie usłyszy.
Gabi 18960
30.07.2017
Zachorowałam na boreliozę po ugryzieniu przez pająka kątnika, we własnym łóżku
Były widoczne dwie pionowe kreseczki (własnie taki ślad zostawia pająk), potem okolica ugryzienia zaczerwieniła się, a po paru dniach BYŁ WIDICZNY RUMIEŃ
ĘRUJĄCY. Badanie krwi wykazało krętki boreliozy. Pamiętajcie nie tylko kleszcze
roznoszą tę chorobę,