Tutaj jesteś: Zdrowie > Diety i Odżywianie > Zdrowe Odżywianie > Jak zrównoważyć spożycie węglowodanów?

Jak zrównoważyć spożycie węglowodanów?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Niemal połowa naszego społeczeństwa znajduje się obecnie na różnego rodzaju dietach, które mają pomóc pozbyć się zbędnych kilogramów i zapewnić zgrabną, wysportowaną sylwetkę. Wiele prób często kończy się fiaskiem i ludzie powoli zaczynają się zniechęcać. Czy jednak mordercze diety i ciągłe ćwiczenia to sposób na idealną sylwetkę? Niekoniecznie, niewiele kobiet zdaje sobie sprawę, czym jest efekt jojo i jak powinna go unikać. Według statystyk wiele pań jest niezadowolonych albo z efektu odchudzania albo z efektu jojo. Wbrew pozorom bardzo trudno jest znaleźć równowagę, która zapewni nam możliwość zrzucenia kilku kilogramów. Często za nadprogramowe kilogramy obwiniamy węglowodany znajdujące się w pożywieniu. Jednak najlepszym sposobem, aby zrzucić kilka kilogramów, jest zapoznanie się z tym, czym właściwie są węglowodany i czy aby na pewno to one są odpowiedzialne za przyrost masy.
1
Oto, jak działają węglowodany

Węglowodany są jednym z trzech głównych elementów w diecie człowieka, na równi z innymi tłuszczami oraz białkami. Węglowodany są niezbędne do wielu procesów w organizmie, w tym wzrostu i metabolizmu. Węglowodany najczęściej występują w produktach spożywczych, które zawierają skrobie, czyli takich jak pieczywo, makarony i ryż. Jednak węglowodany w śladowych ilościach można również znaleźć w owocach i warzywach.
Jaka jest różnica między węglowodanami złożonymi, a węglowodanami prostymi?
Być może zauważyliście etykiety na niektórych produktach, które informują nas, ile węglowodanów znajduje się w konkretnym produkcie. Proste węglowodany są wytwarzane z rafinowanych ziaren. Podczas procesu rafinacji wiele tego, co czyni je dobrymi, jest po prostu usuwane. Często można je znaleźć w białych chlebach lub w produktach przetworzonych w dość dużym stopniu. Badania wykazały, że spożywanie zbyt wielu prostych węglowodanów może prowadzić do zwiększenia masy ciała i innych problemów zdrowotnych, takich jak cukrzyca, a nawet choroby układu krążenia.
Z drugiej strony, złożone węglowodany nie zostały poddane procesowi rafinacji. Oznacza to, że zachowują dużo błonnika i innych składników odżywczych, które organizm potrzebuje. Są one powszechnie stosowane w pełnych ziarnach. Badania wykazały, że jedzenie produktów o niskiej zawartości węglowodanów, które dodatkowo są bogate w węglowodany złożone pomoże Ci schudnąć i wspomóc zdrowie. Jeśli chcesz spróbować diety o niskiej zawartości węglowodanów, powinnaś wyeliminować jak najwięcej prostych węglowodanów, które działają na twoją niekorzyść.
Jak oczyścić organizm z toksyn? Domowe sposoby
Jak zmniejszyć apetyt na jedzenie?
Co jeść w fazie uderzeniowej diety Dukana?
Jakie są objawy niedoboru wapnia?
2
Sprawdź, czy dieta o niskiej zawartości węglowodanów jest dla ciebie odpowiednia

Diety o niskiej zawartości węglowodanów jeszcze kilka lat temu były potępiane przez miłośników zdrowego odżywiania. Wiele osób decydowało się jeść więcej białka i całkowicie wyeliminować węglowodany z ich diety, co było uważane za skrajnie niebezpieczne dla zdrowia. Jednak wraz z upływem lat, stało się jasne, że dieta pozbawiona węglowodanów prostych może być dla nas korzystna. Ale czy taka dieta jest optymalna dla ciebie? Odpowiedź zależy od twojego stylu życia oraz od opinii wydanej od lekarza.
Ciało człowieka przyjmuje węglowodany, które spożywamy i przekształca je w glukozę, inaczej znaną jako cukier. Nasz organizm wykorzystuje go jako paliwo, które dostarcza energii potrzebnej ci każdego dnia. Jeśli jesteś aktywna, uprawiasz sporty, czy nawet jeździsz do pracy rowerem, spalisz wystarczająco dużo paliwa, a ciało nie będzie musiało przechowywać go na później. Jeśli jednak całymi dniami przesiadujesz przed komputerem przy biurku, twoje ciało przyjmuje ten cukier i przechowuje go jako tłuszcz w ciele, powodując tym samym przyrost masy ciała. Ograniczanie spożycia węglowodanów w zależności od poziomu aktywności jest idealnym sposobem na kontrolę wagi.

Nie eliminuj wszystkich węglowodanów
Węglowodany, zwłaszcza złożone, dostarczają kilku rzeczy, których organizm potrzebuje na co dzień. Należą do nich skrobia, która jest łatwo konwertowaną formą energii dla organizmu, włókno, które pomaga w procesie trawienia oraz inne witaminy i minerały, których potrzebujesz każdego dnia, aby czuć się dobrze i zdrowo. Oznacza to, że nie należy całkowicie eliminować wszystkich węglowodanów z diety. Jeśli to zrobisz, odmówisz swojemu ciału wielu składników odżywczych, których potrzebujesz. Jeśli jednak zdecydujesz się wyeliminować węglowodany ze swojej diety, upewnij się, że będziesz w stanie dostarczyć organizmowi węglowodany, które są zawarte w pełnych ziarnach, owocach i warzywach.
3
Unikaj tych kilku produktów

Podczas planowania swojej diety o niskiej zawartości węglowodanów większość dietetyków zaleca ograniczenie spożycia węglowodanów do około 150 gramów dziennie. Istnieje wiele produktów, które są wręcz naładowane prostymi węglowodanami i których oczywiście należy unikać. Jeśli próbujesz przejść na dietę o niskiej zawartości węglowodanów, staraj się unikać tych kilku produktów:

- chleb pszenny
- biały ryż
- pizza oraz wszelkie fast foody
- pieczone ciasta, babeczki
- biszkopty
- naleśniki

Zacznij jeść te potrawy
Nawet jeśli wybierasz dietę o niskiej zawartości węglowodanów, istnieje wiele produktów spożywczych, które nie zaszkodzą diecie. Obejmują one:
- fasolkę
- chleb pełnoziarnisty
- brązowy ryż
- owies i inne ziarna
Okazuje się, że diety o niskiej zawartości węglowodanów faktycznie mają sens i pomogą zadbać o zdrowie i pozbyć się zbędnych kilogramów. Reasumując, nie trzeba całkowicie eliminować węglowodanów ze swojej diety, aby schudnąć. Zamiast jeść mniej węglowodanów, wybierz te odpowiednie. Unikaj prostych węglowodanów, które nie dostarczają organizmowi żadnych korzyści i zastąpią je złożonymi węglowodanami bogatymi w wartościowe substancje odżywcze.
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Czy tzw. dieta low carb jest zdrowa i bezpieczna? To pytanie nasuwa się każdemu, kto chce przejść na dietę i szuka...
Dieta niskowęglowodanowa – wady i zalety
Czy tzw. dieta low carb jest zdrowa i bezpieczna? To pytanie...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt