Dziesięć zalet prozdrowotnych gotowania w domu

katarzyna_a - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Wspólne spożywanie posiłków, jako forma podtrzymywania kontaktów towarzyskich, stało się w ostatnich czasach bardzo modne. Najczęściej spotkaniom z przyjaciółmi towarzyszą wypady na coś do zjedzenia. Czasem jest to fast food, wystawna restauracja, jedzenie na wynos, hot dog i popcorn w kinie, a jeszcze kiedy indziej skrzydełka z kurczaka i frytki na meczu. Jedzenie stało się środkiem pomagającym podtrzymywać kontakty towarzyskie. Utrzymuje się jednocześnie, że osoby, które gotują w domu, spożywają mniej kalorii, węglowodanów, cukrów i tłuszczy niż ci, którzy rzadko lub wcale nie stołują się w domu. Mówiąc krótko, możesz się cieszyć zaletami gotowania w domu przez cały czas, przygotowując zdrowe dania i przekąski na wspólne spotkania, przez co zdrowsi będą również twoi znajomi.



Wartości odżywcze


Potrawy serwowane w restauracjach, zarówno typu fast food jak i innych zazwyczaj mają niezwykle wysoką zawartość kalorii, cukrów, tłuszczy, sodu i węglowodanów, często zdarza się również, że charakteryzują się małą ilością substancji odżywczych. Nawet zdrowsze, niskokaloryczne dania mają zwykle dużo cukru i tłuszczów. Spożywanie posiłków w domu pozwala z kolei ograniczyć spożycie substancji, które wydają ci się w twojej diecie zbędne. Masz kontrolę nad jedzeniem, które przyrządzasz i spożywasz.
1
Zwiększ wiedzę na temat jedzenia

Jedzenie to dużo więcej niż coś, co smakuje dobrze i wypełnia twój żołądek. To, co jesz, może leczyć, powodować złe samopoczucie, a nawet ból. Przygotowywanie swoich własnych posiłków może pomóc ci nauczyć się, które pokarmy mają dużo lub mało witamin, minerałów i innych substancji odżywczych. Może również pozytywnie wpłynąć na twoją kreatywność, ponieważ uczysz się łączenia różnych składników w celu skomponowania satysfakcjonujących twoje podniebienie potraw!

Smakuj jedzenie
Czynność przygotowywania swoich własnych posiłków pozwoli ci nauczyć się doceniać jedzenie, które spożywasz. To bardzo ważne, ponieważ bezrefleksyjne przeżuwanie oraz jedzenie emocjonalne mogą się przyczynić do niekontrolowanego przyrostu wagi, gdyż nie jesteś wtedy w pełni świadomy jedzenia, które spożywasz. Większa świadomość wynikająca z samodzielnego przygotowywania posiłków zmniejsza prawdopodobieństwo przejadania się.

Odpowiednie porcje
Często serwowane w restauracjach porcje są ogromne, co napędza kulturę przejadania się i problem z otyłością w USA. Badanie przeprowadzone przez The International Journal of Obesity wykazało, że umieszczanie informacji na temat substancji odżywczych w menu ma niewielki wpływ na wybór potraw. Przygotowywanie posiłków w domu daje ci możliwość kontrolowania wielkości porcji i eliminuje pokusę przejadania się.
2
Budowanie zdrowych nawyków
Gotowanie w domu może stanowić początek zdrowego stylu życia! Odkrywanie zdrowych przepisów, zdobywanie wiedzy na temat jedzenia, tworzenie i trzymanie się planu posiłków może zainspirować ciebie i twoją rodzinę do rozpoczęcia zdrowego stylu życia.

Wzmacnianie więzi rodzinnych
Czas spędzany w domu na przygotowywaniu posiłków może bardzo dobrze wpłynąć na dynamikę rodziny. Rytuał przygotowywania posiłków i wspólne ich spożywanie ma dobry wpływ na dzieci. To także świetne narzędzie dla rodziców pozwalające zaszczepić zdrowe zwyczaje żywieniowe u swoich dzieci. W University of Michigan przeprowadzono kilka badań, których wyniki wskazują na to, że rodzinne spożywanie posiłków przy wspólnym stole ma związek z mniejszą ilością problemów natury psychologicznej i większymi sukcesami w nauce u dzieci. Jest to również doskonały sposób promowania postawy towarzyskiej w rodzinie.

Bezpieczne jedzenie
Według CDC choroby wywołane przez jedzenie (tzw. zatrucia pokarmowe) każdego roku dotykają 1 na 6 Amerykanów. Gotowanie w domu zapewni ci spokój umysłu, ponieważ będziesz mieć pewność, że do przygotowania posiłku zostały użyte najświeższe składniki i że były one przechowywane oraz zostały ugotowane we właściwej temperaturze.
3
Świadomość w zakresie alergii pokarmowych i uczulenia Wspomnieliśmy już o kontroli nad spożywanymi substancjami odżywczymi znajdującymi się w twoich posiłkach, ale samodzielne gotowanie pozwala ci również unikać produktów zawierających alergeny. Do produktów najczęściej uczulających należą orzechy, gluten, owoce morza i często wiele z nich występuje w różnych potrawach.

Czystość
Gotowanie w domu pozwala ci mieć świadomość nie tylko tego, co znajduje się na twoim talerzu, ale także jak jest to czyste. To naturalne, że dbasz o to, aby twoja kuchnia i znajdujące się w niej przybory były czyste, a składniki dobrze przygotowane do gotowania.

Oszczędność pieniędzy
Jedzenie poza domem jest drogie! O wiele taniej jest samodzielnie kupić produkty niż zamówić gotowy posiłek. Chociaż pytanie, czy gotowanie dla jednej osoby jest tańsze niż jedzenie w restauracji jest kontrowersyjne, to, jeśli chodzi o wartości odżywcze i wielkość porcji, na pewno jest to rozwiązanie bardziej korzystne. Dzięki jedzeniu w domu zaoszczędzisz pieniądze i sporo stresu.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Jak gotować makaron?
gotowanie warzyw
bita śmietana

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie