Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Psychiczne > Bezsenność > Sen wspomaga odchudzanie

Sen wspomaga odchudzanie

Stopień trudności: łatwe
, ekspert Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 4 
Jak pozbyć się zbędnych kilogramów? Istnieje wiele cudownych sposobów, ale to, co naprawdę działa i daje długotrwałe efekty, to zdrowa dieta i aktywność fizyczna połączone z ogromną determinacją i cierpliwością. Ich sprzymierzeńcem jest … zdrowy sen. Podczas snu organizm odpoczywa i regeneruje się, dlatego jest tak ważny dla odpowiedniego jego funkcjonowania. Ponadto wyczerpanie spowodowane brakiem snu może zaburzyć gospodarkę hormonalną, szczególnie wydzielanie dwóch ważnych hormonów, jakimi są grelina i lektyna, a które odpowiadają za uczucie sytości i głodu. Jak zatem "spać", by się wyspać i pomóc naszemu ciału w odchudzaniu? Oto kilka rad:
1
Nie używaj leków nasennych

Kiedy borykamy się z bezsennością, właściwym rozwiązaniem wydaje się stosowanie tabletek nasennych. Mogą one jednak powodować przyrost wagi. Z kolei np. na leki przeciwhistaminowe (np. na alergie) wzmagają senność i mogą osłabiać organizm w ciągu dnia.

Unikaj “jet lag”
Co to takiego? To tendencja do bardzo późnego chodzenia spać i zrywania się o poranku każdego dnia, a następnie odsypiania do późnych godzin w weekendy. Organizm jest rozregulowany, ponieważ rytm podyktowany przez codzienne obowiązki i styl życia nie współgra z zegarem biologicznym. Społeczny jet lag sprawia, że jesteśmy ciągle niewyspani, zmęczeni, podatni na używki, takie jak papierosy czy kofeina. Current Biology opublikowało badania, które łączą jet lag społeczny z otyłością i cukrzycą oraz ryzykiem wystąpienia chorób serca.
2
Ustal harmonogram snu

Planowanie czasu snu i jego przestrzeganie pomaga uniknąć tzw. jet lag. Należy zatem przestrzegać prostej zasady: organizm powinien otrzymać 7-9 godzin zdrowego snu codziennie. Przy regularnych porach snu łatwiej jest również zaplanować dietę i regularne ćwiczenia.

Stosuj techniki relaksacyjne
To, co relaksuje jednych, nie zawsze jest relaksujące dla innych. Ważne, by eksperymentować i w końcu znaleźć najlepszą technikę relaksacyjną odpowiadającą naszym potrzebom i stylowi życia. Warto na przykład wypróbować postępującą relaksację Jacobsona. To bardzo proste ćwiczenia polegające na napinaniu na kilka sekund konkretnych mięśni, a następnie ich rozluźnianiu. Ćwiczenie powinno trwać około 20 minut i odbywać się systematycznie. Relaks powinien być bowiem nawykiem i częścią naszego dnia. Zrelaksowane ciało i umysł to gwarancja zdrowego snu.
3
Unikaj niebieskiego oświetlenia

Badania pokazują, że niebieskie oświetlenie źle wpływa na jakość snu. Blokuje ono wydzielanie melatoniny, która jest odpowiedzialna za sygnalizację snu. Ponadto niebieskie światło męczy siatkówkę oka, a długotrwała ekspozycja oka na ten rodzaj światła może uszkodzić wzrok. Aby poprawić jakość snu, powinno unikać się korzystania z telefonu czy laptopa co najmniej 30 minut przed snem, ponieważ wszelkie urządzenia elektroniczne emitują właśnie niebieskie światło.

Nie zasypiaj “na siłę”
Jeśli nie czujemy się senni, lepiej wykorzystać tę energię, niż kręcić się w łóżku przez kilka godzin. Organizm będzie jeszcze bardziej zmęczony, a jakość naszego snu znacznie się obniży. Przed powrotem do łóżka można zastosować jedną z technik relaksacyjnych, odprężyć się i dopiero wtedy podjąć kolejną próbę.
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Sen jest niezbędny dla każdego z nas. Podczas snu nie tylko wypoczywamy po całym dniu ciężkiej pracy, ale również nasz...
Jak się dobrze wyspać?
Sen jest niezbędny dla każdego z nas. Podczas snu nie tylko wypoczywamy po całym dniu...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt