Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby Nowotworowe > Rak Jamy Ustnej > Objawy raka jamy ustnej. Kto znajduje się w grupie ryzyka?

Objawy raka jamy ustnej. Kto znajduje się w grupie ryzyka?

Stopień trudności: łatwe
, ekspert Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 4 
Rak to niekontrolowany rozrost komórek, które rozprzestrzeniają się, niszcząc otaczającą tkankę. Rak jamy ustnej obejmuje raka podniebienia twardego, podniebienia miękkiego, dna jamy ustnej, ust, policzków, gardła, języka i zatok.

Typowe objawy raka

Istnieje kilka objawów raka jamy ustnej. Według WebMD uporczywe rany na szyi, ustach lub twarzy, które krwawią i nie goją się w przeciągu dwóch tygodni; zmiany w dopasowaniu do siebie zębów i protez zębowych; gładkie białe, czerwone lub biało-czerwone plamy wewnątrz jamy ustnej; niewyjaśniony ból; wrażliwość lub utrata czucia w jakiejkolwiek części jamy ustnej, szyi lub twarzy - to wszystko mogą być symptomy raka jamy ustnej. Według ośrodków leczenia raka "The Cancer Treatment Centers of America", u osób cierpiących na raka jamy ustnej może także występować utrata zębów, niemijający nieprzyjemny oddech, a także ból zębów lub szczęki.
1
Zmiana głosu, chrypka, ból gardła

Jeśli masz raka jamy ustnej, może także wystąpić u ciebie zmiana głosu, chrypka lub przewlekły ból gardła. Znaczny spadek wagi, ból ucha, ból gardła lub uczucie, że coś przykleiło ci się do przełyku, niewytłumaczone krwawienie w ustach, a także problemy z przeżuwaniem, przełykaniem, mówieniem lub poruszaniem językiem lub szczęką, to kolejne oznaki mogące świadczyć o raku jamy ustnej. Obrzęk, guzki, narośle, ubytki, strupki, nierówne wypryski na dziąsłach, ustach i innych obszarach wewnątrz jamy ustnej również mogą wskazywać na zachorowanie na raka.
2
Zapobieganie rakowi jamy ustnej

Wiele czynników może podnosić ryzyko zachorowania na raka jamy ustnej. Według Healthline, historia zachorowań na tę chorobę w rodzinie, wcześniejsze zachorowanie na raka, płeć męska, nosicielstwo wirusa HPV, żucie orzechów betel, a także bardzo częste przebywanie na słońcu bez należytego zabezpieczenia, to czynniki zwiększające ryzyko zachorowania na raka jamy ustnej. Osoby, u których występują pewne choroby genetyczne, takie jak niedokrwistość Fanconiego czy dyskeratoza wrodzona są bardziej niż pozostali narażeni na zachorowanie na tę formę raka.

Nie pal papierosów
Używanie tytoniu także zwiększa ryzyko zachorowania na tę chorobę. Mówimy tu zarówno o żuciu tytoniu, jak i paleniu cygar, fajek czy papierosów. Osoby, które piją alkohol i używają tytoniu w dużych ilościach, znajdują się według Healthline, w grupie jeszcze wyższego ryzyka.
3
Smaruj się kremem
Mimo że nie możesz zmienić niczego, jeśli chodzi o historię zachorowań w rodzinie, czy swoją konstrukcję genetyczną, istnieją pewne rzeczy, które możesz zrobić w kierunku zapobiegania zachorowaniu na raka jamy ustnej. Unikaj żucia orzechów betel, nie pal i nie używaj żadnych produktów tytoniowych. Alkohol pij z umiarem, nie upijaj się. Unikanie ekspozycji na słońce również pomaga zapobiegać rakowi jamy ustnej.
Kiedy wychodzisz na słońce, smaruj się kremem z filtrem przeznaczonym specjalnie dla twojego typu cery, aby chronić twarz przed szkodliwym działaniem promieni UV.

WebMD zaleca również regularne badanie ust pod kątem raka jamy ustnej, które można wykonać samodzielnie w jasnym świetle przy pomocy zwykłego lusterka. Regularne wizyty u dentysty i kontrola pod kątem oznak raka jamy ustnej również są rekomendowane, ponieważ najczęściej to właśnie dentysta zauważa pierwsze objawy tej choroby. Wczesna diagnoza pozwala uzyskać lepsze wyniki leczenia.
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt