Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Zatrucia > Przepis na domowy napój elektrolitowy

Przepis na domowy napój elektrolitowy

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 5 
Elektrolity to substancje niezbędne dla zdrowego funkcjonowania naszego organizmu. Tracimy je najczęściej przy problemach żołądkowych, grypach, odwodnieniu, terapiach antybiotykowych lub przy nadmiernym wysiłku fizycznym. Te wartościowe substancje szczególnie ważną funkcję pełnią dla naszego układu pokarmowego, nerwowego oraz mięśni. Kiedy nasz organizm jest osłabiony chorobą lub wycieńczony przez wysiłek fizyczny, powinniśmy pamiętać o systematycznym uzupełnianiu elektrolitów, ponieważ to dzięki nim utrzymujemy prawidłową równowagę kwasowo-zasadową. Również podczas upałów nie zapominajmy o dostarczaniu tych cennych substancji do naszego organizmu. Elektrolity można uzupełniać na różne sposoby. Od niedawna w modzie są napoje elektrolitowe, które z łatwością można dostać w sklepie spożywczym. Nie dajmy się jednak nabrać na ich dobrą reklamę i kuszące obietnice poprawy naszego zdrowia! Spożywając takie specyfiki dostarczamy do swojego organizmu nie elektrolity, ale chemicznie przetworzone cukry, przepełnione sztucznymi barwnikami i aromatami. Przed takimi napojami powinniśmy chronić nie tylko siebie, ale i nasze dzieci. Jeśli faktycznie chcemy dostarczyć do naszego organizmu prawidłowe elektrolity, poprośmy lekarza o przepisanie skutecznego preparatu farmakologicznego lub samodzielnie przygotujmy naturalny napój elektrolitowy.

1
W jakich produktach szukać cennych elektrolitów?

Należy wiedzieć, że elektrolity to głównie sole. Przewodnictwo elektryczne w organizmie potrzebne jest do przekazywania oraz odbierania informacji, a jego pracę usprawnia właśnie sól. Badania potwierdzają, że optymalne spożywanie soli kuchennej jest wystarczające, by utrzymać odpowiedni poziom elektrolitów w organizmie, ponieważ chlorek sodu jest ich główną substancją.

Innymi cennymi elektrolitami w naszym organizmie są: sód, potas, chlorek magnezu, wodorofosforan (minerał) oraz wodorowęglany. Są one niezbędne do życia i jeśli zostaną nadmiernie rozcieńczone może dojść do przedwczesnej śmierci spowodowanej tzw. zatruciem wodnym. Dbajmy zatem, by w odpowiednich ilościach dostarczać je do organizmu.
2
Naturalny napój elektrolitowy

Oprócz preparatów farmakologicznych, cennym źródłem elektrolitów może być napój przygotowany na bazie naturalnych produktów, który z łatwością przygotujemy w domu.

Potrzebne nam będą:

• 2 szklanki wody lub wody kokosowej

• 1/2 szklanki soku z mandarynek lub pomarańczy

• 1/4 szklanki świeżo wyciśniętego soku z cytryny

• 2 łyżki organicznego miodu lub organicznego syropu klonowego

• 1/8 łyżeczki różowej soli himalajskiej lub soli celtyckiej

Sposób przygotowania:

Przygotowanie tego napoju jest wyjątkowo proste! Wystarczy wymieszać w dzbanku słone i słodkie składniki, a następnie zalać wodą. Mieszankę pij do trzech razy dziennie podczas choroby, osłabienia, przed i po treningu lub wtedy, kiedy czujesz, że należy uzupełnić elektrolity w organizmie. Napój należy przechowywać w lodówce.
3
Właściwości zdrowotne napoju

Woda kokosowa

Dodaje energii i przywraca równowagę elektrolitową w organizmie. Ich poziom w wodzie kokosowej jest prawie taki sam, jak w naszej krwi. Poza tym jest pyszna, orzeźwiająca i dodaje sporo energii.

Sól morska

Sól ma wiele cennych właściwości dla naszego organizmu. Przede wszystkim odgrywa ważną rolę w utrzymywaniu równowagi hormonów odpowiedzialnych za stres podczas ćwiczeń. Zmniejsza ona poziom adrenaliny i wspomaga pracę metabolizmu. Rekomenduje się używanie różowej soli himalajskiej, ponieważ zawiera ona odpowiednią ilość pierwiastków śladowych.

Cytrusy

Owoce cytrusowe są wręcz naszpikowane elektrolitami. Największą ich ilość posiadają cytryny. Mają one również dużo witaminy C. Owoce te utrzymują system immunologiczny w znakomitej formie oraz można z nich przyrządzić doskonałe receptury na przeziębienie i grypę.

Miód lub syrop klonowy

Miód zawiera naturalne enzymy i minerały, a łatwo trawiące się cukry, utrzymują wysoki poziom energii podczas uprawiania sportu. Jest on także naturalnym antybiotykiem, który łagodzi kaszel oraz leczy ból gardła.
4
Duże ilości elektrolitów zawierają również świeże warzywa, z których możemy przygotować raz w tygodniu sok i przechowywać go w lodówce. Najbardziej cenne to: seler, pomidor, pietruszka, zielenina, czosnek czy cebula. Zmiksuj je ze sobą lub wyciśnij za pomocą sokowirówki. Napoju wystarczy nam nawet na kilka dni!

Wartościową w elektrolity miksturą jest również mieszanka z selera. Do jej przygotowania potrzeba sześciu kawałków selera naciowego, jedno jabłko oraz połowa soku z cytryny. Wszystkie składniki należy razem zmiksować, a gotowy napój przechowywać w lodówce.

Gdy jesteś osłabiony, wycieńczony po treningu lub gdy czujesz, że ubyło ci energii, zadbaj o doładowanie organizmu elektrolitami, przygotowując pełnowartościowe, naturalne napoje.
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Woda kokosowa to sok znajdujący się wewnątrz młodych kokosów. Jest ona jednym z najbardziej orzeźwiających napojów...
Właściwości wody kokosowej
Woda kokosowa to sok znajdujący się wewnątrz młodych kokosów. Jest ona jednym z...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt