Tutaj jesteś: Zdrowie > Diety i Odżywianie > Inne Diety > Niezwykłe właściwości papryczek chili

Niezwykłe właściwości papryczek chili

Stopień trudności: umiarkowane
, ekspert Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 4 
Ostre papryczki różnych kształtów i kolorów są obecnie na celowniku nie tylko kucharzy i miłośników wyrazistych smaków, ale także naukowców. Zasłużyły sobie na to swoimi prozdrowotnymi, a szczególnie antynowotworowymi właściwościami, za które odpowiedzialna jest charakterystyczna dla papryczek chili substancja, zwana kapsaicyną. Również dzięki niej papryczki są ostre i soczyste.
1
Kapsaicyna i jej właściwości

Kapsaicyna to organiczny związek, który odpowiada za ostry smak papryczek. Zaliczana jest do grupy alkaidow, mimo że nie posiada typowej dla tych związków budowy. Dzięki kapsaicynie papryczki chili uważane są za jedno z najzdrowszych warzyw! Substancja ta znana jest z właściwości prozdrowotnych, w tym przeciwbólowych i antynowotworowych. Jej szczególne zastosowanie wykazano m. in. przy leczeniu raka prostaty. Posiada również liczne właściwości antyoksydacyjne i przeciwdrobnoustrojowe. Powszechnie traktowana jest jako naturalny lek na raka! Badania wyraźnie potwierdzają, że substancja ta zarówno chroni przed rozwojem nowotworów, jak i redukuje istniejące już komórki raka. Można ją zatem śmiało nazywać antidotum na nowotwory.

Kapsaicyna jest uważana również za substancję przeciwbólową, ze względu na bezpośrednie oddziaływanie na układ nerwowy. To dlatego w naszej jamie ustnej pojawia się pieczenie – charakterystyczne następstwo zjedzenia papryczki chili.

Poza właściwościami antynowotworowymi i przeciwbólowymi, kapsaicyna ma pozytywny wpływ na różnego rodzaju schorzenia. Jednym z nich jest choroba Alzheimera. Substancja zawarta w papryczkach chili zapobiega powstawaniu zmian niszczących mózg osoby chorej. Ponadto, może zmniejszać ryzyko powstawania wrzodów żołądka.
2
Kapsaicyna ze względu na właściwości poprawiające metabolizm, dodawana jest często do różnego rodzaju preparatów odchudzających. Poza tym działa antybakteryjnie, hamując rozwój m. in. Salmonelli, Helicobacter pylori – bakterii powodującej wrzody czy szczególnie niebezpiecznej latem - bakterii E.coli.

Ponadto kapsaicyna może być także stosowana jako preparat rozgrzewający stawy i mięśnie. Fenomenalnie sprawdza się także jako substancja odkażająca rany. W medycynie ludowej znana jest jako środek stosowany na ukąszenia i oparzenia. Mieszkańcy Indii natomiast, stosują ją jako lek na problemy żołądkowe.

Mimo wielu właściwości prozdrowotnych kapsaicyny, należy jednak uważać na ilość jej spożycia. Jeśli będzie zbyt duża, może wywołać podrażnienie błony śluzowej żołądka, powodując dolegliwości układu pokarmowego. Warto również pamiętać, że istnieją dwa rodzaje kapsaicyny. Ten, który zawierają papryczki chili - spożywczy, działa pozytywnie na nasze zdrowie. Jednak czysta kapsaicyna może toksycznie oddziaływać na nasz organizm.
3
Badania naukowe nad kapsaicyną

Odkąd odkryto pierwsze prozdrowotne właściwości kapsaicyny, naukowcy regularnie badają te substancje. Szczególne nadzieje pokładane są w jej antynowotworowym działaniu. Najnowsze badania pokazują, że kapsaicyna może być stosowana jako preparat leczący nadciśnienie tętnicze. Dotychczas tego typu eksperymenty były przeprowadzane tylko na zwierzętach, a ich wynik okazał się pozytywny. Oznacza to, że w niedalekiej przyszłości powstaną preparaty leczące nadciśnienie na bazie tej substancji. Jest to kolejny fakt potwierdzający niesamowite właściwości chili.

Obecnie wiele wiadomo już na temat rozlicznych prozdrowotnych właściwości kapsaicyny. Badania nad tą substancją ciągle trwają i wykazują coraz to nowsze jej zastosowania. Niestety mimo tej wiedzy, nadal nie można wykorzystywać kapsaicyny w leczeniu klinicznym na szerszą skalę.
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

grazyna2 - 2017-08-11
Dodałabym jeszcze, ze przeczyszczają. Również to, że po zjedzeniu można oczyscić oczy, bo doporowadzają do ..płaczu ..
 
Kapsaicyna czyli 8-metylo N-wanilino 6-nonenamidy  jest to związek zawarty m.in. w papryczkach chilli i to właśnie...
9 podstawowych zastosowań i korzyści kapsaicyny?
Kapsaicyna czyli 8-metylo N-wanilino 6-nonenamidy jest...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt