Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Udary i Wylewy > Najlepsze wskazówki, jak zapobiec udarowi

Najlepsze wskazówki, jak zapobiec udarowi

Stopień trudności: umiarkowane
, ekspert Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 4 
Udar występuje wtedy, gdy zakrzep krwi blokuje żyłę lub arterię lub kiedy naczynie krwionośne pęka, zaburzając przepływ strumienia krwi, do któregoś z obszarów mózgu. Kiedy dochodzi do udaru, w mózgu umierają komórki nerwowe położone w bezpośrednim sąsiedztwie punktu udaru. Takie zgrupowanie martwych komórek lekarze nazywają zawałem. Komórki te umierają w przeciągu od kilku minut do kilku godzin od momentu zajścia udaru. Spróbuj zastosować poniższe wskazówki przygotowane przez panel uznanych specjalistów do spraw udaru opublikowane przez amerykańskie National Stroke Association (NSA). .
1
Monitoruj ciśnienie krwi

Podwyższone ciśnienie krwi lub nadciśnienie, podnoszą ryzyko udaru cztery do sześciu razy. Ciśnienie krwi jest najważniejszym, kontrolowanym czynnikiem zagrożenia udarem. Wysokie ciśnienie krwi bywa nazywane „cichym zabójcą”, ponieważ ludzie często nawet nie zdają sobie sprawy, że na nie cierpią. Może ono występować bezobjawowo. Ciśnienie uznaje się za wysokie, jeśli stale wynosi ono powyżej 140/90. Od 40% do 90% pacjentów ma wysokie ciśnienie krwi bezpośrednio przed udarem.

Nie pal

Palenie tytoniu podwaja ryzyko udaru i niszczy ścianki naczyń krwionośnych, przyspieszając odkładanie się złogów w arteriach, podwyższa ciśnienie krwi i sprawia, że serce dużo ciężej pracuje.
2
Dowiedz się, czy cierpisz na migotanie przedsionków

Migotanie jest wywoływane, gdy przedsionki (dwie wyższe komory serca) uderzają w przyspieszony i nieprzewidywalny sposób, wywołując nieregularny rytm serca. Migotanie podwyższa ryzyko udaru, bo sprawia, że serce wypełnia się nadmierną ilością krwi. Kiedy do tego dochodzi, mogą zacząć tworzyć się zakrzepy, które są następnie transportowane do mózgu, wywołując udar.
Zazwyczaj wszystkie komory serca poruszają się w jednym rytmie, pomiędzy 60 a 100 uderzeń na minutę. U osoby cierpiącej na migotanie, lewy przedsionek kurczy się czasem nawet do 400 razy na minutę. Nieleczone migotanie podnosi ryzyko udaru od czterech do sześciu razy.
3
Nie pij alkoholu

Jeśli pijesz alkohol, rób to z umiarem - w niektórych badaniach naukowych wskazuje się, że konsumpcja alkoholu jest powiązana z udarem. Jednak rola alkoholu w wywoływaniu udaru nie została dotąd potwierdzona lub jasno wyjaśniona. Niedawne badanie pokazały natomiast, że umiarkowane spożycie alkoholu (kieliszek wina lub równoważnik zawartości alkoholu) może chronić przed udarem poprzez zwiększenie obecności w organizmie naturalnych rozpuszczalników zakrzepów krwi.

Monitoruj cholesterol

Poznaj zawartość cholesterolu w swojej krwi – jego wysoki poziom może prowadzić do odkładania się płytek wewnątrz arterii, co może skutkować ich zawężaniem się i ich blokowaniem, a przez to wywoływać zawały i udary. Poziom cholesterolu powyżej 200 uznawany jest za wysoki.
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

W ostatnim czasie udało się uzyskać duży postęp w leczeniu świeżych udarów niedokrwiennych. By jednak chory z udarem...
Metody leczenia udaru mózgu - na czym polegają?
W ostatnim czasie udało się uzyskać duży postęp w...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt