Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Bezpieczeństwo w Domu > Inne > Najlepsze sposoby na schłodzenie mieszkania w upalne dni

Najlepsze sposoby na schłodzenie mieszkania w upalne dni

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 4 
Tegoroczne lato nam nie odpuszcza. Temperatury coraz częściej wykraczają poza 30 stopni Celsjusza, a my szukamy skutecznych sposobów na ochłodę i ochronę przed niebezpiecznymi upałami. W najgorszej sytuacji są osoby mieszkające w małych przestrzeniach, czyli blokach. Trudno stworzyć tam przeciąg i na dłużej utrzymać niższą temperaturę powietrza. Jednak znamy kilka trików, które pomogą skutecznie schłodzić mieszkanie w upalne dni.
1
Nawilżaj lub osuszaj powietrze

Zapewne mało kto wie, że w dzień upały znosimy lepiej, gdy powietrze pozostaje suche. To dlatego, że nasze drogi oddechowe szybko przyzwyczajają się do zmiany powietrza. Nie powinniśmy go zatem nadmiernie nawilżać. Wilgoć w czasie wysokich temperatur zaczyna parować, tworząc nieprzyjemny, irytujący zaduch. W dzień starajmy się zatem utrzymywać suche powietrze, natomiast na noc zaplanujmy jego nawilżenie.

Jak nawilżyć powietrze w mieszkaniu?

Jest na to kilka sprawdzonych trików. Jeden z nich to pozostawienie miski napełnionej zimną wodą w konkretnym pomieszczeniu na kilka godzin przed snem. Miskę najlepiej położyć przy łóżku. Dzięki temu powietrze zostanie nawilżone, a my zyskamy lepszy sen.

Innym doskonałym sposobem nawilżającym powietrze jest wypełnienie wanny zimną wodą i wrzucenie do niej kostek lodu. Ta praktyka pomoże nam nie tylko nawilżyć mieszkanie, ale skutecznie go schłodzi. Dzięki takiemu zabiegowi temperatura w mieszkaniu może spaść nawet o kilka stopni, a powietrze idealnie się nawilży.

Powietrze zaleca się również zwilżać spryskiwaczami z wodą, które można stosować także do ochładzania naszego ciała. Wystarczy, że zdobędziesz pojemnik do spryskiwania i napełnisz go wodą. Kilka razy dziennie spryskaj powietrze w konkretnych pomieszczeniach. Pamiętaj jednak, by nie rozpylić zbyt dużo wody, gdyż jak wspominaliśmy wcześniej, może dojść do nieprzyjemnego parowania powietrza.

Zadbaj, by w mieszkaniu było jak najwięcej roślin. Są one naturalnym nawilżaczem powietrza, a ponadto skutecznie oczyszczają go z toksyn! Dwa lub trzy kwiaty w pokoju wystarczą, by w czasie upałów móc spokojnie oddychać.
2
Uruchom wiatraki

Jednym z najlepszych sposobów na ochłodzenie zamkniętych pomieszczeń są wiatraki, albo klimatyzatory różnych rodzajów. Jeśli je posiadasz, jesteś szczęściarzem! Te urządzenia są idealne i wręcz niezbędne na upalne dni. Tworzą, co prawda sztuczny, ale schładzający nawiew, jednocześnie sprawiając, że w mieszkaniu jest chłodniej i przyjemniej.

Zasuwaj rolety i żaluzje

W czasie upałów należy chronić ciało, ale i nasze domy przed niebezpiecznym działaniem promieni słonecznych. To właśnie one nagrzewają mieszkania, sprawiając, że trudno jest w nich normalnie funkcjonować. Ochronę przed gorącymi promieniami słońca zapewniają zasłony, rolety i żaluzje. Zasłaniajmy okna przede wszystkim z godzinach największego upału. Dzięki temu nasze mieszkanie nie będzie się nagrzewać, a my unikniemy męczarni w upale. Rolety lub żaluzje powinny być w jasnych kolorach, ponieważ skutecznie odbijają one światło słoneczne, jednocześnie nie zabierając świata w mieszkaniu.
3
Wyłącz sprzęty i nie gotuj

Takie sprzęty jak suszarka czy piekarnik niestety w czasie upałów nie powinny być włączane. Ich temperatura jest wyjątkowo wysoka i dodatkowo nagrzewa mieszkanie. Postaraj się nie używać ich w gorące dni. Również gotowanie może znacząco podnosić temperaturę w mieszkaniu. W upały warto przyrządzać posiłki, które nie wymagają długiego gotowania. Kiedy na zewnątrz jest ponad 30 stopni, najlepiej jedz chłodniki, lekkie potrawy i pij odżywcze koktajle owocowe.

Schładzaj mieszkanie nocą lub wczesnym rankiem

Temperatura w nocy spada nawet o kilka stopni, utrzymując się na takim poziomie do wczesnych godzin porannych. Te pory są zatem najodpowiedniejsze do skutecznego schłodzenia mieszkania. W upały ważne jest jednak nie tylko obniżanie temperatury w mieszkania, ale także jego systematyczne wietrzenie. Przed pójściem spać, warto zatem stworzyć solidny przeciąg w mieszkaniu, otwierając dwa lub trzy okna na około 15 minut. Rano można powtórzyć czynność, a następnie zamknąć okna i zasunąć na resztę dnia rolety lub żaluzje. Jeśli nie ma nas w mieszkaniu, okna mogą pozostać zamknięte do momentu naszego powrotu, ale jeśli ktoś przebywa w mieszkaniu, zaleca się otwarcie okien na kilka minut w ciągu dnia, by dostarczyć tlenu.

Podczas upałów warto zadbać o to, by nasze domy i mieszkania nie zostały przegrzane. Chodzi przecież o nasze zdrowie, o które w czasie upałów szczególnie powinniśmy dbać.
 0/5 (0 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Mieszkanie to nasz azyl. Pragniemy w nim nie tylko odpocząć po stresującym dniu, ale także schronić się przed upałem w...
Jak ochłodzić mieszkanie w upał?
Mieszkanie to nasz azyl. Pragniemy w nim nie tylko odpocząć...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt