praca nad charakterem

Jak pracować nad charakterem?
haniahania - specjalista Tipy.pl

Jeśli nie kochasz tego, co robisz możesz czuć się tak, jakbyś poświęcał pracodawcy najlepsze chwile swojego życia. Ten artykuł nie sprawi raczej, że pokochasz to co robisz, ale na pewno pomoże ci wyrobić w sobie umiejętność pracy nad sobą i swoim charakterem. Kształtowanie charakteru możesz rozpocząć w miejscu pracy, a następnie przenieść nawyki do domu. Gdy tylko zaczniesz wprowadzać przedstawione tu porady w życie, przekonasz się, że twój charakter jest wystarczająco silny, by zapewnić ci korzyści zarówno na gruncie zawodowym, jak i prywatnym.
1
Popracuj nad samodyscypliną.
Wielu ludziom słowo „dyscyplina” kojarzy się co najmniej źle. Utożsamiają je z brakiem wolności, przymusem i obowiązkiem. Nic bardziej błędnego. Cytując Stephena R. Coveya: „tylko ludzie zdyscyplinowani są naprawdę wolni”. Ci, którym brakuje samodyscypliny są niewolnikami nastrojów, żądz i pragnień.
Miejsce pracy to doskonałe środowisko do wypracowania samodyscypliny. Weźmy na przykład najczęstszy współczesny nałóg pracownika biurowego: e-mail. Zrób przysługę sobie i swojemu pracodawcy i zachowaj dyscyplinę przy sprawdzaniu poczty. To, jak często sprawdzasz skrzynkę zależy oczywiście od twojej pracy, ale spróbuj wyrobić w sobie zasadę, że nie będziesz robić tego częściej niż raz na godzinę lub dwa razy na dzień.
Jeśli ten pomysł nie może być zrealizowany w twoim miejscu pracy, jest wiele innych sposobów wypracowania samodyscypliny. Możesz na przykład ograniczyć ilość przekąsek i przerw na kawę. Kluczową kwestią w tym ćwiczeniu jest przyznanie się do jakiejś słabości i postanowienie, żeby ją ograniczyć.
2
Bądź bardziej produktywny.
Produktywność polega na doprowadzaniu wyznaczonych sobie zadań do końca. Nie jest to tylko system pracy, ale przede wszystkim sposób na życie. Jeśli zaczniesz wcielać produktywność w życie zawodowe, w naturalny sposób przeniesie się ona na twoje życie osobiste. Przecież jeśli nauczyć się być maksymalnie wydajnym i zrelaksowanym w miejscu pracy, czy nie zechcesz powielić takiego modelu w domu?
3
Rozwiń swoje zdolności interpersonalne i kontakty społeczne.
Przeraża cię sala pełna nieznajomych? Jeśli tak, postaraj się popracować nad swoimi zdolnościami interpersonalnymi i komunikatywnością. Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą ci zbudować łatwość i pewność siebie w kontaktach z innymi:
- zacznij luźną rozmowę ze współpracownikami
- rozwiń sztukę nawiązywania pogawędek
- staraj się zapamiętać imiona innych ludzi
- słuchaj uważnie
- szczerze interesuj się innymi ludźmi.
4
Dąż do doskonałości.
Jeśli twoja praca cię nie satysfakcjonuje, bardzo łatwo możesz popaść w pułapkę „wszystko mi jedno”. Sygnałów niebezpieczeństwa może być wiele: np. obojętność wobec klientów, czy niska jakość wykonywanej pracy. Pomijając destrukcyjny wpływ takiego zachowania na twoją karierę, obojętny stosunek do obowiązków jest niebezpieczny ze względu na to, że może przenieść się na całe twoje życie. Jeśli będziesz dążyć do doskonałości w pracy, nawet przy wykonywaniu najdrobniejszych zadań, wówczas wyrobisz w sobie nawyk dążenia do niej także w życiu prywatnym.
5
Ćwicz umysł.
Dziwny fenomen, który zidentyfikować mogę zarówno u siebie, jak i moich kolegów to tzw. „leniwy umysł”. Polega to na tym, że robisz rzeczy w taki sposób, by unikać przy tym choćby odrobiny wysiłku umysłowego. Na przykład, czy używasz kalkulatora nawet wtedy, gdy obliczenia są tak proste, że mógłbyś je wykonać w pamięci? Czy, gdy czegoś zapomnisz, pytasz o to swoich współpracowników, zamiast chwilę pomyśleć i spróbować przypomnieć sobie odpowiedź? Rozwiązanie na „leniwy umysł” jest proste: wysil się na tyle, by ćwiczyć mózg przez cały dzień pracy.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie