praca po 40

Jak znaleźć pracę po 40?
KarieraKariera - specjalista Tipy.pl

Szukanie pracy nigdy nie jest proste. Albo jesteśmy za młodzi, albo za starzy, albo nie mamy odpowiedniego doświadczenia i umiejętności, albo mamy ich za dużo i jesteśmy "za dobrzy" na stanowisko o które się ubiegamy. Jednakże znalezienie pracy nie jest znów niemożliwe. Wystarczy odrobina samozaparcia, dyscypliny i motywacji. Poniżej przedstawiam 26 wskazówek, które pomogą w znalezieniu pracy osobom po 40 roku życia.
1
Najpierw przemyśl co chciałbyś teraz robić. Jesteś już w takim wieku, że możesz się zastanowić nad tym co chcesz a nie co powinieneś robić.
2
Twoje podanie o pracę powinno uwzględniać również przyszłość a nie tylko przeszłość. List motywacyjny nie powinien być czytany jako osiągnięcia „emeryta”. Pisz z perspektywy osoby ubiegającej się o pracę i myślącej o przyszłości a nie o przeszłości. Pisz o tym co możesz zrobić i wnieść do firmy. Osoba czytająca podanie powinna podświadomie mieć w głowie Twoje słowa „popatrz co mogę zrobić dla twojej firmy” a nie „popatrz co zrobiłem”.
3
Nie pomijaj niczego ze swojego życiorysu. Pracowałeś ciężko przez te wszystkie lata aby zostać tym kim jesteś teraz. Musisz zatem być z siebie dumny i wykazywać entuzjazm w stosunku do tego co jeszcze zamierzasz robić.
4
Podkreśl swoje cechy, które są zwykle kojarzone z młodymi ludźmi.
5
Nie unikaj takich terminów jak wielozadaniowość czy dynamiczność. Wychowywanie dzieci z pewnością nauczyło cię niejednego, zatem z pewnością będziesz w stanie stawić czoła wszystkiemu i wszystkim.
6
Ucz się nowych rzeczy i zdobywaj wiedzę na temat nowych technologii. Udowodnij, że można nauczyć starego psa nowych sztuczek. Każdy wie, jak trudno jest nadążyć za szybko postępującym rozwojem a już naprawdę imponujące jest, gdy ktoś od dłuższego czasu śledzi wszystkie nowinki.
7
Bądź otwarty na nowe ścieżki rozwoju. Pomyśl o swoich umiejętnościach, które znajdą zastosowanie w innej branży niż dotychczas pracowałeś. Nigdy nie jest za późno na znalezienie pracy marzeń.
8
Załóż własną firmę. Masz już doświadczenie oraz umiejętności. Dlaczego nie miałbyś zacząć pracować na własny rachunek?
9
Szukanie pracy może być przygnębiające jednak pamiętaj, aby w tym okresie dużo ćwiczyć i się dobrze odżywiać. Dzięki temu będziesz mieć więcej energii i optymizmu, które to mogą w dużym stopniu wpłynąć na decyzję przyjęcia cię do pracy.
10
Podczas szukania pracy zatrudnij się na pół etatu jako wolontariusz. Dzięki temu będziesz mieć mniejszą „dziurę” w życiorysie i będziesz nadal na bieżąco w branży. Wolontariat może czasem się również zmienić w płatną pracę.
11
Uaktualnij swoją wiedzę przed rozmową kwalifikacyjną. Nawet jeśli posiadasz potrzebne umiejętności oraz wiedzę technologiczną mogłeś pominąć ostatnie trendy w branży lub nowy żargon.
12
Ogranicz swój list motywacyjny do 2 stron. Skup się na przeszłych stanowiskach, które były istotne i imponujące w odniesieniu do pracy, o którą się właśnie ubiegasz.
13
Jeśli osoba rekrutująca jest młoda, pamiętaj o opisaniu różnych sytuacji związanych z współpracą z młodszymi od siebie ludźmi, szczególnie gdy byli oni na stanowiskach kierowniczych.
14
Zwolniony z powodu redukcji zatrudnienia? Jeśli tak to musisz zacząć szukać pracy w przyśpieszonym tempie. Im dłużej będziesz bezrobotny, tym dłużej będzie ci znaleźć nową pracę.
15
Skup się na firmach, które preferują starszych pracowników.
16
Jeśli twoje dzieci są już dorosłe, zaoferuj pracę również w tych godzinach, w których nie mogą pracować osoby młodsze, które mają zobowiązania rodzinne.
17
Staraj się nie uwydatniać swoich stanowisk, aby twoje kwalifikacje nie wydawały się być zbyt wysokie w stosunku do stanowiska, o które się ubiegasz.
18
Pamiętaj o profesjonalnych kursach w których brałeś udział w ostatnim czasie, aby pokazać swoją chęć i umiejętność dostosowywania się i „bycia na czasie”.
19
Bierz pod uwagę, że osobą przeprowadzającą rozmowę kwalifikacyjną może być osoba znacznie młodsza od ciebie. Pamiętaj o tym i się nie denerwuj taką sytuacją.
20
Bądź przygotowany na pytania, które mogą ci się wydawać niestosowne, głupie czy nawet całkowicie niezgodne z prawem.
21
Sprawdź znaczenie wszystkich tajemniczych skrótów. Nie możesz być „nie na czasie”.
22
Jeśli znasz się dobrze na komputerze, upewnij się, że zamieściłeś o tym informację w CV. Wiele osób jest przekonana, że starsi ludzie posiadają mniejsze doświadczenie w posługiwaniu się komputerem.
23
Jeśli chcesz kontynuować swoją karierę wówczas napisz list motywacyjny w normalny sposób. Jeśli chcesz zmienić branżę, ogranicz swoją przeszłą karierę w jednym akapicie a następnie skup się na swoich umiejętnościach i dokonaniach, które będą miały zastosowanie w pracy o którą się ubiegasz.
24
Przećwicz rozmowę kwalifikacyjną przed lustrem lub przed kimś znajomym.
25
Nigdy nie myśl, że nie twoje CV zostało odrzucone z powodu wieku. Najprawdopodobniej istniały również inne przyczyny dla których firma się z tobą nie skontaktowała. Zamiast się smucić i rozmyślać wyślij kolejne CV. Szukanie pracy nigdy nie jest proste – nawet jak ma się 20 czy 30 lat.
26
Nigdy nie udawaj i nie zachowuj się jakbyś był młodszy niż jesteś. Zachowuj się normalnie i naturalnie. Może w swoich oczach będziesz wydawać się młodszy ale w ich będziesz nadal w takim wieku w jakim jesteś.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (10)

* Pola wymagane

Lola
25.04.2020
"Staraj się nie uwydatniać swoich stanowisk, aby twoje kwalifikacje nie wydawały się być zbyt wysokie w stosunku do stanowiska, o które się ubiegasz. Serio???! Takie cyrki, to chyba tylko w Polsce.
Marika
26.04.2019
Wydaje mi się, że złotym sposobem na znalezienie pracy powinno być stworzenie super atrakcyjnego CV. Najlepiej jest stworzyć fajny szablon, bo tam wszystko jest łatwe, proste i intuicyjne.
Giwaj
01.03.2019
Do tych podstawowych (ale oczywiście b. przydatnych) rad dodałbym jeszcze, żeby każde cv edytować i myśleć o nim w kontekście konkretnego pracodawcy, zanim się je do niego wyśle. No i powinno być estetyczne, ale z kreatorami cv, to banalnie proste.
nik
22.10.2018
"wielozadaniowość i dynamiczność"..? może od razu napisać, że jest się robotem? wielozadaniowość i dynamiczność, po czterdziestce, chyba po prozacu i dopalaczach, widocznie redaktorzy znają to z autopsji, więc radzą też innym. Tak, nie jestem robotem :D
Aga 40 plus
13.11.2017
Pracuje sie po to zeby zyc a nie, zyjemy po to by pracowac = wypruwac flaki.
Aga 40 plus
13.11.2017
List motywacyjny, zenada. Ubieranie w gornolotne slowa koniecznosci zarobienia na chleb. My jestesmy pokoleniem wychowanym bez reklam i trywial nawijania o celu zyciowym jakim jest praca nie poddamy sie. To nasz pokolenie wymylilo komputery , mlodzi nie wymyslili.

Aga 40 plus
13.11.2017
Ludzie po 40 to nie macierzynski czy wychowawczy albo L4 na dzieciaka, to wiek ktory wzbudza zaufanie. Widze nie jedna 20tke która jest apatyczna i robi laske ze obsluguje. Poza tym wyzsze wyksztalcenie od 3 mcy a dosw w zawodzie 15 lat jest nieporownywalne.
Aga 40 plus
13.11.2017
Artykul, moim zdaniem nazbyt optymistyczny. Po pierwsze jesli pracodawca szuka studentek to wiadomo, ze szuka zusowkich oszczędności zatem zwyczajnie zal mu kasy na doswiadczonego pracownika. Ogloszenia kierowane do studentow to wiekszosc. Szkoda czasu na sknere szefa.
Prawie40
08.02.2016
Dziwnym trafem dobrnęłam do pkt.22 tej czczej paplaniny. Ludzie po 40-stce to cyt. 'starsi ludzie'. Szok! Zostały mi jeszcze 2 lata. Strach się bać...
Babcia
09.10.2015
Aż przykro czytać takie wywody. Jak mamy pracować do 67 roku życia, skoro po 40 jesteśmy już starzy?