Powody, dla których warto jeść skórkę mango

_paula_ - specjalista Tipy.pl
1 z 5
Owoc mango jest doskonałym źródłem składników odżywczych, a co więcej jest przepyszny w smaku. W jego skórce znajduje się bogactwo witamin, antyoksydantów oraz innych dobroczynnych substancji. Dzieje się tak dlatego, że jest ona zaprojektowana w taki sposób, aby chronić owoc przed zagrożeniami, takimi jak pleśń, infekcje grzybicze, wirusy, bakterie czy pasożyty. Kiedy spożywamy skórkę mango, to zawarte w niej związki chronią również komórki i tkanki, przyczyniając się do poprawy naszego zdrowia. Dzięki niej możemy uregulować poziom cukru we krwi oraz cholesterolu, usprawnić trawienie, pozbyć się zbędnych kilogramów, zniwelować zaparcia, pokonać problemy skórne oraz zmniejszyć stan zapalny, a nawet zapobiegać różnym rodzajom nowotworu.
1
Regulacja cukru we krwi

Skórka mango znana jest ze zmniejszania ilości glukozy we krwi i utrzymywania normalnego poziomu insuliny. Proces ten nie jest jeszcze do końca zrozumiały, jednak wchłanianie cukru w jelicie zmniejsza się, a odpowiedzialnym za to składnikiem może być mangiferyna. Indeks glikemiczny mango jest stosunkowo niski i nie powoduje skoków glukozy, kiedy owoc spożywany jest w umiarkowanych ilościach.

Poprawa poziomu cholesterolu

Nie każdy cholesterol jest zły, jednak wysoki poziom LDL może prowadzić do problemów sercowo-naczyniowych oraz innych kłopotów z sercem. Rozpuszczalny błonnik oraz pektyna w skórce mango zmniejszają poziom lipidów we krwi, co pomaga zapobiegać twardnieniu ścian tętnic.

2
Zmniejszenie ryzyka nowotworu

Skórka mango może pomóc zapobiec niektórym rodzajom raka, takim jak rak piersi, jelit czy prostaty. Wysoka zawartość antyoksydantów, takich jak polifenole i inne pomaga usuwać szkodliwe, wolne rodniki z komórek i tkanek. Mogą one prowadzić do zniszczeń w procesie naprawy komórek i skutkować wzrostem złośliwych guzów.

Zmniejszanie stanu zapalnego

Kolejną właściwością, którą zapewnia skórka z mango, jest działanie przeciwzapalne. Zwiększony stan zapalny związany jest z wieloma chorobami, a większość z nich może być zminimalizowana lub zniwelowana, kiedy stan ten jest pod kontrolą. Karotenoidy i związki fenolowe w skórce mango hamują stan zapalny i mają właściwości przeciwbakteryjne pomagające zwalczać infekcje.

3
Kontrolowanie wagi

W skórce mango znajdują się związki, które wpływają na produkcję komórek tłuszczowych. Dojrzałe komórki tłuszczu nigdy nie znikają i mogą jedynie zmniejszać swój rozmiar, co przyczynia się do trudności z utratą wagi. Skórka mango sprawia, że szybko czujemy się syci i zmniejsza naszą ochotę na dalsze jedzenie.

Zapobieganie zaparciom

Skórka mango jest bogata w błonnik prebiotyczny, który wspomaga wzrost dobrych bakterii w jelitach. Kwasy zawarte w owocach pomagają w trawieniu i zapobiegają nadprodukcji kwasów żołądkowych. Właściwości przeciwzapalne skórki działają na układ pokarmowy i mogą pomóc w takich dolegliwościach jak syndrom jelita drażliwego.

4
art/2017/28703_0ZAOzi.jpg
Wspomaganie zdrowia skóry

Tłuszcze i olejki w skórce mango świetnie nawilżają skórę i są dobrym źródłem witaminy A i C, które pomagają w naprawie uszkodzeń spowodowanych słońcem. Właściwości przeciwzapalne i przeciwbakteryjne pomagają usunąć trądzik i zapobiec wypryskom.

Ci, którzy chcą skorzystać z tych zdrowotnych właściwości, mają do wyboru kilka sposobów na spożywanie skórki mango. Niektórzy lubią ją w naturalnej formie, jednak nie jest to rozwiązanie dla każdego. Jedną z najpopularniejszych metod jest zblendowanie jej i podanie jako koktajl, szczególnie dlatego że może być ona zmiksowana z innymi owocami i składnikami. Suszone chipsy z mango są również uniwersalną przekąską, którą można zjeść w biegu wraz z sosem lub jako dodatek do innych dań. Mango może zostać również zakonserwowane tak jak ogórki. W tej formie nadaje się jako topping do dań lub prosta przekąska.

Mimo że nie zdarza się to często, to niektóre osoby są uczulone na urushiol, który znajduje się w korzeniu i liściach rośliny. Osoby wrażliwe na tę substancję zazwyczaj są świadome swojej alergii. Każdy, kto jest w stanie trzymać mango bez objawów podrażnień, nie powinien mieć problemów. Jednak w przypadku niepewności zaleca się wizytę u lekarza.

Strona 1 z 5

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Magda
02.09.2017
Skórka z mango w Polsce jest raczej bogata w różnego rodzaju chemię, którą spryskują owoce na czas transportu, żeby nic się nie popsuło. Raczej bym nie ryzykowała jeść takiej mocno spryskanje skórki....