Nawyki, które niszczą twoją odporność

lucy - specjalista Tipy.pl
1 z 5
Czy często zdarza ci się łapać przeziębienie lub czujesz się osłabiony, gdy aura za oknem nie jest sprzyjająca? Jeśli odpowiedź brzmi tak, to istnieje duży stopień prawdopodobieństwa, że masz osłabiony układ odpornościowy.

Układ odpornościowy składa się z wielu struktur i procesów biologicznych zachodzących wewnątrz naszego ciała. Jeśli działa prawidłowo, pomaga zwalczać drobnoustroje albo szkodliwe patogeny, które mogą być przyczyną chorób i zakażeń. Jest to podstawowy system i pierwsza linia obrony organizmu.

Z racji tego, że układ odpornościowy ma tak wiele zadań i musi nas chronić przed chorobami, bardzo ważne jest, aby był silny i zdrowy. Oto kilka szkodliwych nawyków, które w znacznym stopniu go osłabiają:
1
1. Nadmierne spożycie alkoholu

Nadmierne picie alkoholu ma szkodliwy wpływ na układ odpornościowy. Alkohol może zniszczyć przeciwciała, które są niezbędne do walki z zainfekowanymi przez wirusy tkankami. Ponadto jako środek odwadniający alkohol wyciąga wodę z komórek, co wywołuje ich śmierć.

Powoduje on również ogólny niedobór witamin i minerałów, pozbawiając organizm cennych składników odżywczych.
W rzeczywistości, nadmierne picie alkoholu może prowadzić do niedoboru immunologicznego oraz zwiększać ryzyko wystąpienia niektórych chorób, takich jak zapalenie płuc, gruźlica i inne infekcje.
Nawet pojedynczy epizod upicia się wywiera wpływ na układ odpornościowy od kilku godzin do kilku dni po zdarzeniu.
Chociaż nadmierne picie jest szkodliwe dla odporności i ogólnego stanu zdrowia, kieliszek wina do obiadu może mieć pozytywny wpływ na zdrowie. Kluczem jest, aby pić z umiarem.

2. Palenie tytoniu i narażenie na bierne palenie

Wdychanie dymu czy tytoniowego, czy pochodzącego z palenia zwykłego z drewna, ma bezpośredni wpływ na działanie układu odpornościowego. Dym papierosowy wzmacnia produkcję wielu cytokin prozapalnych, a nawet zwiększa immunologiczne reakcje nadwrażliwości. Szkodliwe substancje chemiczne w nim zawarte prowadzą do osłabienia wrodzonej obrony przed patogenami.

Dym papierosowy może wpływać zarówno na wrodzoną jak i nabytą odporność. W rzeczywistości dzieci narażone na bierne palenie cierpią na powtarzające się objawy ze strony górnych dróg oddechowych. Jeśli palisz, najlepiej rzuć nałóg natychmiast. Należy również unikać biernego palenia.

2
3. Unikanie światła słonecznego

Nadmierna ekspozycja na szkodliwe promieniowanie ultrafioletowe (UV), czyli inaczej mówiąc promienie słoneczne, jest szkodliwe dla skóry, jak również ogólnego stanu zdrowia. Z tego powodu wiele osób całkowicie unika światła słonecznego. Ale to też szkodzi naszej odporności.

Światło słoneczne pomaga wzmacniać system immunologiczny. Po wystawieniu na jego działanie organizm wytwarza witaminę D, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania komórek T, które przyczyniają się do obrony immunologicznej. Dodatkowo witamina D odgrywa ważną rolę we wchłanianiu wapnia i wzmacnianiu kości.

Pomagaj swojemu organizmowi produkować odpowiednią ilości witaminy D, wystawiając skórę na działanie słońca wcześnie rano przez 10 do 15 minut. Unikaj światła słonecznego podczas godzin szczytu między 10. rano i 16. po południu, ale jeśli jesteś na słońcu w tym czasie, nie zapomnij o ochronie przeciwsłonecznej.

4. Stres

Negatywne emocje, takie jak stres, smutek, strach, złość i zmartwienie mogą osłabiać twój układ odpornościowy. Kiedy jesteś pod wpływem stresu, zwiększa się poziomu kortyzolu w organizmie. Zmienia on immunologiczną odpowiedź układu odpornościowego, a także hamuje pracę układu pokarmowego, układu rozrodczego i proces wzrostu. Ponadto wysoki poziom kortyzolu zmniejsza produkcję "dobrych" prostaglandyn, które wspierają system immunologiczny.

Stwierdzono nawet, że przewlekły stres sprawia, że stajesz się bardziej podatny na przeziębienia i grypę, a także wiele bardziej poważnych problemów zdrowotnych, takich jak choroby serca, cukrzyca i tym podobne. Aby zmniejszyć poziom stresu ćwicz jogę, medytację, udaj się na masaż, aromaterapię i dużo się śmiej.
3
5. Ignorowanie higieny osobistej

Brak higieny osobistej pośrednio wpływa na układ odpornościowy. Nieodpowiedni styl życia naraża twoje ciało na wiele bardzo szkodliwych drobnoustrojów, dzięki czemu można stać się bardziej podatnym na infekcje i choroby. Należy zawsze pamiętać, że wirusy i bakterie są obecne wszędzie i nigdy nie przegapią okazji do “zaatakowania” organizmu.

Jednak zbyt intensywna higiena może mieć negatywny wpływ na odporność. Brak kontaktu z wirusami i bakteriami w dzieciństwie zwiększa ryzyko wystąpienia chorób autoimmunologicznych.

Osobiste nawyki, takie jak mycie zębów dwa razy dziennie, dokładne mycie rąk przed jedzeniem, utrzymywanie paznokci schludnych i czystych, codzienne branie prysznica i regularne zmiany ubrania mogą korzystnie wpłynąć na twoje zdrowie.

6. Korzystanie z toksycznych kosmetyków i produktów higienicznych

Większość kobiet korzysta z dobrodziejstw makijażu i produktów higienicznych każdego dnia. Niektóre z nich, takie jak preparaty do mycia ciała, balsamy, szampony, kosmetyki, a nawet pasty do zębów, są bogate w toksyny i szkodliwe substancje chemiczne, które mogą osłabić twoją odporność.

W rzeczywistości korzystanie z niektórych produktów stosowanych na skórę lub skórę głowy jest bardziej szkodliwe dla organizmu, niż można to sobie wyobrazić. Szkodliwe substancje wchłaniane przez skórę trafiają do krwiobiegu, co ma bezpośredni wpływ na skuteczność układu immunologicznego.

Regularna ekspozycja na działanie produktów higienicznych na bazie alkoholu prowadzi do utraty naturalnej bariery ochronnej skóry. To z kolei sprawia, że stajesz się bardziej podatny na działanie bakterii, grzybów i wirusów. Szukaj produktów do makijażu i higieny opartych na zupełnie naturalnych składnikach, jeśli tylko masz taką możliwość.
4
art/2017/28749_VVJqn8.jpg
7. Brak snu

W związku z intensywnym stylem życia wielu ludzi ignoruje znaczenie snu, co ma bezpośredni wpływ na naszą odporność. Brak snu sprawia, że układ odpornościowy nie jest w stanie zapewnić odpowiednich zdolności obronnych.
Dodatkowo regularny brak snu naraża cię na większe ryzyko infekcji i innych poważnych problemów zdrowotnych, takich jak choroby serca, udary mózgu, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca i otyłość.
Dorośli powinni spać przynajmniej 7 do 8 godzin każdej nocy. Dzieci i młodzież potrzebują więcej snu, od 9 do 11 godzin.

8. Unikanie aktywności fizycznej

Umiarkowane ćwiczenia fizyczne wspomagają funkcje układu immunologicznego. Podczas ich wykonywania zwiększa się przepływ krwi, który przyspiesza proces wydalania odpadów toksycznych z organizmu.

Prawidłowe krążenie krwi wspomaga krążenie przeciwciał i białych krwinek, które są ważne w walce z infekcjami.

9. Nadużywanie antybiotyków

Antybiotyki są odkryciem współczesnej medycyny, ale ich nadużywanie może generować niepożądane skutki uboczne, takie jak rozstrój żołądka i biegunka, a nawet wystąpienie reakcji alergicznej.

Częste i niewłaściwe stosowanie antybiotyków może uszkodzić układ odpornościowy, a nawet pogorszyć ogólny stan zdrowia. Po pierwsze może to prowadzić do oporności na antybiotyki. Oznacza to, że antybiotyki, które były skuteczne w przeszłości, nie będą już działać przeciwko bakteriom i innym drobnoustrojom.

Do leczenia zwykłych infekcji bakteryjnych może być konieczne stosowanie większej dawki leku lub silniejszych antybiotyków, co prowadzi do większej liczby efektów ubocznych. Nie należy przyjmować antybiotyków, które nie zostały przepisane przez lekarza. Nigdy nie bierz antybiotyków na zakażenia wirusowe, ponieważ nie są one w tych przypadkach skuteczne,
Strona 1 z 5

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie