Źródła dodatkowej energii dla nastolatków

dominika_d - specjalista Tipy.pl
1 z 5
Trudno nie zauważyć, że obecnie nastolatkom stawia się coraz wyższe wymagania. Robią to nie tylko rodzice, ale także nauczyciele, środowisko rówieśników, a także moda. Młodzi wkładają sporo energii, by otrzymywać dobre oceny w szkole, realizować się w swoich pasjach, a także, by wyglądać atrakcyjnie i modnie. Żeby sprostać tym wszystkim oczekiwaniom, często zaniedbują prawidłowe odżywianie się, zdrowie psychiczne i relacje z bliskimi. Nadmiar obowiązków powoduje u młodych osób brak energii, której przecież ciągle potrzebują. Jej odpowiednią ilość może zapewnić zdrowy styl życia oraz dbanie o siebie. Oto kilka cennych porad, jak dodać nastolatkom (i nie tylko) cennej energii, niezbędnej do codziennego działania.
1
Jedz pełnowartościowe śniadanie
Dzieci, nastolatkowie, ale także dorośli nie powinni zapominać o porządnym śniadaniu! To przecież najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Energię i siłę na cały dzień zapewnią nam pełnowartościowe płatki i nasiona zbóż, mleko o niskiej zawartości tłuszczu, a także owoce, orzechy, pełnoziarniste pieczywo, jajka czy ser. Śniadanie powinno dostarczać do organizmu sporą dawkę węglowodanów złożonych, ponieważ to one są najważniejszym źródłem energii! Wymienione produkty z pewnością spełnią to kryterium. Według specjalistów, każde śniadanie powinno zawierać przynajmniej pięć gramów błonnika i taką samą ilość protein. Znajdziesz je w owocach, koktajlach warzywnych czy kanapkach przygotowanych z wielu wartościowych składników. Pamiętaj, śniadanie to podstawa każdego dnia!

Jedz mniej, ale częściej
Pochłanianie zbyt dużej ilości, nawet zdrowego jedzenia, powoduje, że stajemy się ospali i mamy mniej energii do działania. By odpowiednio ją rozłożyć, powinniśmy jeść mniej, ale częściej. Pięć małych, ale pełnowartościowych posiłków dziennie sprawi, że będziemy najedzeni i utrzymamy prawidłową wagę ciała. Jedzenie kilku małych posiłków dziennie pozwoli także uniknąć niezdrowego podjadania, które często jest powodem nadwagi. Oczywiście między pięcioma posiłkami możesz skusić się na przekąskę, ale, po pierwsze: powinna być to zdrowa przekąska, a po drugi: jej wartość odżywcza nie powinna przekraczać 100 kalorii. Kluczem do zdrowego odżywiania się i dbania o swoją sylwetkę jest zmiana myślenia na temat jedzenia. Warto zatem jeść mniej, ale częściej!
2
Pij dużo wody
Energii naszemu organizmowi dodaje również woda. Odpowiednio go nawadnia i ułatwia magazynowanie energii. Ponadto, woda usuwa z organizmu szkodliwe toksyny i zanieczyszczenia oraz wzmacnia układ odpornościowy. Wystarczy osiem szklanek wody dziennie, by organizm prawidłowo się nawodnił. Idąc do szkoły lub pracy, warto pamiętać o zabraniu butelki wody ze sobą.

Uzupełniaj żelazo
Prawidłowy poziom żelaza w organizmie ułatwia koncentrację i zapamiętywanie, dlatego ten cenny minerał powinien być nieodłącznym elementem diety nastolatków. By zapewnić swojemu organizmowi odpowiedni poziom żelaza, powinniśmy codziennie spożywać choć jeden produkt, który go zawiera. Duże ilości tego pierwiastka znajdziemy w czerwonym mięsie, jajkach, drobiu, rybach, roślinach strączkowych czy pełnowartościowych płatkach zbożowych. Warto pamiętać, że nasz organizm łatwiej przyswaja żelazo z pokarmów zwierzęcych niż roślinnych. Zalecane dawki żelaza dla nastolatków to około 10 miligramów dziennie.

Zwiększ spożycie wapnia
Wapń jest potrzebny do prawidłowego rozwoju kości. Warto wiedzieć, że u nastolatków, a szczególnie u kobiet, proces budowy kości kończy się dopiero przed 30 rokiem życia. Nie trudno zatem o wniosek, że dostarczanie zbyt małej ilości wapnia w okresie nastoletnim może narażać je na problemy z układem kostnym w przyszłości. Nastoletnie dziewczęta potrzebują około 1300 miligramów wapnia dziennie, a jak pokazują badania, przyjmują go o wiele mniej. Doskonałe źródła wapnia to pełnowartościowe płatki zbożowe, mleko sojowe, produkty mleczne, ryby, tofu oraz warzywa liściaste. Należy również wiedzieć, że do pełnej absorpcji wapnia potrzebna jest witamina D (około 400 jednostek dziennie). Zaleca się ją dostarczać w postaci jajek lub pełnego mleka.
3
Unikaj bezwartościowego jedzenia
W codziennej diecie nie powinno być miejsca na bezwartościowe jedzenie. Wszelkie pokarmy o ograniczonej wartości odżywczej lub zupełnie jej pozbawione należy uznać za bezwartościowe. Mowa tutaj na przykład o niezdrowych, wciągających przekąskach typu chipsy, orzeszki solone, etc., a także o kolorowych napojach gazowanych, które zawierają ogromne ilości cukru i słodzika. Nasz organizm nie jest w stanie wykorzystać ich w żaden konstruktywny sposób. Co więcej, spożywanie tego typu produktów może powodować niebezpieczne choroby kości, np. osteoporozę. Niezdrową żywność zamień na produkty i potrawy bogate w proteiny, witaminy i minerały. Twój organizm zrobi z nich na pewno dobry użytek.

Spalaj
Aktywność fizyczna to podstawa dbania o swoje zdrowie i swój wygląd. Każdego dnia, warto zatem poświęcić około 20 minut na spalanie tkanki tłuszczowej. Jak wiadomo, aktywność fizyczna poprawia przemianę materii i pomaga w utrzymaniu zgrabnej sylwetki, dotlenia mózg, ułatwiając jednocześnie naukę, a także wydziela serotoninę, czyli hormon szczęścia. To od ciebie zależy, jaki rodzaj wysiłku fizycznego wybierzesz. Możesz biegać, pływać, chodzić na aerobik i jeździć na rowerze! Każde z tych zajęć pozytywnie wpłynie na twoje zdrowie i samopoczucie. Pamiętaj jednak, by unikać przetrenowania.
4
art/2017/28783_Qt4VLy.jpg
Relaksuj swoje ciało
Cennej energii dostarcza nam również odpowiednia pielęgnacja naszego ciała. Dlatego, codzienne, oprócz podstawowej higieny, warto zafundować sobie niewielki zabieg relaksujący. Może być to masaż twarzy, stóp, peeling całego ciała, długi masaż głowy podczas mycia włosów lub kąpiel w solach morskich. Tego rodzaju zabiegi relaksacyjne pozwalają usunąć z ciała negatywną energię i zredukować poziom stresu. W konsekwencji, mamy więcej energii i siły do działania. Czujemy się również bardziej atrakcyjni.

Wierz w siebie
Energia, którą posiadamy nie bierze się wyłącznie z tego, co fizycznie dostarczamy do organizmu. Nasze codzienne działanie, dążenie do celu i determinacja w dużej mierze zależne od nastawienia psychicznego i samooceny. Optymizm i wiara we własne siły to postawy, które dodają wewnętrznej energii. Ta pomaga nam się realizować i codziennie wstawać z łóżka z uśmiechem na twarzy. W codziennym dniu nie zapominaj zatem o wierze we własne siły i cieszeniu się z małych rzeczy. Gwarantujemy, że swoim optymizmem i pozytywnym nastawieniem do świata będziesz zarażać innych!
Strona 1 z 5

Powiązane porady

Pewność siebie
zdrowie
wyciszenie umysłu

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie