newsletter

Jak stworzyć newsletter?
AndzelaAndzela - specjalista Tipy.pl

Chcesz stworzyć dobry newsletter? Musisz przeanalizować wiele rzeczy. Po pierwsze: format. Wiele firm wysyła swoim klientom newslettery w formacie HTML. Nie bez powodu nazywa się go przekleństwem newsletterów. Okazuje się bowiem, że zdecydowana większość użytkowników zamiast wydumanych graficznie treści woli otrzymywać zwykły tekst. Wybór należy oczywiście do ciebie. Możesz zatkać uszy, zamknąć oczy i mieć nadzieję, że wszystko się uda albo podjąć wyzwanie i dowiedzieć się jak najwięcej o projektowaniu dobrego newslettera.
Dzięki temu artykułowi uzyskasz informacje niezbędne do zaplanowania, zaprojektowania i stworzenia newslettera, który będzie dobrze wyglądać, stanowiąc jednocześnie użyteczne źródło informacji dla jego subskrybentów.
1
Uszanuj swoich czytelników. Nie marnuj ich czasu i uwagi.
Skrzynka odbiorcza to bardzo zatłoczone miejsce. Setki maili, załączników, notatek czekają w niej na otwarcie. Musisz zdać sobie sprawę z tego, że typowy użytkownik nie czeka z zapartym tchem, aż twój e-mail trafi do jego skrzynki.
Gdy już tak się stanie, upewnij się, że subskrybent nie uzna, że marnujesz jego czas. Szybko przejdź do rzeczy, zamiast zaczynać newsletter od miliona pozdrowień, podziękowań, bezwartościowych nagłówków i bezużytecznych zdjęć. Zastanów się, dlaczego użytkownik postanowił zapisać się na newsletter i szybko spełnij jego oczekiwania.
2.Najpierw poproś o zgodę.
2
Najpierw poproś o zgodę.
Gdy jesteś czymś podekscytowany, od razu chcesz się tym podzielić z innymi. Przedsiębiorcy sądzą często, że każdy, kogo spotkali, a nawet ten, kogo jeszcze nie znają, nie czeka na nic tak bardzo, jak na najnowsze informacje z życia ich firmy. Rzeczywistość jest oczywiście inna.
Istnieją specjalne przepisy prawne określające pod jakimi warunkami można wciągnąć kogoś na swoją listę mailingową.
Twój dostawca usług mailingowych zapewne posiada swój regulamin określający, jakiej zgody potrzebujesz, żeby móc wysyłać newslettery do innych. Sprawdź jak te reguły odnoszą się do ciebie i do twoich klientów. Najlepsza jest bezpośrednia zgoda osoby zainteresowanej otrzymywaniem newslettera na swój adres e-mail. Jeśli dodatkowo możesz przedstawić użytkownikowi próbkę, tego co mu oferujesz, tym lepiej dla ciebie.
Ludzie mogą zapomnieć, że wyrazili zgodę na subskrypcję newslettera, dlatego w pierwszym mailu należy krótko przedstawić skąd będzie pochodzić newsletter i poprosić o potwierdzenie subskrypcji.
3
Dbaj o zgodność poszczególnych newsletterów z przedstawionym przy subskrypcji tematem.
Nawet jeśli postąpiłeś zgodnie z prawem i uzyskałeś bezpośrednią zgodę od swoich subskrybentów, nie oznacza to jeszcze, że będą oni skłonni czytać każdy twój e-mail. Czy kiedykolwiek zgodziłeś się otrzymywać informacje o promocjach danego produktu, tylko po to, by ciągle być bombardowanym reklamami różnych innych produktów tej samej firmy? Koniecznie musisz wysyłać subskrybentom jedynie istotne i cenne z ich punktu widzenia informacje. Nie wysyłaj ludziom różnych informacji tylko dlatego, że zapisali się na twoją listę mailingową. Dobrze zastanów się, co naprawdę może im się przydać i czego od ciebie oczekują.
4
Zaprojektuj newsletter mając na względzie cel, który chcesz osiągnąć.
Podejdź do projektowania newslettera tak, jak podszedłbyś do projektu strony. Miej na uwadze cel, dla którego wysyłasz e-mail i skutek, jaki chcesz osiągnąć.
5
Postaraj się o łatwą i przejrzystą rezygnację z subskrypcji.
Wielu z nas pada ofiarą dodatkowych klauzul i warunków, napisanych malutką szarą czcionką na samym dole strony. Umieszczanie w taki sposób linka do rezygnacji z subskrypcji nie jest dobrym pomysłem. Nie ma żadnych korzyści z mailowania do ludzi, którzy nie są już zainteresowani twoją ofertą. Jeśli treść newslettera przestała być dla nich istotna, pozwól im w łatwy sposób się z niego wypisać. Utrudnianie tego procesu nie tylko sprawi, że zostaniesz uznany za spamera, ale pozostawi w umysłach użytkowników zły obraz twojej firmy.
Znacznie lepszym rozwiązaniem jest jasne i wyraźne poinformowanie subskrybentów, że w każdej chwili mogą zrezygnować z otrzymywania newslettera.
6
Koduj newsletter, tak jakby nie istniał CSS, chyba że postanowisz używać go tylko lokalnie.
O ile większość z nas skupia swoje wysiłki na walce z interpretacją stylów przez poszczególne przeglądarki, zupełnie zapominamy o tym, że istnieje przecież ponad tuzin różnych klientów e-mail, a każdy z nich wyświetla HTML i CSS na swój sposób. Pamiętaj o tym, gdy zdecydujesz się na newsletter w formacie HTML. Zadbaj o to, żeby projekt rzeczywiście odzwierciedlał twój zamysł. Niektóre klienty e-mail ignorują CSS w sekcji head, ale interpretują ten w sekcji body. Gmail idzie o krok dalej: ignoruje CSS zarówno w nagłówku, jak i w sekcji body, ale pozostawia formatowanie lokalne. Pamiętaj o tym, gdy zdecydujesz się wykorzystać CSS do sformatowania wyglądu twojego newslettera. Lepszym rozwiązaniem będzie dla ciebie zastosowanie do formatowania tabel.
7
Zawsze umożliwiaj wybór opcji „Zwykły tekst”.
Niektórzy ludzie po prostu nie lubią maili w formacie HTML lub nie mają możliwości poprawnego ich wyświetlenia. Z tego powodu zapewnij subskrybentom alternatywę – niech każdy z nich ma możliwość wyboru, czy chce oglądać wersję HTML czy „Zwykły tekst”.
Pamiętaj, że w przypadku „Zwykłego tekstu” musisz postarać się, by był on przejrzysty i dał się łatwo skanować wzrokiem.
8
Nie zakładaj z góry, że zostaną wyświetlone obrazy.
Jeśli korzystasz z Outlooka lub Gmaila pewnie wiele razy widziałeś komunikat o treści: „Obrazy w tym e-mailu nie są wyświetlane”. W wielu najpopularniejszych klientach e-mail taka opcja jest ustawiona jako domyślna. Czytelnik musi kliknąć na specjalny odnośnik, żeby obraz został poprawnie załadowany (a ilu z nich tak naprawdę to robi?)
9
Działaj w zgodzie z prawem.
Zapoznaj się z regulacjami prawnymi dotyczącymi mailingu. Naruszanie tych regulacji może sprawić, że zostaniesz uznany za spamera i ukarany karą grzywny, nie wspominając o złej reputacji, na którą narazisz w ten sposób swoją firmę.
10
Sprawdź wszystko przed wysłaniem, ponieważ później nie będziesz mógł już tego cofnąć.
Przed wysłaniem newslettera dobrze jest sprawdzić jego wygląd w przypadku tak wielu klientów e-mail, jak to tylko możliwe. Upewnij się, że wszystkie linki są poprawne. Mamy w zwyczaju dostrzegać błąd na dwie sekundy po wysłaniu maila, więc spróbuj powysyłać kilka wersji testowych do znajomych, którzy będą mogli wszystko jeszcze raz sprawdzić.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane