10 zasad savoir vivre, których możesz nie znać

monika_w - specjalista Tipy.pl
1 z 6
Savoir vivre to kodeks dobrych manier. Dotyczy wielu dziedzin, od reguł zachowania przy stole, przez zwyczaje obowiązujące w biznesie, kończąc na zasadach poprawnego pisania maili i smsów. Savoir vivre jest ciągle udoskonalany w związku z postępem cywilizacji i zmianą stylu życia ludzi. Warto znać jego podstawowe zasady, a także być na bieżąco z najnowszymi. Dzięki temu zmniejszymy prawdopodobieństwo popełnienia gafy na spotkaniach towarzyskich i biznesowych. Poniżej przedstawiamy 10 zasad savoir vivre, których możesz nie znać, a powinieneś.
1
1. Gości należy zapraszać minimum tydzień przed przyjęciem
Nie ważne czy są to urodziny, imieniny czy inne większe przyjęcie. Jeśli chcesz, by gość, którego zapraszasz zjawił się imprezie, powinieneś uszanować jego czas i zaprosić go minimum siedem dni przed imprezą.

2. Nie poprawiaj makijażu w towarzystwie i miejscach publicznych
To bardzo nieelegancki nawyk. Inni ludzie często czują się speszeni, gdy ktoś obok nich załatwia swoje osobiste sprawy. Jeśli zapomniałaś o pomalowaniu ust przed ważnym spotkaniem, możesz zrobić to w tramwaju, posiłkując się małym lusterkiem. Jednak nakładanie fluidu i pudrowanie noska lepiej wykonaj w toalecie.
2
3. Żuj gumę dyskretnie
Mlaskanie i głośne rzucie gumy jest nie tylko nieprzyjemne dla uszu, ale także dla oczu. Osoba, która z rozdziawioną buzią przeżuwa gumę i robi z niej balony może budzić niechęć ludzi, będących w jej towarzystwie. Jeśli żujesz gumę, rób to dyskretnie i delikatnie, szczególnie, gdy jesteś w towarzystwie.

4. W pracy trzymaj nerwy na wodzy. To oznaka profesjonalizmu
Umiejętność opanowania emocji i radzenia sobie ze stresem to sztuka, która wymaga ćwiczeń i pracy. Opanowanie i zdroworozsądkowe myślenie w pracy to jedna z zasad savoir vivre. Jeśli sprawujesz stanowisko kierownicze, wykazuj się profesjonalizmem wobec swoich podwładnych, ale i przełożonych. Nie unoś się, nie denerwuj i nie stwarzaj niejasnych dla innych sytuacji. Spokój, zdrowy rozsądek i umiejętność komunikowania się to podstawa dobrej współpracy, a także cechy, które powinny mieć każdy kierownik.
3
5. Nie zostawiaj maili bez odpowiedzi
Brak odpowiedzi na maila dłużej niż dwa dni może świadczyć o nieznajomości zasad savoir vivre. Najlepiej sprawdzać maila dwa razy dziennie i spróbować odpowiedzieć przynajmniej na część maili. Jeśli nie masz czasu na konwersację z nadawcą maila, grzecznie przeproś, informując, że jesteś zajęty.

6. Skończyłeś posiłek? Zasygnalizuj to odpowiednim ułożeniem sztućców
Warto znać tę zasadę, gdy często bywamy w restauracjach, na oficjalnych balach i bankietach. Gdy skończymy jeść, powinniśmy ułożyć sztućce na godzinę czwartą. Talerz oczywiście symbolizuję tarczę zegarową. Doświadczony kelner będzie wiedział, który talerz zabrać i nie będzie musiał pytać, czy może to zrobić.
4
art/2017/28968_8eb30Z.jpg
7. Okiełznaj ręce podczas rozmowy i publicznych wystąpień
Jednym z najbardziej rażących faux pas jest trzymanie rąk w kieszeni podczas ważnej rozmowy, dyskusji w towarzystwie lub wystąpień publicznych. Jednak nie tylko ręce w kieszeni mogą świadczyć o nieznajomości zasad sarvoir vivre i braku klasy. Drapanie się po głowie, brudne palce i paznokcie, zasłanianie ust rękami mogą świadczyć o lekceważeniu rozmówcy lub audytorium. Gdy jesteś w towarzystwie lub na ważnym spotkaniu, trzymaj ręce w bezpiecznej pozycji: na kolanach lub udach. Gdy dyskutujesz, staraj się trafnie dobierać gesty do słów, które wypowiadasz.

8. Nie przychodź bez zapowiedzi
Jeśli masz ochotę kogoś odwiedzić, nie ważne czy to przyjaciółka, czy babcia, lepiej uprzedź tę osobę przynajmniej dwie godziny przed przybyciem. To jedna z najważniejszych zasad dobrego wychowania, która uczy szacunku do innych osób.
5
art/2017/28968_Mg60xm.jpg
9. Ustaw dyskretny dzwonek telefonu
Elektryzujący i głośny dzwonek komórki może naprawdę zdenerwować. Szczególnie, gdy jedziesz w komunikacji miejskiej, a wokół ciebie wiele osób zmęczonych po pracy i szkole. Szanując zarówno swoje uszy, jak i słuch innych, wycisz komórkę lub ustaw jej dzwonek na delikatny i niezbyt głośny.

10. Nie zaśmiecaj skrzynki e-mailowej znajomych dowcipnymi załącznikami
To jedno z najpopularniejszych zjawisk kultury internetu, czyli zabawne łańcuszki w postaci filmiku, memów, gifów, czy print screenów z portali społecznościowych. Szanuj przestrzeń wirtualną innych ludzi tak, jak szanujesz ich rzeczywistą przestrzeń. Jeśli masz ochotę podzielić się ze znajomymi zabawną informacją lub zdjęciem, wyślij je tylko do tych, którzy lubią takie rzeczy i mają czas na ich obejrzenie. Pomyśl, jak ty czułbyś się, gdyby ktoś atakował cię treściami, które zupełnie cię nie interesują, a nawet męczą.

W obecnych czasach znajomość zasad sarvoir vivre to podstawa sukcesu i obycia w dużym towarzystwie. Warto je znać, by nie popełnić szkodliwej dla naszej przyszłości gafy.
Strona 1 z 6

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie