Kody na jajkach: co oznaczają?

monika_w - specjalista Tipy.pl
1 z 5
Osoby, które regularnie jedzą i wykorzystują w kuchni jajka, zapewne zauważyły, że te kupowane w sklepach i dużych supermarketach na skorupce mają odbity tajemniczy długi kod. Jednak tylko nieliczni – interesujący się żywnością lub dietetycy, wiedzą, jak go rozszyfrować. Okazuje się, że 11-znakowy kod przekazuje nam – konsumentom sporo informacji na temat jajek, które kupujemy. Warto wiedzieć, co oznacza, gdy następnym razem wybierzemy się do sklepu po jajka.
1
11 tajemniczych znaków
11 – znakowe kody, które występują na jajkach przekazują nam kilka bardzo istotnych informacji o produkcie. Warto je znać, gdy następnym razem będziemy wybierać jajka. Z kodów możemy wyczytać:

a) w jakim systemie były hodowane kury, które zniosły jajka;
b) kraj, z którego pochodzą jajka;
c) dokładne miejsce, z którego pochodzi jajko (województwo, powiat);
d) od jakiego producenta pochodzą konkretne jajka.

Warto wiedzieć, że wszystkie jajka, które oferują polskie sklepy, powinny być oznaczone tymi 11 ważnymi znakami. To kod obowiązujący na terenie całej Unii Europejskiej. Umieszczenie kodu na produkcie jest zadaniem producenta.
2
Jak zbudowany jest kod na jajku?
Charakterystyczny kod na jajku ma 11 znaków, które zazwyczaj rozłożone są w następującym schemacie: X-YY-AABBCCDD.

W niektórych krajach na jajkach mogą pojawiać się dodatkowe znaki, na przykład informujące o wielkości i klasie jajek.

Co oznaczają konkretne znaki?

X
Pierwszy znak kodu to zawsze cyfra od zera do trzech. Informuje konsumenta o sposobie hodowli kur.

0 - oznacza, że kury hodowane były w ekologiczny sposób na wolnym wybiegu i świeżym powietrzu. Co więcej, jajko z zerem na początku informuje konsumenta, że kury te były karmione świeżą karmą i roślinami. Ten rodzaj jajka posiada najwyższą wartość odżywczą. Najlepiej zatem wybierać jajka oznaczone zerem, gdyż są najzdrowsze. Warto jednak pamiętać, że ich cena z pewnością nie będzie niska.

1 - jedynka oznacza, że jajko pochodzi od kury, którą chowano na wolnym wybiegu. Tego typu hodowla pozwala kurom swobodnie przebywać na świeżym powietrzu. W dużym kurniku zamykane są tylko na noc. Kury hodowane na wolnym wybiegu z reguły karmione są naturalnym pokarmem. Jajka oznaczone jedynką to również zdrowy produkt, którego warto szukać w sklepach.

2 - dwójka w kodzie na jajku oznacza, że kura, która go zniosła, prawdopodobnie całe życie spędziła w zamkniętym pomieszczeniu. Mowa tutaj o dużych zamkniętych halach, wyłożonych słomą, z których kury nie mogą wyjść, lecz mogą się w nich swobodnie poruszać. Kury te zazwyczaj posiadają własną ściółkę, ale nie mają dostępu do powietrza. Jajka od kur hodowanych w taki sposób zazwyczaj są gorszej jakości.

3 - ta cyfra na jajku oznacza chów klatkowy, który dla zwierząt jest najgorszym z możliwych, gdyż łamie ich prawa. Kury praktycznie cały okres hodowli spędzają za kratkami w klatkach. Umieszczane są tam w dużych ilościach, gdzie gniotą się i często cierpią z powodu braku powietrza. Co gorsze, kurom hodowanym w klatkach odcinane są często dziób i nóżki w celu zmaksymalizowania wydajności zwierzęcia, bez dbania o jego dobro. To najgorsza z możliwych hodowli. Osoby, które dbają o dobro zwierząt, z pewnością nie powinny kupować tego rodzaju jajek.
3
Kolejne symbole w kodzie na jajkach to:

YY
To symbol, który informuje konsumenta, z jakiego kraju pochodzi jajko. Oznacza się go charakterystycznymi dla konkretnego państwa literami. Przykładowo, jeśli jajko pochodzi z polski, oznaczamy go symbolem PL.

AA
Kolejne dwa miejsca w kodzie są przeznaczone na numer województwa, z którego pochodzi jajko. Przy czym: 02 oznacza dolnośląskie, 04 - kujawsko-pomorskie, 06 - lubelskie, 08 - lubuskie, 10 - łódzkie, 12 - małopolskie, 14 - mazowieckie, 16 - opolskie, 18 - podkarpackie, 20 - podlaskie, 22 - pomorskie, 24 - śląskie, 26 - świętokrzyskie, 28 - warmińsko-mazurskie, 30 - wielkopolskie, a 32 - zachodniopomorskie.

BB
Kolejne dwa miejsca to symbol powiatu. Szczegółowe oznaczenia można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego.

CC
Symbolizuje kod przedsiębiorstwa, w którym hodowano kury.

DD
Oznacza numer konkretnego producenta jajek w danym powiecie.
4
art/2017/29006_ZoMH0j.jpg
Czy kod na jajkach jest obowiązkowy?
To pytanie, które często zadają sobie osoby, które sprzedają jajka z prywatnej, domowej hodowli. Według norm europejskich kody powinny znaleźć się na każdym jajku, które produkowane są na masową skale i sprzedawane w sklepach. Jajka, które pochodzą z tzw. hodowli przydomowej nie muszę posiadać oznaczeń, gdy ich hodowca nie dostarcza ich sklepom, ale jedynie wykorzystuje na własny użytek. Może sprzedawać je również na okolicznych rynkach i bazarach.

Jak jeszcze oznacza się jajka?

Wielkość jajek
Prócz 11-znakowego kodu producenci jajek zobligowani są również do oznakowania wielkości jajek, którego symbol umieszczany jest zazwyczaj na opakowaniu. Wielkość jajek oznacza się literami: S, M, L lub XL.

S - to z reguły małe jajka, które ważą mniej niż 53 gramy.
M - średnie jajka ważące od 53 do 63 gramów.
L - oznacza duże jajka o wadze od 63 do 73 gramów.
XL - bardzo duże jajka, które ważą ponad 73 gramy.

Klasa jajek
Na opakowaniu jajek powinna znaleźć się również informacja o klasie produktu. Oznaczona jest symbolami: A, B i C.

Do klasy A zalicza się jajka świeże, które charakteryzują się czystą i pozbawioną uszkodzeń skorupką. Ich białko jest płynne i klarowne, a żółtko mocno żółte. Jaja, które posiadają klasę A zazwyczaj przeznaczone są do handlu detalicznego. Pakowane są nie później niż 10 dni od zniesienia. Warto wiedzieć, że ten typ jajek rzadko spotkamy w popularnych supermarketach.

Klasę B i C posiadają zazwyczaj jajka, które uznawane są gorsze jakościowe. Litera B oznacza produkt drugiej klasy. Do grupy C zalicza się jajka przemysłowe, niesortowane, które z reguły nie nadają się do sprzedaży detalicznej. Jajka klasy B i C są popularne i powszechnie spotykane w różnego rodzaju sklepach.

Przed zakupem jajek należy pamiętać, by zaglądnąć do pudełka i sprawdzić ich oznaczenia. Warto wybierać jajka, które zniosły kury hodowane w najbardziej ekologicznych warunkach. Z pewnością trójka w kodzie nie wróży dobrze o produkcie, który chcemy kupić.
Strona 1 z 5

Powiązane porady

Nieświeże jajko
jajka po benedyktyńsku
ser żółty

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane