Kody na jajkach: Co oznaczają?

monika_w - specjalista Tipy.pl
1 z 5
Osoby, które regularnie jedzą i wykorzystują w kuchni jajka, zapewne zauważyły, że te kupowane w sklepach i dużych supermarketach mają odbity tajemniczy długi kod na skorupce. Jednak tylko nieliczni – interesujący się żywnością lub dietetycy – wiedzą, jak prawidłowo go rozszyfrować. Okazuje się, że 11 – znakowy kod przekazuje nam – konsumentom – sporo informacji na temat jajek, które kupujemy. Warto wiedzieć, jak go czytać, gdy kolejnym razem wybierzemy się do sklepu po jajka.
1
11 tajemniczych znaków
Zapewne wiedzą o tym fakcie tylko nieliczni, a mianowicie, że jajka sprzedawane w sklepach oznaczone są 11-znakowym kodem, który przekazuje kilka bardzo ważnych informacji o produkcie. Z 11-znakowych kodów możemy wyczytać:

a) w jakim systemie były hodowane kury, które zniosły jajka;
b) kraj, z którego pochodzą jajka;
c) dokładne miejsce, z którego pochodzi jajko (województwo, powiat);
d) od jakiego producenta pochodzą konkretne jajka.
2
Jak zbudowany jest kod na jajku?
11-znakowy kod na jajku zazwyczaj rozłożony jest w następującym schemacie: X-YY-AABBCCDD.

W niektórych krajach na jajkach mogą pojawiać się dodatkowe znaki, na przykład informujące o wielkości i klasie jajek.

Co oznaczają konkretne znaki w kodzie?

X
Pierwszy znak kodu to zawsze cyfra od zera do trzech. Informuje konsumenta o sposobie hodowli kur. Przy czym:

0 - oznacza, że kury były hodowane w ekologiczny sposób na wolnym wybiegu i świeżym powietrzu. Co więcej, jajko z zerem na początku informuje konsumenta, że kury karmiono świeżą karmą i roślinami. Ten rodzaj jajka posiada najwyższą wartość odżywczą. Najlepiej zatem wybierać jajka oznaczone zerem, gdyż są najzdrowsze. Warto jednak pamiętać, że ich cena z pewnością nie będzie niska.

1 - jedynka oznacza, że jajko pochodzi od kury, którą chowano na wolnym wybiegu. Tego typu hodowla pozwala kurom swobodnie przebywać na świeżym powietrzu. W dużym kurniku zamykane są tylko na noc. Kury hodowane na wolnym wybiegu z reguły karmione są naturalnym pokarmem. Jajka oznaczone jedynką to również zdrowy produkt, którego warto szukać w sklepach.

2 - dwójka w kodzie na jajku oznacza, że kura, która go zniosła, prawdopodobnie całe życie spędziła w zamkniętym pomieszczeniu. Mowa tutaj o dużych zamkniętych halach, wyłożonych słomą, z których kury nie mogą wyjść, lecz mogą się w nich swobodnie poruszać. Kury te zazwyczaj posiadają własną ściółkę, ale nie mają dostępu do powietrza. Jajka od kur hodowanych w taki sposób zazwyczaj są gorszej jakości.

3 - ta cyfra na jajku oznacza chów klatkowy kur, który dla zwierząt jest najgorszym z możliwych, gdyż łamie ich prawa. Kury praktycznie cały okres takiej hodowli spędzają za kratkami w klatkach. Umieszczane są tam w dużych ilościach, gdzie gniotą się i często cierpią z powodu braku powietrza. Co gorsze, kurom hodowanym w klatkach odcinane są często dziób i nóżki w celu zmaksymalizowania wydajności zwierzęcia, bez dbania o jego dobro. To najgorsza z możliwych hodowli. Osoby, które dbają o dobro zwierząt, z pewnością nie powinny kupować tego rodzaju jajek.
3
Kolejne symbole w kodzie na jajkach to:

YY
To symbol, który informuje konsumenta, z jakiego kraju pochodzi jajko. Oznacza się go charakterystycznymi dla konkretnego państwa literami. Przykładowo, jeśli jajko pochodzi z polski, oznaczone jest symbolem PL.

AA
Kolejne dwa miejsca w kodzie przeznaczone są na numer województwa, z którego pochodzi jajko. Przy czym: 02 oznacza dolnośląskie, 04 - kujawsko-pomorskie, 06 - lubelskie, 08 - lubuskie, 10 - łódzkie, 12 - małopolskie, 14 - mazowieckie, 16 - opolskie, 18 - podkarpackie, 20 - podlaskie, 22 - pomorskie, 24 - śląskie, 26 - świętokrzyskie, 28 - warmińsko-mazurskie, 30 - wielkopolskie, a 32 - zachodniopomorskie.

BB
Kolejne dwa miejsca to symbol powiatu. Szczegółowe oznaczenia można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego.

CC
Symbolizuje kod przedsiębiorstwa, w którym hodowano kury.

DD
Oznacza numer konkretnego producenta jajek w danym powiecie.
4
art/2017/29006_ZoMH0j.jpg
Czy kod na jajkach jest obowiązkowy?
To pytanie, które często zadają sobie osoby, które sprzedają jajka z prywatnej, domowej hodowli. Według norm UE wszystkie jajka, które są sprzedawane w sklepach na terenie Unii Europejskiej, muszą być oznakowane kodem. Każdy producent jajek jest zobowiązany stosować się do tego przepisu. Niewywiązanie się z niego grozi sankcjami karnymi.

Jajka, które pochodzą z tzw. hodowli przydomowej, nie muszą być oznaczone, gdy ich hodowca nie dostarcza ich sklepom, a jedynie wykorzystuje je na własny użytek. Może również sprzedawać jajka bez oznaczeń na okolicznych rynkach i bazarach.

Jak jeszcze oznacza się jajka?

Wielkość jajek
Prócz 11-znakowego kodu producenci jajek zobligowani są także do oznaczania wielkości jajek. Symbol umieszczany jest zazwyczaj na opakowaniu. Rozmiar jajek oznacza się literami: S, M, L lub XL.

S - to z reguły małe jajka, które ważą mniej niż 53 gramy.
M - to średnie jajka ważące od 53 do 63 gramów.
L - to oznaczenie dużych jaj o wadze od 63 do 73 gramów.
XL - oznacza bardzo duże jajka, które ważą ponad 73 gramy.

Klasa jajek
Na opakowaniu jajek powinna znaleźć się również informacja o klasie produktu, która zazwyczaj jest oznaczana symbolami: A, B i C.

Do klasy A zalicza się jajka świeże, które charakteryzują się czystą i pozbawioną uszkodzeń skorupką. Ich białko jest płynne i klarowne, a żółtko mocno żółte. Jaja, które posiadają klasę A, zazwyczaj przeznaczone są do handlu detalicznego. Pakowane są nie później niż 10 dni od zniesienia. Ten typ jajek rzadko spotkamy w popularnych supermarketach.

Do klasy B i C zalicza się jajka, które uznawana są za gorsze jakościowo. Litera B oznacza produkt drugiej klasy. Do grupy C zalicza się jajka przemysłowe, niesortowane, które z reguły nie nadają się do sprzedaży detalicznej. Jajka klasy B i C są najbardziej popularne i powszechnie spotykane w różnego rodzaju sklepach.

Przed zakupem jajek należy pamiętać, by zaglądnąć do pudełka i sprawdzić ich oznaczenia. Najlepiej wybierać jajka, które zniosły kury hodowane w najbardziej ekologicznych warunkach. Z pewnością trójka w kodzie nie wróży dobrze o produkcie, który chcemy kupić.
Strona 1 z 5

Powiązane porady

pełna lodówka
ser żółty
sery

Podobne porady

Komentarze (14)

* Pola wymagane

aa
04.11.2017
Polacy nie dorośli intelektualnie i mentalnie do zajmowania się takimi rzeczami
xcc
03.11.2017
Powinien być jeszcze symbol określający jakość paszy.
Pablo
03.11.2017
Smak jaja nie zalezy od tego czy ma jedynke czy trojje, tylko czym jest karmiona
Janka
03.11.2017
Jajka są zdrowe jak są z ekologicznego kurnika.. U mnie w rodzinie jemy tak średnio po jednym dziennie na osobę i nikt nie choruje. Wiele potraw z nimi robię sporo sałatek. Ludzie ciągle coś wymyślają z dietą ale najważniejsze są proporcje i ilość pokarmu.
Andrzej Pełka
03.11.2017
Nie kupuję i nie jem jajek już od kilku lat. Wszystkie śmierdzą i są niesmaczne.
Marcin
03.11.2017
Obawiam się, że inny kod niż 3 wskazuje tylko, że jajko będzie znacznie droższe a i tak z dużym prawdopodobieństwem z chowu klatkowego. Przecież tego nikt nie kontroluje ...
km
03.11.2017
po przeczytaniu, nie kupilem dzis jajek z 3, mimo, ze duzo tansze od innych.
Danka
03.11.2017
Apropo smaku, gdybym pani dała do spróbowania jaja z naszej fermy: z klatki, ze ściółki i z wybiegu.. W życiu by pani nie zgadła, które jest które, bo wszystkie są jednakowo smaczne. Ale jeśli ktoś karmi dziadostwem to i dziadostwo będzie jadł. My jemy jaja od naszych kur i wszyscy klienci je chwalą
mita
03.11.2017
Prawa kur są łamane. Kura ma prawo znosić jajka. O co tu chodzi?
Danka
03.11.2017
Kury w klatkach, na ściółce i na wybiegu karmi się tym samym, czyli pełnowartościową paszą z zielonką suszoną i zbożami, czyli tym samym co większość rolników w przydomowych kurniczkach, którzy kupują paszę na fermach. TYLKO kury NA FERMACH są badane co 3 mies. na RÓŻNE SALMONELLE, warto wiedzieć :)