Czym i jak czyścić pralkę? Domowe sposoby

dominika_d - specjalista Tipy.pl
1 z 4
O pralkę, podobnie jak o inne sprzęty codziennego użytku, trzeba odpowiednio i wyjątkowo starannie dbać. Powód jest oczywisty. Im więcej kamienia i białego nalotu osadzi się w jej wnętrzu, tym większe ryzyko awarii i szybsze tempo procesu niszczenia urządzenia. Nie wspominając o nieprzyjemnym zapachu, które unosi się w łazience i często przenosi na prane ubrania. Podpowiemy, ci jak z wykorzystaniem sprawdzonych, domowych i nieinwazyjnych sposobów prawidłowo oczyścić pralkę i pozbyć się wszelkich nieczystości uniemożliwiających jej użytkowanie.
1
Naturalne zamiast inwazyjnych metod

Oczywiście najprostszą metodą na oczyszczenie pralki jest użycie gotowych środków, które można nabyć w sklepie. Pytanie tylko, czy jest to taktyka optymalna? Zakupione preparaty zawierają z reguły duże ilości chemikaliów, które zdecydowanie nie wszystkim, a konkretnie ich skórze, służą. Kamienia i białego nalotu z pralki możemy równie skutecznie pozbyć się przy użyciu domowych środków, które z pewnością znajdziemy w każdym domu.

Kwasek cytrynowy i ocet

Podobnie jak w wielu innych kłopotliwych sytuacjach, tak i w procesie odkamieniania wnętrza pralki pomogą nam sprawdzone kuchenne specyfiki, czyli kwasek cytrynowy, ocet i soda oczyszczona. Jak ich użyć? Wystarczy, że wlejesz do pustego bębna pralki dwa litry octu, dosypiesz do niego dwa opakowania kwasku cytrynowego, a następnie nastawisz sprzęt na cały cykl prania w maksymalnej temperaturze.

W przypadku odkamieniania dobrze sprawdzi się też wlanie 2 szklanek octu do dozownika przeznaczonego na proszek do prania. Dosyp do niego dwa opakowania kwasku cytrynowego, a następnie ustaw pełen program z maksymalną temperaturą.

Niezastąpiona soda oczyszczona

Jeśli zapomniałeś kupić kwasku cytrynowego, nie panikuj. Doskonale może go zastąpić również soda oczyszczona połączona z octem. Po wsypaniu jej nastaw pranie. Co więcej, równie dobrze sprawdzi się także sama soda. Wsyp 3/4 szklanki sody do zbiornika na proszek, a następnie nastaw pranie na 90 stopni Celsjusza. Dzięki tej prostej metodzie nie tylko pozbędziesz się zanieczyszczeń, ale i nieprzyjemnego zapachu. Na tym jednak nie koniec. Jakie czynności jeszcze należy wykonać?

2
Jak oczyścić bęben pralki?

Samo pranie z użyciem octu i kwasku cytrynowego lub sody jednak nie wystarczy. Po zakończeniu pełnego cyklu przygotuj mieszankę z sody oczyszczonej i octu, a następnie wyczyść nią bardzo dokładnie - z użyciem miękkiej ściereczki albo gąbki - całe wnętrze pralki. Nie zapomnij o gumowych uszczelkach i podajnikach na proszek oraz płyn do prania. Z racji stałego kontaktu z wodą są one szczególnie narażone na powstawanie pleśni. Po zakończeniu czyszczenia dokładnie zmyj, a następnie równie starannie osusz pralkę ściereczką, żeby nie zalegała w niej wilgoć.

Jeśli twoje urządzenie jest bardzo zabrudzone, rozprowadź mieszankę z sody oczyszczonej i octu we wnętrzu sprzętu i odczekaj kilka godzin. Następnie bardzo dokładniej zmyj mieszaninę i bardzo starannie osusz pralkę.

Jak usunąć pleśń z pralki?

Jeśli pleśń mocno wżarła się w uszczelki, użyj mieszanki sporządzonej ze szklanki wybielacza i trzech litrów gorącej wody. Nanoś ją ściereczką na gumę i bardzo starannie oczyszczaj, zwłaszcza w rogach. Następnie powtórz czynność mycia, ale już z użyciem samej ciepłej wody. Na koniec umytą powierzchnię dokładnie osusz.

3
Regularnie czyść filtr

Jeśli chcesz utrzymać pralkę w czystości, oczyszczaj też regularnie filtr, w którym zalegają z reguły płyny i proszki do prania, a często także włosy, czy różnego rodzaju pozostałości po pranych ubraniach.

Nie zostawiaj prania w pralce

Aby zapobiec tworzeniu się nieprzyjemnego zapachu dobiegającego z pralki, przestrzegaj złotej zasady prawidłowego prania, czyli tuż po zakończeniu programu i odblokowaniu urządzenia wyjmij ubrania z wnętrza pralki. W przeciwnym wypadku mało atrakcyjny aromat pozostanie nie tylko w łazience, ale i przeniesie się na na twoją odzież.

Nie domykaj całkowicie drzwiczek pralki

Nigdy nie domykaj całkowicie drzwiczek od pralki i dbaj o to, żeby jej wnętrze starannie wyschło. Jeśli to tylko możliwe, tuż po praniu uchylaj w łazience okno. Wilgoć i brak cyrkulacji powietrza to doskonałe warunki do tworzenia się pleśni.

Często przecieraj ściereczką drzwiczki pralki i gumę wokół nich. Zawsze możesz użyć do oczyszczania sody. To metoda prosta, tania i skuteczna.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Kko
14.10.2018
Ocet jest substancją, która "zjada" uszczelki. Nie wlewajcie go do pralki, bo możecie jej zaszkodzić.
lucinus
21.10.2017
wystarczy nie zamykać pralki szczelnie między praniami i po problemie. Można jeszcze nie zamykać łazienki na noc - wyschnie pralka i łazienka :)