Opuncja figowa: Bogactwo właściwości ukrytych w małym owocu

lucy - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Wspomaganie procesu trawienia, obniżanie poziomu złego cholesterolu, zmniejszanie ryzyka wystąpienia cukrzycy i choroby Alzheimera, zapobieganie nowotworom oraz wzmacnianie układu odpornościowego i naczyń krwionośnych - to tylko niektóre z wielu korzyści, jakich dostarcza nam opuncja figowa. Ten niespełna 150-gramowy owoc stanowi też źródło cennych składników pokarmowych, w tym witaminy C i B, magnezu, potasu, wapnia, błonnika oraz polifenoli i flawonoidów.

Cechy charakterystyczne opuncji figowej

Figa indyjska jest najczęściej uprawianym - spośród około dwustu wyróżnianych - gatunkiem opuncji. Pochodzi z Meksyku, ale można spotkać ją w wielu innych zakątkach świata, w których warunki klimatyczne sprzyjają jej uprawie. Jej znakiem rozpoznawczym są owalne i wielobarwne - od żółtozielonego, po pomarańczowy i różowy - owoce. Można je śmiało jeść na surowo, w postaci suszek lub różnego rodzaju dżemów. Stanowi też efektowny dodatek do napojów alkoholowych i słodyczy.

Oto kilka najważniejszych korzyści wynikających z jedzenia opuncji figowej:



1
Opuncja wspomaga układ odpornościowy

Jedna porcja opuncji figowej zapewnia ponad 1/3 dziennego zapotrzebowania na witaminę C, zwaną również kwasem askorbinowym, która odgrywa ważną rolę w układzie odpornościowym i w wielu różnych procesach, zachodzących w naszym ciele. Stymuluje też produkcję białych krwinek oraz działa jako przeciwutleniacz.

Opuncja figowa na mocne kości i zęby

Opuncja figowa stanowi też bogate źródło wapnia, który jest niezbędny do budowy tkanki kostnej. Dzięki włączeniu jej do diety możemy utrzymać w dobrej kondycji nasze zęby i kości, uniknąć ich nadmiernej łamliwości oraz zminimalizować ryzyko osteoporozy.

Opuncja figowa a układ trawienny

Opuncja figowa dostarcza sporej ilości błonnika, który pomaga pokarmom łatwiej przechodzić przez układ trawienny, eliminując przy tym zaparcia, wzdęcia oraz inne problemy związane ze złą pracą jelit.



2
Opuncja figowa a zdrowe serce

Zawarty w opuncji figowej błonnik skutecznie przyczynia się do obniżenia poziomu złego cholesterolu, a potas - działając rozluźniająco na mięśnie i zmniejszając stres - obniża ciśnienie krwi. Zatem włączając jej owoce do diety możemy zminimalizować ryzyko wystąpienia miażdżycy, choroby wieńcowej serca i udaru mózgu.

Profilaktyka nowotworu

Owoce opuncji figowej dostarczają cennych flawonoidów, polifenoli oraz betalainy, które działają jako związki przeciwutleniające oraz neutralizujące wolne rodniki. Jedząc je regularnie minimalizujemy - co potwierdziły przeprowadzone badania - szanse zachorowania na nowotwory.
3
Opuncja figowa wspomaga odchudzanie

Podobnie jak wszystkie owoce z wysoką zawartością błonnika tak i opuncja figowa w połączeniu z niską zawartością kalorii oraz tłuszczów nasyconych może pomóc ci utrzymać zgrabną sylwetkę.

Stany zapalne

W tradycyjnej medycynie owoce opuncji wykorzystywane były w celu zapobiegania stanom zapalnym. Włączając je do diety możemy też zmniejszać obrzęki spowodowane na przykład ukąszeniami owadów.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Awokado
Obrany granat
daktyle

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie