Wychowanie dziecka

Jak uniknąć pospolitych błędów wychowawczych?
AniaAnia - specjalista Tipy.pl

Czasami mamy problem dogadać się z własnym dzieckiem. Wszystkie znane nam sposoby nie skutkują. Poniżej przedstawiamy najczęściej popełniane błędy wychowawcze rodziców.
1
Nie każ swoich dzieci zbyt surowo. Profesor socjologii z uniwersytetu w New Hampshire, Murray Straus ocenił, że 90% rodziców nie widzi nic złego stosowaniu kar cielesnych (popularnym biciem dziecka). Badania nad zachowaniem dzieci wykazały, że surowe karanie dzieci jest wielkim błędem rodziców. Należy nauczyć dziecko dyscypliny, zabraniając czegoś, nie możemy przedłużać kary do kilku dni.
2
Nie zrzędź, nie nękaj dziecka. Nie myśl, że ciągłe narzekanie i prawienie komentarzy, spowoduje, że dziecko będzie się zachowywać tak jak Ty sobie tego życzysz. Badania dowodzą, że ludzie przywykają do czegoś wkoło powtarzanego i zaczynają to ignorować. Ponadto takie zrzędzenie może tylko wzmagać złe zachowanie dziecka.
3
Nie idź na kompromis. Jeżeli ustaliłeś jakieś zasady, musisz je egzekwować. Nie chodzi o to, aby wprowadzać wojskową dyscyplinę, ale o to, aby dzieci wiedziały, że "nie" znaczy "nie". Jeżeli nauczysz dzieci tych prostych zasad, wówczas odmawiając czegoś dziecku nie spowodujesz ataku złości, tylko spokojnie wykona ono Twoją prośbę i przestanie robić to, czego mu zabraniasz. Wymaga to wytrwałości i spokojnego tłumaczenia dziecku, co wolno, a co nie i bycia konsekwentnym w postanowieniach.
4
Wytłumacz dziecku dlaczego czegoś nie powinno robić. Nie wystarczy powiedzieć "nie". Wyjaśnij mu spokojnie dlaczego chcesz zmienić zachowanie dziecka czy dlaczego mu odmawiasz. Nie krzycz i się nie denerwuj podczas wyjaśnień.
5
Nie bądź nadopiekuńczy. Wiadomo, że musisz chronić dzieci przed wieloma niebezpieczeństwami, ale także musisz pozwolić im uczyć się na własnych błędach. Pewien psycholog tłumaczył, że zdrowe dzieci są w stanie zrozumieć, że coś im się nie udało, że popełniły błąd i bardzo szybko wyciągnąć naukę z takiej lekcji, aby więcej nie popełnić tego błędu.
6
Musisz zachować umiar w chwaleniu dziecka. Zbyt dużo pochwał, może odnieść odwrotny efekt i sprawić, że dziecko wpadnie w samouwielbienie, albo nie zrozumie, dlaczego jest ciągle chwalone, mimo, że nie zrobiło nic szczególnego. Oczywiście pochwały są bardzo ważnym elementem kształcenia rozwój dziecka, ale musisz je stosować z wyczuciem i w odpowiednich sytuacjach.
7
Dziecko w wieku szkolnym jest bardzo twórcze, pomysłowe, ale czasem oceny, jakie otrzymuje w szkole nie są najlepsze. Najczęstszym błędem rodziców jest krytykowanie ocen dziecka. Zmuszanie dziecka do poprawiania je na lepsze i naciskanie, że musi dostawać tylko najwyższe oceny, może przynieść odwrotny efekt. Psychiatra Stanley Greenspan dowiódł, że dzieciom, których rodzice naciskają na zdobywanie najlepszych ocen jest trudniej myśleć twórczo i nie mogą rozwijać swoich zdolności.
8
Nigdy nie lekceważ uczuć dziecka. Myrna Shure, autorka książki "Wychowanie myślącego dziecka", pisze, że dziecko musi umieć wyrażać uczucia. W różnych okolicznościach względem różnych rzeczy. Jednym z błędów rodziców jest ignorowanie uczuć dziecka. Np. gdy płacze mówimy, aby nie płakało, nawet nie pytając o przyczynę. Poza tym, czasem lepiej jest, gdy dziecko się wypłacze, a my powinniśmy upewnić go, że ma w nas oparcie. Wczuć się w powód jego sytuację i zapewnić dziecko, że rozumiemy powód jego zachowania.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane