Czym czyścić fugi?

dominika_d - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Nic tak nie psuje wyglądu łazienki i kuchni jak uporczywe zabrudzenia pojawiające się na fugach. Skuteczne pozbycie się ich do łatwych zadań nie należy. Zwłaszcza, że regularnie tworząca się w pomieszczeniach wilgoć wyjątkowo sprzyja powstawaniu różnego rodzaju osadów z kamienia, grzybów czy pleśni, które zalegają zarówno na samych płytkach, jak i pomiędzy nimi. W kłopotliwych sytuacjach najczęściej sięgamy po silne, chemiczne środki, których użycie nie zawsze daje pożądane rezultaty. W wielu przypadkach mogą je zastąpić naturalne, domowe specyfiki. Podpowiemy ci, jak wykorzystując sok z cytryny, sodę oczyszczoną, proszek do pieczenia, ocet spirytusowy czy wodę usunąć nieefektowne zanieczyszczenia zalegające na fugach.
1
Niezbędne środki i narzędzia czyszczące

Na początek kilka wskazówek organizacyjnych. Aby zaplanowane przez ciebie sprzątanie zakończyło się sukcesem, odpowiednio się do niego przygotuj. W pozbyciu się uporczywych zanieczyszczeń tworzących się na łazienkowych i kuchennych fugach pomogą ci między innymi miękkie ściereczki wykonane z bawełny czy mikrofibry, szczoteczki do zębów oraz gąbeczki. Te pierwsze ułatwią ci przede wszystkim polerowanie. Sprawdź też, czy masz pod ręką często wykorzystywane przez ciebie w kuchni: ocet spirytusowy, sodę oczyszczoną, proszek do pieczenia czy sok z cytryny. Tak wyposażona, możesz śmiało przystąpić do porządków.

Brudne fugi a ocet spirytusowy

W pozbyciu się uporczywych zabrudzeń z fug pomóc nam może oczywiście królujący w kuchni i jednocześnie uznany za najpopularniejszy naturalny środek czyszczący ocet. Jak go użyć? Połącz go z wodą w proporcjach 1 do 2 i wyszoruj nimi fugi, wykorzystując w tym celu szczoteczkę do zębów. Po całym zabiegu starannie oczyść płytki i wypoleruj je miękką szmatką.
Niektóre panie domu sugerują, że równie skuteczne w starciu z zanieczyszczeniami powstającymi na fugach okazuje się połączenie octu spirytusowego z płynem do mycia naczyń. Jak przygotować mieszankę? Wlej do miski pół litra octu spirytusowego i dodaj do niego łyżkę płynu do mycia naczyń. Składniki starannie połącz. W gotowej mieszance zamocz szczoteczkę do zębów i wyczyść nią zabrudzone fugi. Możesz ją też przelać do butelki z atomizerem i rozpylić bezpośrednio na fugach.

2
Fugi a soda oczyszczona

Jeśli zabrudzenia powstałe na fugach w kuchni, a zwłaszcza w łazience są bardzo uporczywe, pamiętaj, że działanie octu spirytusowego znacznie wzmocni soda oczyszczona. Jak ich użyć? Wszelkie osady z kamienia, brudu czy pleśń usunie przyrządzona na ich bazie pasta. Połącz ocet spirytusowy i sodę oczyszczoną w proporcjach 1:2, a następnie dodaj do nich wodę tak, aby osiągnęły konsystencję pasty. Gotową mieszankę nałóż na fugi na kilka do kilkudziesięciu minut. Następnie wyszoruj zabrudzone miejsca przy użyciu szczoteczki do zębów, a później całą powierzchnię starannie zmyj wodą. Wszelkie ślady po osadach znikną.

Brudne fugi a proszek do pieczenia

W starciu z różnego rodzaju zanieczyszczeniami doskonale poradzi sobie również proszek do pieczenia. Jak go wykorzystać? Najlepiej nanieść go przy użyciu szczoteczki do zębów albo ewentualnie ściereczki na zabrudzone fugi i pozostaw na kilkanaście minut, aby swobodnie mógł działać. Po upływie tego czasu zamocz w wodzie miękką ściereczkę i wytrzyj nią starannie fugi. Następnie oczyść starannie całą wyłożoną kafelkami powierzchnię.

Brudne fugi a woda utleniona

Blask twoim fugom pomoże przywrócić również woda utleniona. Wystarczy przetrzeć nią wszelkie zabrudzone miejsca. Dzięki zastosowaniu tej prostej metody często pożółkłe przestrzenie pomiędzy kafelkami odzyskają śnieżnobiały kolor.
3
Brudne fugi a pasta do zębów

Nasze babcie i mamy radziły sobie z wszelkimi zanieczyszczeniami powstałymi na fugach w bardzo prozaiczny sposób, czyli używając w tym celu pasty do zębów. Najlepiej nanieść ją na zabrudzone fugi przy użyciu szczoteczki do zębów i pozostawić na nich przez co najmniej godzinę. Po upływie tego czasu zarówno fugi jak i kafelki trzeba oczyścić miękką szmatką i spłukać obficie wodą. Pamiętaj, że pasty do zębów możesz użyć wyłącznie do białych fug.

Brudne fugi a sok z cytryny

Osady z kamienia, silne zabrudzenia czy ślady po pleśni pomoże także usunąć sok z cytryny. Można go użyć na co najmniej dwa sposoby. Zgodnie z pierwszą techniką sok z cytryny należy wymieszać z solą, najlepiej gruboziarnistą, aż do uzyskania konsystencji pasty. Gotową mieszankę należy rozprowadzić na fugach, najlepiej wykorzystując w tym celu szczoteczkę do zębów i zostawić na kilkanaście minut. Następnie całą kafelkowaną powierzchnię trzeba starannie oczyścić szmatką i obficie spłukać wodą.

Niektóre panie domu wykorzystują cytrynę do pielęgnacji fug w nieco inny sposób. Przecinają owoc na pół i wrzucają do naczynia z gorącą wodą. Po kilku minutach parzenia zamaczają w gorącym roztworze szczoteczkę do zębów i czyszczą nią wszelkie zabrudzenia. Pamiętaj, że po zakończeniu zabiegu kafelkowaną powierzchnię trzeba oczyścić szmatką i obficie spłukać wodą.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Szklane butelki
pleśń
naczynia ze stali nierdzewnej

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

wiesiek
26.11.2017
Od kiedy kupiliśmy parownice nie mamy tego problemu ,polecam odżałować te 1400zł i mieć spokój
x
26.11.2017
Nikt mądry białych fug sobie nie funduje.