Młodzież

Jak uniknąć żenujących dla nastolatka sytuacji?

NowaNowa - specjalista Tipy.pl
Bardzo często zdarzają się sytuacje, gdy nasze dzieci wchodząc w okres dojrzewania pragną być traktowane jak dorośli, a my świadomie lub nieświadomie wprawiamy je w zakłopotanie. Oto kilka sposobów, które pozwolą nam uniknąć takich sytuacji.
1
Pozwól swojemu dziecku przedstawić jego punkt widzenia – jakie sytuacje są dla niego żenujące czy kłopotliwe. Owszem, możesz nie zgadzać się ze wszystkimi przedstawionymi argumentami, aczkolwiek powinieneś je zaakceptować, aby udowodnić swojemu dziecku, jak ważne są dla Ciebie jego uczucia.
2
Zaakceptuj prośby swojego dziecka. Teksty typu "Mamo nie rób tak", czy "Tato nie zachowuj się tak" znaczą, że Twoje dzieci są przewrażliwione lub nieśmiałe. Aby pomóc im przezwyciężyć tą wrażliwość czy nieśmiałość dobrze jest powstrzymać się od pewnych uwag czy zachowań, które rażą Twoje dziecko i są dla niego kłopotliwe.
3
Porozmawiaj z dzieckiem o tym jak chciałoby abyś się zachowywała w różnych sytuacjach, w których wg niego Twoje zachowanie jest kłopotliwe. Pamiętaj o jego prośbach i spróbuj się do nich zastosować.
4
Zawsze staraj się rozmawiać z dzieckiem jak z dorosłym człowiekiem, dając mu tym samym do zrozumienia, że szanujesz jego uczucia i chcesz uniknąć sytuacji dla niego żenujących.
5
W towarzystwie jego przyjaciół zawsze zachowuj się na wysokim poziomie, szanuj przyjaciół dziecka, tak samo jak je szanujesz. Nigdy nie pouczaj dziecka przy kolegach i koleżankach.
6
Jeżeli musisz udzielić reprymendy swojemu nastolatkowi, zawsze czyń to w miejscu prywatnym (domu), nigdy zaś publicznie szczególnie w obecności kolegów. Wiadomo, że czasem mimo najszczerszych starań nie uda nam się wzorowo zachować i wprowadzimy naszego nastolatka w zakłopotanie, ale nigdy nie róbmy tego świadomie.
7
Przepraszajmy. Tak samo jak potrafimy nakazywać , pouczać i zabraniać, musimy umieć przepraszać. Czasem przeprosinami może udać się zamienić żenującą sytuację w nieporozumienie, a może i żart, który wówczas szybko pójdzie w niepamięć. Przepraszając dajemy również dobry przykład dziecku, które uczy się, że rodzice też mogą popełnić błędy, za które potrafią przeprosić, a także sprawimy, że nasz nastolatek poczuje się ważny i doceni nasze starania. A co najważniejsze w ten sposób uda nam się zbudować zdrowy przyjacielski układ z dorastającym dzieckiem co pozwoli nam zdobyć jego zaufanie i szacunek.
?

Wskazówki
* Pamiętaj, że okres dojrzewania jest bardzo trudnym okresem nie tylko dla rodziców. Dorastające dziecko może stać się wyjątkowo nieśmiałe, wrażliwe i zawstydzone sytuacjami, które nam wydają się całkiem naturalne.
* Musimy pamiętać, że w okresie dojrzewania dziecko bardzo potrzebuje naszej akceptacji i zrozumienia, nawet jeżeli nie pokazuje tego po sobie, a nawet wysyła odwrotne sygnały.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Dziecko przeklina
rozmowa z rodzicem
sexting

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane