Ocet: Usunie kamień i pleśń. Wyczyści rury i wybieli skarpetki

katarzyna_a - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Krztyna octu doskonale wzbogaca smak, konserwuje i zakwasza potrawy, ale na zastosowaniu w kuchni jego rola się nie kończy. Nie bez powodu często określany jest niekwestionowanym królem wśród naturalnych środków czyszczących. Doskonale sprawdza się jako preparat dezynfekujący, usuwa nieprzyjemne zapachy ze sprzętów; kamień z czajnika oraz pleśń z bębna pralki. Ponadto nadaje połysk podczas mycia okien, wybiela skarpety, odświeży wygląd boazerii i wyczyści buty. Zamykając tę okazałą, acz niepełną listę warto zaznaczyć, że dodatkowo jest wyjątkowo bezpieczny dla zdrowia i środowiska, skuteczny i tani.
1
Ocet usunie osady z kamienia i ślady po pleśni

Walczysz z uporczywym osadem zalegającym na grzałce czajnika elektrycznego? Z pomocą przyjdzie ci ocet. Wlej do urządzenia jedną szklankę octu i wody, zagotuj roztwór i pozwól mu działać. Po kilkunastu godzinach czajnik będzie lśnił czystością, a podczas gotowania pochłonie mniej energii.
Kamień pojawił się na prysznicu? Nalej do worka octu i załóż go na baterię. Na następny dzień będzie błyszczał. Jakaś alternatywa? Chromowane baterie będą jak nowe po starannym czyszczeniu pastą wykonaną z soli spożywczej i octu.
Nie masz pomysłu, jak pozbyć się osadu zalegającego w toalecie? Wlej do niej 1 szklankę octu i pozwól jej działać co najmniej przez godzinę, a nawet przez całą noc. Muszla klozetowa będzie lśnić.

Ocet skutecznie odplami i wybieli

Pewnie niektórych to zaskoczy, ale ocet doskonale radzi sobie także w roli odplamiacza i wybielacza. Wystarczy wlać do litra gorącej wody szklankę octu i zamoczyć w niej na przykład skarpetki. Wszelkie zabrudzenia znikną. Jeśli na naszej wykładzinie nieoczekiwanie pojawiła się plama, usunie ją specjalna pasta mająca w swoim składzie ocet. Wystarczy połączyć łyżkę specyfiku z łyżką krochmalu, nałożyć na zabrudzenie, wetrzeć i po problemie.

2
Ocet doskonale dezynfekuje

Ocet doskonale sprawdza się w roli środka dezynfekującego lodówkę, deskę do krojenia czy kuchenny blat. Wystarczy zaledwie odrobina specyfiku, a wszystkie drobnoustroje czy zarazki znikną. Domowy środek pozwoli ci też pozbyć się insektów. Wystarczy zmieszać 1 szklankę octu z 5 litrami wody i 10 kroplami olejku pomarańczowego i umyć miksturą podłogę.
Nie masz pomysłu, jak skutecznie zniwelować nieprzyjemne zapachy? Z kłopotów i tym razem wyciągnie cię ocet:
- Lodówkę doskonale odświeżysz myjąc ją mieszanką wody i octu połączoną w proporcjach jeden do jednego.
- Pojemnik na jedzenie przestanie nieprzyjemnie pachnieć, jeśli wsadzisz do niego papierowy ręcznik zwilżony octem i pozostawisz na noc, a butelka dla dziecka, jeśli wlejesz do środka ocet, wstrząśniesz, a następnie starannie opłuczesz ciepłą wodą.
- Zmywarka odzyska ładny zapach, jeśli przynajmniej raz w miesiącu wlejesz do niej szklankę octu i uruchomisz bez wkładania do niej naczyń
- Z twojego odpływu nie będzie dobywał się przykry zapach, jeśli wsypiesz do niego połowę szklanki sody oczyszczonej, a następnie zalejesz gorącym octem. Pozwól mu działać przez co najmniej 20 minut.
3
Ocet nada błysk meblom i usunie smugi

Nie od dziś wiadomo, że żaden środek nie nabłyszcza równie skutecznie jak ocet. Jak go wykorzystać? Połącz ocet z oliwą z oliwek w proporcjach 1:3, zamocz w mieszance szmatkę i wypoleruj nią meble. Będą lśnić.
Do zasadności wykorzystywania octu do mycia okien nikogo zbytnio przekonywać nie trzeba. Jak sporządzić na jego bazie płyn? Do ośmiu szklanek ciepłej wody wlej 1/8 szklanki octu i 1 łyżeczkę płynu do mycia naczyń. Spryskaj mieszanką szyby i starannie wypoleruj. Nie pojawi się na nich żadna smuga. Podobnemu zabiegowi możesz poddać lustro, czy każdą inną szklaną powierzchnię, na przykład szybę od piekarnika.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

odświeżacz powietrza
odświeżone buty
żelazko

Komentarze (7)

* Pola wymagane

lubat
10.12.2017
W PRL wiedzieli, co jest dobre:)
Napiszcie jeszcze o zaletach musztardy;)
Troll
10.12.2017
A usunie smród ze skarpet?
olek
10.12.2017
ocet jest niesamowity,podczas zarażenia się świerzbem.użyłem wielu preparatów(tańszych,drogich) i dopiero po około ponad roku męczenia się z tym paskudztwem znalazłem małą wzmiankę o occie.nawet nie przypuszczacie(i obyście nie musieli) jak szybko i sprawnie ocet uwinął się z tym...pzdr.
jpszczelarz
10.12.2017
Nic specjalnego !
Zyga
10.12.2017
Nie ma lepszego preparatu na usunięcie zielonego nalotu na dachu jak ocet. Ja wlewałem ocet do opryskiwacza i opryskałem miejsca w którym występuje nalot na blachodachówce - nalot zniknął. Przed zastosowaniem musiałem myć dach dwa razy w roku co sprawiało wiele zachodu. polecam i pozdrawiam.
Albin Kolano
10.12.2017
Ja myje okna wodą z octem.
asmodeusz
10.12.2017
to skoro taki zdrowy to od rana zamiast zamiast sety wódy setę octu