Mangostan i jego niesamowite właściwości

katarzyna_a - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Mangostan, czyli jeden z najzdrowszych i najsmaczniejszych tropikalnych owoców, skradł już wiele serc. Zachwyt budzą nie tylko jego oryginalny wygląd i niepowtarzalny smak, ale przede wszystkim fenomenalny wpływ na zdrowie. Nie bez powodu nazywany jest "Królową owoców". Uwielbiają go szczególnie Azjaci, dla których jest jednym z kilku świętych owoców. Legendy głoszą, że jadł go sam Budda! Poznaj cenne właściwości i zastosowanie tego wyjątkowego owocu.

1
Królowa owoców
Mangostan to tropikalny owoc, który od setek lat uprawiany jest w południowo-wschodniej Azji. Obecnie można go spotkać w Brazylii, Birmie, Ameryce Środkowej, na Hawajach, w Indiach, Indonezji, Malezji, Tajlandii, a także w innych tropikalnych krajach.

Wielkością i kształtem mangostan przypomina mandarynkę. Jego gruba skórka ma ciemnofioletową barwę i zazwyczaj zjawiskowo się błyszczy. Z kolei jego miąższ jest słodki i przypomina połączenie poziomki z brzoskwinią, ananasem i liczi. Jego smak jest bardzo oryginalny, stąd mangostan chętnie wykorzystywany jest w kuchni.

Mangostan należy do grupy najzdrowszych i najsmaczniejszych egzotycznych owoców i nie bez powodu nazywany jest Królową owoców. Ten oryginalny owoc bogaty jest w wiele wartości odżywczych i komponentów, które bardzo korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Właściwości lecznicze mangostanu od lat wykorzystywane są w tradycyjnej, ludowej medycynie azjatyckiej. Według starożytnych legend sam Budda żywił się mangostanem i korzystał z jego niezwykłych mocy. Trudno się dziwić, że Azjaci traktują go jako święty owoc.
2
Dlaczego mangostan jest tak zdrowy?
Swoje niezwykłe właściwości mangostan zawdzięcza wartościom odżywczym, które występują w jego składzie. Co cennego w nim znajdziemy? Przede wszystkim antyoksydanty, zwane ksantonami, które skutecznie eliminują wolne rodniki z organizmu. Mangostan należy do grupy owoców, które zawierają ich zdecydowanie najwięcej. Ponadto, w tym oryginalnym owocu występują najważniejsze dla naszego organizmu minerały – żelazo, magnez, wapń, cynk i potas. Nie brakuje mu również witamin. W mangostanie znajdziemy spore ilości witamin A, B, C i D, a także błonnika. A jak konkretnie mangostan wpływa na nasz organizm?

Właściwości mangostanu

Napar z mangostanu
Szczególne właściwości lecznicze ma herbatka z mangostanu, którą najlepiej przygotować na bazie suszonego owocu. Wystarczy zalać go wrzątkiem i odstawić na kilka minut. Napar należy pić raz dziennie przez okres kilku tygodniu. Tylko wtedy organizm odczuje dobroczynne właściwości mangostanu.

Wzmacnia serce i cały organizm
Dzięki obecności antyoksydantów mangostan wpływa pozytywnie na pracę całego organizmu, a szczególnie na serce – wzmacnia go i chroni przed zawałem. Ponadto, reguluje poziom szkodliwego cholesterolu i poprawia krążenie krwi.

Wykazuje działanie antynowotworowe
Udowodniono, że ksantony zawarte w naturalnych produktach, między innymi w mangostanie, hamują rozwój komórek rakowych, a także uśmiercają już te istniejące. Jest to zatem owoc, który może zapobiec rozwojowi najcięższych chorób.

Fenomenalnie wpływa na cerę
Regularnie pity napar z mangostanu doskonale wpływa na cerę. Po pierwsze oczyszcza ją, zapobiegając gromadzeniu się łoju. Po drugie, dostarcza jej cennych wartości odżywczych, a po trzecie hamuje proces starzenia się.

Wspomaga odchudzanie
Dzięki sporej zawartości błonnika mangostan wspomaga również odchudzanie. Regularnie pity napar z suszonego owocu pomoże spalić tłuszcz, złagodzi dolegliwości trawienne i usprawni pracę całego układu pokarmowego.

Dodaje energii i poprawia humor
Herbatka z suszonego mangostanu doskonale pobudza, zapewnia energię na cały dzień i poprawia humor. Najlepiej pić ją rano, a także, gdy czujemy się przemęczeni i ospali. Szybko postawi na nogi.
3
Czy mangostan można dostać w Polsce?
Niestety świeży mangostan w Polsce jest bardzo rzadko spotykany. W suszonej wersji kupimy go przez internet i w dobrze zaopatrzonych sklepach ze zdrową żywnością. Warto jednak wiedzieć, że to dość drogi owoc. Za stugramowe opakowanie trzeba zapłacić około 40 złotych.

Mangostan najlepiej jeść w postaci surowej i suszonej. Niestety owoce te szybko się psują ze względu na wysoką aktywność enzymatyczną. Wytrzymują jedynie kilka dni.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

indyk
zmęczenie
dieta bogata w wapń

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

andy
14.12.2017
gdzie to kupic??????????????
Grazka
13.12.2017
mangostan poprawia bioinformatykę organizmu i przywraca w ten sposób jego homeostazę i skuteczność określonych procesów biologicznych.Zawiera aż 138 oddzielnych własciwosci.Obniża cisnienie,cukier,jaskra,zaćma,chor.neurologiczne,otyłość,autyzm.