chomik

Jak dbać o chomika?

KahlanKahlan - specjalista Tipy.pl
Chomik to doskonałe pierwsze zwierzątko dla dziecka. Chomiki są kochane, małe a co najważniejsze łatwe i niedrogie w utrzymaniu. Dzięki odpowiedniej opiece chomiki mogą żyć nawet do pięciu lat. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak dbać o chomika.
P

* kołowrotek
* trociny
* jedzenie
* środek dezynfekujący
* świeże owoce
* świeże warzywa
* klatka lub specjalne akwarium z pokrywą
* poidło

1
Kup chomika.

Najlepiej wybrać takiego między czwartym a siódmym tygodniem życia, łatwiej je oswoić, gdy są jeszcze malutkie. Jest kilka odmian chomików, najbardziej popularne są chomiki syryjskie i dżungarskie. Chomiki syryjskie mogą mieć najróżniejsze ubarwienie i długość futerka, natomiast chomiki dżungarskie są w większości szare lub szarobrązowe, rzadziej całkiem białe. Jednak podstawowa różnica między tymi dwoma odmianami jest taka, że chomika dżungarskiego właściwie nigdy nie można całkowicie oswoić, natomiast chomiki syryjskie szybko stają się łagodnymi członkami rodziny.

2
Ustawienie klatki

Po przyniesieniu chomika do domu wybierz odpowiednie miejsce na jego klatkę. Nie może ona znajdować się bezpośrednio w słońcu, jednocześnie powinna być tak ustawiona tak byś mógł często zaglądać do swojego zwierzaka.

3
Trociny

Pokryj dno klatki lub akwarium warstwą trocin o grubości około pięć centymetrów. Najlepsze są wióra z drzewa sosnowego, ponieważ są bardzo chłonne i całkowicie nietoksyczne dla chomika.

4
Poidełko

Zawieś w klatce poidło na takiej wysokości by końcówka była osiągalna dla chomika i pilnuj by zawsze była w nim świeża i czysta woda. Poidło nie może dotykać trocin, ponieważ woda będzie powodowała ich gnicie, co może doprowadzić chomika do jakiejś choroby.

5
Zabawki dla chomika

Daj chomikowi zabawki do gryzienia. Chomiki wprost uwielbiają tekturowe rolki z papieru toaletowego i ręczników papierowych. Możesz także zakupić dla swojego zwierzaka drewniany gryzak i umieścić go na boku klatki.

6
Legowisko

Zrób dla chomika sypialnię w jednym rogu klatki. Możesz wyciąć otwór wejściowy w kartonowym pudełku lub kupić plastikowy domek w sklepie zoologicznym. Chomik będzie tam zanosił pogryzione kawałki tektury i wymości sobie wspaniałe legowisko. Nigdy natomiast nie załatwi się w swojej sypialni, więc będzie mu ona długo służyła.

7
Karmienie chomika

Podawaj chomikowi gotową karmę dla chomików raz lub dwa razy dziennie. Przez cały rok dostarczaj mu także świeżych warzyw i owoców. Gdy wprowadzasz do menu jakiś nowy składnik dawaj chomikowi małe porcje by jego organizm mógł się powoli przyzwyczaić.

8
Wybieg dla chomika

Wstaw do klatki kołowrotek by chomik mógł się wybiegać, Możesz też kupić specjalną kule by zwierzak mógł biegać po domu.

9
Mycie klatki

Sprzątaj klatkę, co najmniej raz w tygodniu. Wówczas umieść chomika w bezpiecznym miejscu i zanurz klatkę we wodzie z kroplą środka do dezynfekcji. Klatkę wysusz i wsyp nowe, suche i czyste trociny.

10
Sprzątanie klatki

Usuwaj z klatki wszystkie niezjedzone resztki warzyw i owoców po dwóch dniach od ich podania. Psujące się resztki świeżego jedzenia mogą zaszkodzić chomikowi.

11
Czyszczenie chomika

Nie kąp chomika. Chomik myje się sam, jeżeli wydaje ci się, że brzydko pachnie zapach ten najprawdopodobniej pochodzi z jego trocin i oznacza, ze musisz je częściej wymieniać.

12
Jeżeli wyjeżdżasz z domu na dłużej niż trzy dni weź chomika ze sobą lub poproś kogoś znajomego by się nim zaopiekował.
?

Wskazówki
* Wiek nie jest jedyną cechą ważną podczas wyboru chomika. Zwróć też uwagę na jego usposobienie. Chomik powinien czuć się swobodnie w twojej ręce, może się myć, być zaciekawiony i czujny.
* Chomiki są aktywne w nocy. Najlepszy czas by czyścić klatkę to wieczór lub wczesny poranek, a nie południe, bo wtedy zwierzak chce wypoczywać.
* Jeżeli kołowrotek chomika budzi cię w nocy wyjmuj go z klatki, gdy kładziesz się spać i włóż z powrotem, kiedy wstaniesz.
* Dzieci do trzeciego roku życia też mogą mieć chomika, ale wymagają nadzoru rodziców i oczywiście pomocy przy czyszczeniu klatki.
* Powoli zapoznawaj chomika z nowymi osobami i sytuacją, wystraszony może boleśnie ugryźć.
* Gdy twój chomik biega po domu w kulce zabezpiecz schody, upadek może spowodować poważne obrażenia.
* Wybierając miejsce na klatkę weź pod uwagę inne zwierzęta domowe, które mogą stanowić zagrożenie dla chomika.
* Chomik może zarazić się ludzkim przeziębieniem, więc unikaj kontaktu z nim, gdy jesteś chory.
* Jeżeli twój chomik jest chory zasięgnij porady weterynarza, choroba może spowodować szybką śmierć zwierzątka.
* Nie ulegnij pokusie by kupić dwa chomiki i trzymać je razem, nawet, jeżeli są rodzeństwem z czasem będą się rozmnażać lub śmiertelnie się pogryzą.
* Chociaż chomiki żyją nawet do pięciu lat bardzo często zdarza się, że umierają szybciej.
* Chomiki to artyści, jeżeli chodzi o ucieczki. Możesz je złapać na pułapkę z jedzeniem.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

chomik
zabawa z chomikiem
chomik

Podobne porady

Komentarze (16)

* Pola wymagane

A-blanka
27.03.2017
Ja czytałam strone , bo mam zamiar kupić chomika . I teraz wszystko wyszukuje :)
Nika
05.09.2016
Mam chomika od 2 tygodni wabi się MANIEK i już coraz mniej się boi je mi z ręki marchewke... Więc chyba dobrze pan nie prawda że dżungarskich nie można oswoić moja koleżanka oswoiła
elisa
25.01.2016
Chomik zwierze nocne ale na noc wyciagnij mu kolowrotek...Niezbyt mądre
nati
12.11.2014
Bardzo fajna stronka teras jestem pewniejsza co do kupjenia sfojego chomika
Wika
28.08.2014
Mój chmiczek SMYK od pierwszego momętu wszedł do kółka i biegał przez 30 min teraz się oswojił i jest mu dobrze chodź mnie ugryzł
Marysia
17.03.2014
Jeśli chodzi o trociny to te z drzewa sosnowego wytwarzają soki, które są toksyczne dla chomika, dlatego lepiej ich nie stosować!
Duśka
14.02.2013
Hah śmieszne mój chomik dżungarski odrazu się oswoił. Nina masz racje. Chomik ma na imię Milka
Nina
22.01.2013
Chomików dżungarskich nie da się do końca oswoić? Chyba na łeb upadłeś/aś! Przykładem jest mój, który pcha się na rękę jak tylko ją do klatki wsadzę...
piotr
13.01.2013
2 kropelki moczu swojego pana powinien mieć na swoich trocinach w tedy chomik sie oswoi do ciebie i cie nie bedzie gryzł.
Nina
10.07.2012
Ja kupiłam wczoraj chomika syryjskiego i pani w zoologu pokazała mi kule do biegania i powiedziała że chomik może się w niej rozruszać i poznać dom a ja kupiłam i teraz czytam że kula to takie małe więzienie i nie wiem komu wierzyć :|