kot

Jak rozpoznać ruję u kotki?

SznapsiSznapsi - specjalista Tipy.pl
Dorosłe kotki, które osiągnęły dojrzałość płciową mają ruję. Oczywiście wiek ten nie jest taki sam dla każdego kota, bowiem podobnie do ludzi, każdy kot jest inny. Pierwsza ruja może pojawić się w wieku od około 7 miesięcy do nawet 1,5 roku. Koty żyjące na wolności mają ruję średnio 2 razy w roku - na wiosnę oraz na jesień. Niestety koty żyjące w domu mają ruję znacznie częściej. W ich przypadku ruja nie jest regularna i nie występuje w konkretnych miesiącach. Może się zdarzyć, że kotka nie będzie jej miała przez ponad pół roku jednak później może mieć co dwa miesiące a nawet co dwa tygodnie. Również długość rui nie jest stała. Tutaj czas ten może się wahać od 2 dni do 2 tygodni. Jeśli nigdy jeszcze nie miałeś kotki i nie wiesz jak wygląda ruja, przeczytaj poniższe punkty. Znajomość kociego zachowania w tym czasie przyda ci się wcześniej - jak przyjdzie odpowiedni moment, nie będziesz się martwić, że z kotem dzieje się coś złego.
1
Kilka dni przed rują kotka może stać się bardzo towarzyska i "rozmowna". Nie jest tak w przypadku wszystkich kotów - jak już mówiłem, każdy kot jest inny, zatem zachowanie może nieco się różnić. Jednakże, zaraz przed rują, zachowanie kota się zmienia i można powiedzieć, że na korzyść. Kot chce się przytulać, domaga się głaskania, chce, aby na niego zwracać uwagę.
2
Kot zaczyna się ocierać o wszystkie meble oraz ściany. Coraz więcej miauczy i mruczy. Osoba, która nie miała wcześniej z tym styczności może pomyśleć, że kot chce jeść lub nawet, że go coś boli (czasami miauk przypomina płacz).
3
Kotka zaczyna coraz częściej wylizywać sobie genitalia.
4
Po kilku dniach kotka zaczyna chodzić na ugiętych nogach. Jej brzuch prawie dotyka ziemi. Ogon często jest przekrzywiony na jedną stronę (genitalia są odsłonięte). Kotka zaczyna "przytupywać" tylnymi łapami - wygląda to tak, jakby chodziła w miejscu.
5
Kotki w rui mogą również znaczyć teren. Do zaznaczania terenu nie używają moczu tylko feromonów, które poczuć mogą jedynie koty (robią to, aby przyciągnąć kocura). Podczas znakowania terenu tylne nogi mają wyprostowane, ogon zadzierają wysoko do góry (czubeczek ogona nieznacznie drga).
?

Wskazówki

  • Zastanów się czy nie warto poddać kotkę zabiegowi sterylizacji. Zabieg ten nie niesie za sobą żadnego ryzyka, a pozwala uchronić cię przed problemem niechcianych kociąt, którym (jeżeli nie są rasowe) naprawdę ciężko jest znaleźć nowy dom. Koty to zwierzęta bardzo płodne. Niepilnowana kocica w ciągu 2 lat może urodzić łącznie nawet 50 młodych!

Powiązane porady

podawanie kotu tabletki
kocie pazury
kot

Podobne porady

Komentarze (20)

* Pola wymagane

Rudi147
22.12.2016
Moja kotka ma pierwszą ruję i tarza się po podłodze i robi wszystkie wymienione powyżej punkty i z wielkim krzykiem wraca do domu (mieszkam na wsi więc kociczka zawsze wychodzi na dwór jak chce)
ROXI1314
24.05.2016
Moja kotka od około 2 tygodni dziwnie się zachowuje. Pokazuje że mam z nią iść do pokoju sie położyć i domaga sie głaskania,masuje mnie łapkami,domaga sie głaskania itp. Martwię się ponieważ zawsze gdy miala ruje zachowywała się tak jak w tych punktach wymienionych powyżej. Moja mama mówi że to jest tzw dzika ruja ale czy takie coś istnieje? Proszę o odpowiedź :)
anna677
26.04.2016
dziś moja kotka głośno miałczy przytula się ciągle za mną biega i cały czas liże sobie pupe i zobaczyłam też że ma ślady krwi jak mi usiadła kolanach poczułam że mam mokre spodnie ale to nie była krew tylko wydzielina z początku myślałam że coś ją boli i jest teraz jakaś nie spokojna
Mia
27.05.2015
Moja kotka robi te wszystkie punkty.
Jaaa
12.01.2015
Statutu chętnie policja by się tobą zainteresowala:).prosta babo. Rozmnażanie zwierząt bez rodowodu jest nielegalne i nieważne czy będziesz je sprzedawała ( co jest szczególnie karane) czy też nie. PS. Trzeba było się uczyć to nie musialabys zarabiać w ten sposób. Żałosne..
d
22.11.2013
Potrzebuje pomocy, wzięłam dorosla kotkę ze schroniska. Na początku trochę miauczala , ale tylko w nocy. Teraz to przerodziło się w krzyk. Nikt z domowników nie śpi. Juz na poczatku miauczenie było uciążliwe. Ale teraz przerodziło się w istny koszmar. Czy to możliwe , ze podczas rui kot miauczy tylko w nocy? Proszę o odpowiedź.
Nati
27.09.2013
czyli na jakim etapie najlepiej dopuszczać kotkę? Kiedy ociera sie o wszystko i wyraźnie się wypina?
srutututu
02.05.2013
[quote=hj]"Poza tym - może zdecydujesz się na małe kocięta." - co to ma być? Rozmnażanie kotów poza hodowlą jest niezgodne z prawem![/quote]
Wszyscy się plują a ustawy nikt nie przeczytał.USTAWA
z dnia 21 sierpnia 1997 r.
o ochronie zwierząt:"Art. 10a.
1. Zabrania się:
1) wprowadzania do obrotu zwierząt domowych na targowiskach, targach i giełdach;
2) prowadzenia targowisk, targów i giełd ze sprzedażą zwierząt domowych;
3) wprowadzania do obrotu psów i kotów poza miejscami ich chowu lub hodowli.
2. Zabrania się rozmnażania psów i kotów w celach handlowych.
(...)
6. Zakaz, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy hodowli zwierząt zarejestrowanych w ogólnokrajowych organizacjach społecznych, których statutowym celem jest działalność związana z hodowlą rasowych psów i kotów."Jak widzisz, nie można rozmnażać kotów w celach handlowych poza zarejestrowanymi hodowlami. Jeśli ktoś kocięta rozdaje lub sprzedaje odchowane, zaszczepione, odrobaczone za cenę do 300 zł (przybliżony koszt opieki i szczepień) to może sobie to robić do usranej śmierci i nic nikomu do tego jeśli tylko warunki hodowli nie są złe (bo tu wkraczają inne przepisy ustawy).Co więcej, w tej chwili w Polsce istnieje wiele związków i stowarzyszeń których statutowym celem jest działalność związana z hodowlą rasowych psów i kotów. Za cenę 60 -200 zł rocznie można do takiego stowarzyszenia wstąpić i prowadzić hodowlę w 100% legalnie, choć nie koniecznie w odpowiedzialny sposób.Dodatkowo zaznaczyć należy, że ustawa nie mówi NIC o rodowodach czy metrykach, więc możesz sobie zarejestrować hodowlę mając kota "w typie rasy X", bez rodowodu i rozmnażać go w celach handlowych w 100% zgodnie z prawem. Podsumowując: ustawa to zwykły bubel prawny, tym bardziej, że "wprowadzenie do obrotu" to PIERWSZE przekazanie własności zwierzęcia. Można więc hodować zwierzęta, oddać je np mamie (wprowadzenie do obrotu) a ona je sprzeda, bo ma takie prawo i ustawa jej nie obejmuje. Pozdrawiam wszystkich plujących jadem, mimo iż nie wiedzą o czym dyskutują.
daria16rog
30.01.2013
To chyba normalne każdy był by inny jak zabrali by cała przyjemność z życia. Nie przepadam za kotami więc nie zaobserwuję tego.
Mila
15.01.2013
Jedyne co chcialabym tutaj uzupelnic to wiek kotki. Moja kociczka ma 4 miesiące i właśnie dostala pierwszej ruji. Weterynarz powiedziała, że mioty jesienne mogą mieć ruję nawet i pod koniec grudnia. Co jeszcze warto zaznaczyc, czego nigdzie nie znalazłam to fakt, ze na dwa tygodnie przed rują zauważyłam u niej lekki przerost gruczołów sutkowych. Początkowo myśleliśmy, że się przeziębiła od leżenia na balkonie ale okazało się to pierwszym objawem :)