Jak prawidłowo przechowywać pieczywo?

katarzyna_a - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Podobno większość Polaków przechowuje pieczywo w nieprawidłowy sposób. W efekcie szybciej staje się ono suche, niesmaczne i niezdatne do spożycia. Co wtedy? Po raz kolejny kilka kromek suchego lub spleśniałego chleba ląduje w koszu. By pieczywo zachowało świeżość i szybko nie pleśniało, należy w odpowiedni sposób je przechowywać. Podpowiadamy kilka trików, dzięki którym będzie ono smaczne i świeże na długo.
1
Chlebaki?
Trzeba przyznać, że przechowywanie pieczywa w chlebaku jest jednym z najpopularniejszych i najlepszych sposobów na utrzymanie jego świeżości, ale pod jednym warunkiem - chlebak powinien być wykonany z drewna. Dzięki temu powietrze będzie swobodniej przedostawało się do środka, a pieczywo pozostanie świeże. By uniknąć przykrych zapachów w chlebaku, wystarczy włożyć do niego połówkę jabłka.

Jeśli nie w chlebaku, to jak?
Jeżeli nie chcemy, by chlebak zagracał nasz kuchenny blat, możemy skorzystać z innych sposobów. Na przykład zaopatrzyć się w dwa lniane woreczki - jeden na chleb, a drugi na bułki. Woreczki lub opakowania z naturalnych materiałów pozwolą pieczywu oddychać i na dłużej pozostać świeżym.

Kolejny sposób to papierowe torebki. Pieczywo owinięte w papier lub naturalne materiały możemy bez obaw trzymać w szafce. Dobrym rozwiązaniem będzie również pakowanie pieczywa w pergamin.
2
Czego unikać?
Zdecydowanie powinniśmy unikać przechowywania pieczywa w plastikowych reklamówkach i workach. Niestety bardzo często zdarza nam się to robić. Żywność przechowywana w plastiku w temperaturze pokojowej szybciej pleśnieje. Dlatego pieczywo kupione w plastikowym woreczku, warto od razu przełożyć do papierowej torebki, pergaminu lub lnianego worka. Ponadto, nie należy również chować chleba do lodówki. Niska temperatura i wilgoć tam obecne to idealne warunki do pleśnienia pieczywa.

Warto pamiętać
Przechowując pieczywo w temperaturze pokojowej, warto pamiętać o ważnej zasadzie - miejsce, w którym znajduje się pieczywo, musi być suche.
3
Co zrobić z czerstwym pieczywem?
Kupiliśmy za dużo chleba, który zaczął już schnąć? Nie warto go wyrzucać. Można użyć go wtórnie, na przykład w postaci bułki tartej. Wystarczy zetrzeć na tarce suche pieczywo lub zmielić jego małe kawałki w maszynce do mielenia.

Mrożenie pieczywa
Jeśli potrzebujemy zostawić pieczywo na czarną godzinę, bez obaw możemy je zamrozić. Dzięki tej metodzie unikniemy przede wszystkim wyrzucania chleba. Zapewniamy, że odmrażany chleb nie różni się diametralnie od świeżego. Warto wiedzieć również, że mrożenie pieczywa zapobiega rozwojowi pleśni oraz jego czerstwieniu.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Owsianka
batony energetyczne
Jak zrobić domową mąkę owsianą

Podobne porady

Komentarze (7)

* Pola wymagane

pabart
28.01.2018
Ja wkladam chleb do zamrazarki i wyjmujé codziennie rano dwie ,trzy kromki tyle zjem dziennie,zawsze wieze.
ja
28.01.2018
pieczywo na zakwasie nie pleśniej ale musi by naturalny i długo fermentowane przed pieczeniem i po sprawie tydzień świeże !
As
28.01.2018
Posiadam chlebak drewniany. Jednakże jakiegokolwiek chleba nie kupię, on staje się miękki i mokry od spodu, przez co jest nieprzyjemny. Chlebak znajduje się od zawsze na lodowce. Nigdy się to nie działo i zastanawiam się co jest nie tak?
Ewcia
28.01.2018
Można zrobić grzanki (krutony). Pokroić czerstwy chleb w kostki 1cmx1cm, dać do piekarnika na 10 minut i używać jako dodatku do sałatek lub zup.
Piekorz
28.01.2018
Chleb razowy na zakwasie nie pleśnieje przez tydzień. Natomiast "zwykły" po 3 dniach jest ZIELONY od pleśni, pomimo naszprycowania konserwantami, utrwalaczami, barwnikami i itp.
amik
28.01.2018
Niepotrzebne sa zadne triki!!!!!Pieczywo /dochenek chleba czy bagietka czy co tam kto chce/ ma byc pokrojony na skibki /patrz USA/ i wlozony w woreczku foliowym do ZAMRAZARKI.potem wyjmuje sie kilka skibe w/g potrzeby i one rozmrazaja sie w kilka minut same i juz.Ten chleb jest swiezy cala czas i po
ww
28.01.2018
piekę chleb żytni 1 tydzień nie pleśnieje