chomik

Jak oswoić chomika?

KahlanKahlan - specjalista Tipy.pl
Wiele osób jest zdania, że chomików nie da się oswoić, jednakże ich przekonanie jest błędne. Agresja chomików nie jest cechą wrodzoną. Oczywiście najłatwiej jest oswoić malutkiego chomiczka, jednak w przypadku, gdy otrzymujemy to zwierzątko w prezencie, to nie mamy żadnego wpływu na jego wiek. Jeśli ty również właśnie dostałeś taki prezent i nie wiesz jak sobie z nim poradzić, przeczytaj poniższy artykuł. Poniżej przedstawiam metody oswajania chomika.
1
Zbliż rękę do chomika jednak jej nie wystawiaj. Chomik musi najpierw poczuć, że jesteś blisko.

Wszystkie dzieci kochają chomiki. Lubią je za to, że są słodkie, mięciutkie i puszyste. Jednak, dzieci zwykle nie mają cierpliwości. Pobawią się chwilę ze swoim ulubieńcem, a później zostawiają go samego w klatce na wiele długich dni, podrzucając mu tylko jedzenie i wymieniając wodę. Przez ten czas chomik staje się dziki. Nie zna nas, naszego głosu, zapachu czy dłoni. W takim przypadku próba złapania chomika i pogłaskania go, może skończyć się bolesnym ugryzieniem.

2
Chomika możesz podnieść dopiero wówczas, gdy przyzwyczai się do twojego dotyku.
Najlepiej jest wybrać maleńkiego chomiczka. Im młodszy tym lepiej. Mały chomik, nie ma jeszcze przykrych doświadczeń związanych z ludźmi, zatem nie jest skłonny do gryzienia. Należy zrozumieć, że gryzienie nie jest cechą wrodzoną chomików. Jest to cecha nabyta, której chomiki uczą się wówczas, gdy czują zagrożenie z zewnątrz. Dlatego, w przypadku, gdy chomik nas ugryzie nie można na niego krzyczeć, aby go jeszcze bardziej nie stresować. W takim przypadku postawmy się na miejscu chomika - jak my byśmy się czuli, gdyby nagle wielka łapa zaczęła ścigać nas po naszym domu, złapała za kark i porwała w powietrze? Jeśli nie znalibyśmy tej "łapy" i nie bylibyśmy do niej przyzwyczajeni, z pewnością chcielibyśmy się przed nią jakoś obronić. A więc gryźlibyśmy, kopali i drapali.
3
Oswojenie z klatką

Po przyniesieniu chomika ze sklepu, wyposaż jego klatkę i niezbędne artykuły (razem z domkiem, w którym chomik mógłby się schować), daj mu świeżej wody oraz jedzenia. Delikatnie włóż chomika do jego klatki i go pozostaw na cały dzień w spokoju. Chomik zwiedzi swój dom, zaznajomi się z nowym środowiskiem i prawdopodobnie położy się spać (po przeniesieniu ze sklepu do domu może być nieco zdenerwowany i zmęczony).

4
Jak już będziesz podnosić chomika rób to bardzo ostrożnie, aby nie wypadł ci z ręki.

Oswajanie chomika z głosem

Chomiki są zwierzątkami aktywnymi nocą, zatem możesz się spodziewać, że chomik zbudzi się dopiero wieczorem. Jak już będzie na chodzie, podejdź do klatki i poświęć mu nieco swojej uwagi. Dobrze będzie jeśli zaczniesz do niego mówić przyciszonym, spokojnym głosem. Możesz również mu dać jakiś przysmak np. kawałeczek zielonego ogórka lub marchewki. Pierwszym etapem oswajania chomika, jest oswajanie go z twoim głosem.

5
Trzymanie chomika na rękach powinno być dla niego zabawne i ciekawe. Nie pozwól, aby się nudził. Im więcej rozrywki mu dostarczysz, tym chętniej będzie przebywał na twoich rękach.
Oswajanie chomika z ręką

Po jednej czy dwój nocach nadszedł czas na dalszy trening. Znajdź duże kartonowe pudełko a następnie włóż do niego klatkę z chomikiem. Ściągnij z klatki pokrywkę i poczekaj, aż chomik się obudzi (o ile już nie jest na chodzie). Jak już chomik wyjdzie ze swojego domku, postaraj się go delikatnie pogłaskać. Na początku może się wzdrygać i odskakiwać od twojej ręki, jednak po pewnym czasie zacznie ignorować twój dotyk.

Jak już chomik przyzwyczai się do twojego dotyku możesz go delikatnie podnieść i położyć na dłoni (drugą ręką go nakryj i ciągle asekuruj, aby nie spadł. Narządy wewnętrzne chomika są bardzo delikatne, zatem upadek mógłby spowodować jego śmierć). Pozwól chomikowi zwiedzić swoją dłoń i całą rękę.

Jak już wsadzisz chomika z powrotem do klatki nie odchodź od razu. Posiedź chwilkę przy nim i mów do niego spokojnym głosem.

6
Codzienne powtarzanie tego procesu przez tydzień do dwóch sprawi, że chomik się do ciebie przyzwyczai i nie będzie się ciebie bać (nie będzie gryźć). Ta metoda sprawdza się również ze starszymi chomikami, które nie były nigdy oswajane, jednak może potrwać nieco dłużej.
?

Wskazówki
* Chomiki gryzą wówczas gdy się boją lub czują się zagrożone.
* Im więcej uwagi będziesz poświęcać chomikowi, tym szybciej go oswoisz.
* Chomik pozostawiany sam sobie może po pewnym czasie zdziczeć.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

zabawa z chomikiem
Chomik w ciąży

Podobne porady

Komentarze (19)

* Pola wymagane

Zuza
13.11.2017
Mam duży problem. Mniej więcej rok temu koleżanka dała mi chomiczka. Urodziły jej się wtedy i ona sobie zostawiła brata mojej Inki. Puch czyli ów braciszek jest chomiczkiem marzeń, a Inusia kiedyś jeszcze dawała się nosić na rękach a niedawno, kiedy włożyłam rękę do klatki, to mnie zaczęła mocno gryźć
Ptyś
20.03.2017
Mój chomik to Ptyś jest dziki zabrany od mamy on jest syryjski bardzo gryzie i nie daje się brać na ręce co mam zrobić a jego mama była przytulaśna błagam o szybką poradę i ciągle przeprowadza się do rury.
Mati
11.02.2016
Co jeśli mój dżungal po w dzień kupienia już przyzwyczaił się do mojej dłoni
Dominik
24.06.2015
Bardzo to pomaga .
dzięki
PaniChomik
03.06.2013
W jakim wieku zaczac oswajac chomika dzungarskiego. Moj ma 2 miesiace kupilam go dwa dni temu czy juz czas
Wika
06.05.2013
Mam roborka czy na niego ta metoda podziała? Czytałam żeby go puszczać po pokoju, a potem wabić jedzeniem, ale na to mama się nie zgadza i to dość okrutne bo po zwabieniu trzeba go złapać:((
debooks
22.04.2013
Artykuł działa ale inni mają swoje sposoby 5/5
Chomcia0202
06.11.2012
opiekuje się chomikiem w czasie remontu u kuzynki ( jego właścicielki)ona do niego nie mówiła dawała mu tylko jedzenie będzie on u mnie około dwuch tygodni co mam zrobić zeby sie mnie nie bał ??
prosze pomużcie !!
000000e
28.04.2012
Super! Spróbuję gdy będę mieć chomika!
Dzięki...
I Love Plamka
23.04.2012
Mam chomika od 2 dni i on w ogóle nie pije , ani z miski ani z poidła . Co mam zrobić ???