Jak radzić sobie z zaparowanymi oknami zimą?

d.wawro - specjalista Tipy.pl
1 z 4
W okresie od jesieni do wiosny często spotykamy się ze zjawiskiem zwanym kondensacją. O czym dokładnie mowa? O procesie skraplania pary wodnej i osadzania się jej na wewnętrznej stronie szyb okiennych. W efekcie szyby są zaparowane lub oszronione. Jak się okazuje, powodem kondensacji nie zawsze jest zła jakość lub ukryta wada okien. Co zatem może być jej przyczyną oraz jak radzić sobie z nieustannie zaparowanymi szybami? Podpowiadamy.
1
Rosa na szybach jest zjawiskiem naturalnym. Najczęściej mamy z nim do czynienia w okresie grzewczym, kiedy występuje różnica temperatur pomiędzy nagrzanym powietrzem w pomieszczeniu, a zdecydowanie chłodniejszą powierzchnią szklaną. Ciepłe i wilgotne powietrze wewnątrz domu w wyniku zetknięcia się z szybą o zdecydowanie niższej temperaturze ulega ochłodzeniu do stanu nasycenia i oddaje część wilgoci w postaci rosy, która często nas drażni i niepokoi.

Tymczasem wystarczy pamiętać o kilku prostych zasadach, które pozwolą nam zminimalizować osadzanie pary wodnej na oknach. Oto one.
2
Wietrzenie
Niskie temperatury oraz zła jakość powietrza często zniechęcają nas do wietrzenia pomieszczeń w okresie zimowym. Jest to jednak nieuniknione, inaczej nie mielibyśmy czym oddychać. Wystarczy dosłownie na kilka minut dziennie otworzyć okno. Najlepiej zrobić to, gdy w pomieszczeniu jest najwięcej pary. Warto pamiętać również, by na czas wietrzenia zakręcić ogrzewanie, zamknąć drzwi do wietrzonego pomieszczenia, a okno otworzyć na całą szerokość.

Wentylacja
Przynajmniej raz w roku, szczególnie przed nastaniem okresu grzewczego, warto dokładnie sprawdzić działanie wentylacji. Na kratkach wentylacyjnych bardzo często gromadzi się gruba warstwa kurzu, który uniemożliwia płynną cyrkulację powietrza. Dobrym rozwiązaniem będzie również zainwestowanie w wentylację mechaniczną, która skutecznie usuwa z domu zużyte, wilgotne powietrze. Z kolei w kuchni znakomicie sprawdzą się okapy, które nie tylko pochłaniają kulinarne zapachy, ale także wciągają parę powstającą podczas gotowania.

Osuszacz
Optymalna wilgotność powietrza w mieszkaniu to od 40 do 60 procent. Zarówno zbyt niska, jak i zbyt wysoka wilgotność, niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie. W przypadku stwierdzenia zbyt dużej wilgotności w domu, która sprzyja powstawaniu pleśni oraz grzyba w pomieszczeniach, warto sięgnąć po osuszacz powietrza. Na rynku znajdziemy wiele rodzajów osuszaczy - od małych pochłaniaczy wilgoci po osuszacze domowe o wydajności w zakresie od pięciu do nawet czterdziestu litrów na dobę.
3
Szyby
Również jakość zastosowanych w oknach szyb ma wpływ na pojawiającą się na nich rosę. Warto wybierać szyby zespolone, najlepiej dwukomorowe o właściwościach termoizolacyjnych, które gwarantują niski współczynnik przenikania ciepła. Dzięki temu różnica temperatur wewnątrz pomieszczenia będzie mniejsza, a wilgoć w dużo mniejszym stopniu osadzi się na szybie.

Dobrym rozwiązaniem będzie również zainstalowanie szyb antykondensacyjnych z warstwą niskoemisyjną, która powinna zostać naniesiona na szybę zewnętrzną. W efekcie temperatura zewnętrznej powierzchni szkła w szybie zespolonej będzie wyższa od temperatury otaczającego powietrza i nie dojdzie do kondensacji.

Okucia i nawiewniki
Obecnie większość dostępnych na rynku okien charakteryzuje wysoka jakość i bardzo dobra szczelność. W okresie grzewczym ma to swoje plusy, ale również minusy. Przy tak wysokiej szczelności nie ma możliwości skutecznej wentylacji. Producenci okien proponują więc okucia okienne z mikrowentylacją, czyli możliwością rozszczelnienia okna lub instalację specjalnych nawiewników montowanych na ramie okiennej lub na ścianie.

Pamiętajmy, że utrzymanie optymalnego i stałego poziomu wilgotności w naszych domach, mieszkaniach, ale również biurach czy punktach usługowych pozwala nie tylko uniknąć zaparowanych szyb, ale przede wszystkim ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

wilgoć w domu
zasłonka do przedpokoju lub kuchni
dekoracja ściany w sypialni

Komentarze (0)

* Pola wymagane