Jak rozpoznać prawdziwego oscypka?

monika_w - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Oscypki zdecydowanie należą do najpopularniejszych przysmaków góralskich. Kto z nas nie kupuje ich będąc w górach. Jednak oscypek oscypkowi nierówny. Góralskie sery nie tylko różnią się między sobą kształtem, ale przede wszystkim smakiem, sposobem produkcji oraz składnikami, z których zostały przygotowane. Niestety często zdarza się, że nieświadomi klienci dają się nabrać i kupują sery, które jedynie wyglądem przypominają oscypki. Jak zatem rozpoznać prawdziwego oscypka, a jak zwykłą podróbkę? Podpowiadamy.
1
Jak wygląda oryginalny oscypek?
Obecnie nazwę "oscypek" przypisuje się różnego rodzaju wędzonym serom, które występują w owalnym kształcie. Ten marketingowy trik stosują głównie ich sprzedawcy. Należy uznać to za błąd, a także za próbę oszukania konsumenta, ponieważ oscypkiem powinniśmy nazywać wyłącznie jeden rodzaj sera. Występuje on w formie dwustronnego stożka i waży od 600 do 800 gramów. A z czego jest zrobiony?

Tradycyjne oscypki powstają z mleka owczego, czasami z domieszką krowiego. Produkcja zaczyna się od wydojenia owcy. Następnie mleko dodawane jest do podpuszczki, która powoduje jego zwarzenie i wytrącenie grudek. Na lekko zsiadłe mleko nakładana jest matryca z drewnianym pierścieniem, który odbija na serku wzory. Oscypki obrabiane są ręcznie i moczone w solance. Po obrobieniu i wymoczeniu serki odstawiane są do wyschnięcia, a następnie kładzione na palenisku w celu uwędzenia. Ten ostatni proces trwa od dwóch do kilku dób. Po upływie odpowiedniego czasu oscypek może trafić na stragan.
2
Oscypek czy podróbka?
Bardzo łatwo pomylić wędzony serek z mleka krowiego z tradycyjnym oscypkiem, szczególnie, jeśli nie wiemy w jaki sposób oryginał jest produkowany. Na stoiskach z "oscypkami" często spotkamy sery przypominające oscypki, ale wyprodukowane z krowiego mleka. Jak je rozróżnić?

Tradycyjny oscypek jest o dużo jaśniejszy od wędzonego serka, który powstał z krowiego mleka. To dlatego, że mleko owcze zawiera więcej białka. Ponadto, oryginał jest ostrzejszy w smaku.

Przypomnijmy raz jeszcze cechy tradycyjnego oscypka:

- podstawowym składnikiem jest mleko owcze;
- jasny kolor;
- lekko pikantny smak;
- kształt przypominający podwójny stożek.

Takiego sera powinniśmy szukać będąc w górach!
3
Kiedy najlepiej kupować oscypki?
Jeśli wybieramy się w góry z zamiarem zakupu oscypka, powinniśmy wiedzieć, że w okresie od listopada do kwietnia są niewielkie szanse na znalezienie oryginalnego oscypka. To dlatego, że tradycyjne oscypki produkowane z owczego mleka. Owce dają mleko wyłącznie między majem a październikiem.

Wartość odżywcza oscypka
Warto zaznaczyć, że tradycyjne oscypki są źródłem cennych dla naszego organizmu wartości odżywczych. Znajdziemy w nich spore ilości witamin: A, B6 oraz B12, a także żelaza, cynku i manganu. Udowodniono również, że mleko owcze działa przeciwnowotworowo i usprawnia pracę układu pokarmowego. Warto jeść oscypki, ale w ograniczonych ilościach. Pamiętajmy, że są one tłuste i wysokokaloryczne.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Komentarze (6)

* Pola wymagane

wad
09.02.2018
Co wy wymagacie prawdziwego oscypka w sklepie jeżeli sami górale w Zakopanym i innych górskich miejscowościach sprzedają w 99% sery wykonane z krowiego mleka pod nazwą oscypek , będąc w górach prawdziwy góral powiedział mi że przed chałpą góral trzyma dwie owiecki a za chałpą 8 krów i produkcja idzie
Paweł
09.02.2018
Dla większości górali liczą się dudki. Wielcy patrioci... Pfff...
żabcia
09.02.2018
wszystkie twoje rady są dobre gdy owce dają mleko teraz w okresie zimowym owce są po wykocie i karmią młode mlekiem i oscypki są robione z mleka krowiego lub wyciągniente z zamrażarki bo zrobiono je w ubiegłym roku.Kształt oscypka nie ma znaczenia liczy się skład z przewagą mleka owczego.
DM
09.02.2018
Im bardziej skrzypi między zębami tym więcej jest sera owczego.
ania
09.02.2018
Owcze mleko jest bardzo tłuste. Powierzchnia prawdziwego oscypka "poci się" tłusto. Nieraz ludzie specjalnie smarują krowi ser by wyglądał tłusto, ale jak się ten tłuszcz zetrze powierzchnia będzie matowa. Owczy ser znów się spoci.
E
09.02.2018
Na żadnym zdjęciu nie ma więc oscypka o oryginalnym kształcie...