Ryby: Jakie jeść, a których unikać?

dominika_d - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Ryby bardzo często zaliczane są do grupy najzdrowszej żywności. Dietetycy namawiają nas do tego, by jeść je regularnie i zastępować nimi tłuste mięso. Jednak ryba rybie nierówna. Nie wszystkie wskazane są dla naszego zdrowia, a niektóre wręcz bywają szkodliwe. To dlatego, że zawierają rtęć i inne substancje destrukcyjnie wpływające na nasz organizm. Jakie ryby powinny na stałe znaleźć się w naszym jadłospisie, a których należy szczególnie unikać? Podpowiadamy.
1
Rola ryb w diecie
Ryby powinny być stałym elementem diety. Nie można zaprzeczyć temu, co od lat powtarzają dietetycy. Ich rola w jadłospisie jest niezastąpiona. Dlaczego? Ponieważ większość ryb to bogactwo wartości odżywczych. Znajdziemy w nich minerały oraz witaminy potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale także kwasy nienasycone omega-3, których największe ilości występują właśnie w rybach. Dietetycy podkreślają, że ryby mają ogromne znaczenie w żywieniu człowieka na każdym etapie jego życia. Badania dowodzą, że w krajach, w których ryby są stałym elementem jadłospisu, ludzie żyją dłużej i mają lepsze samopoczucie. Według opinii specjalistów do spraw żywienia ryby powinny stanowić około 30 procent codziennej diety. Jednak ryba rybie nierówna. Szczególnie dzisiaj, gdy pod nazwą "ryba" lub "mięso" może kryć się mocno przetworzony produkt.

Jeśli chcemy włączyć ryby na stałe do naszej diety, warto wiedzieć, które są zdrowe dla naszego organizmu, a których lepiej unikać.
2
Ryby zdrowe dla organizmu
Ryby uznawane za zdrowe zazwyczaj pływają w wodach morskich i zawierają sporo wartości odżywczych. Sprawdźmy, które ryby należy uwzględnić w swoim jadłospisie.

Tuńczyk
Tuńczyk to bogactwo cennych dla zdrowia kwasów omega-3. Znajdziemy w nim również sporo białka oraz witaminy D3. Najlepszym wyborem będzie tuńczyk biały, ponieważ nie zawiera tak wielu metali ciężkich, jak czerwony. Ponadto, nie jest to droga ryba. Można jeść go nawet kilka razy w tygodniu.

Pstrąg
Pstrąg, mimo że to ryba słodkowodna, bogaty jest w wiele wartości odżywczych. Znajdziemy w nim wspomniane kwasy omega-3, witaminy: A i B, a także sporo minerałów. Najlepszym wyborem będzie pstrąg tęczowy, ponieważ jest znacznie chudszy od pstrąga potokowego. Poza tym, to bardzo smaczna ryba, którą możemy przyrządzać na różne sposoby.

Karp
Karp to ryba średniotłusta, choć kojarzymy ją raczej ze sporą ilością tłuszczu. Nic z tych rzeczy. Karp jest zdecydowanie bezpieczną i nieszkodliwą rybą. Zarówno, jeśli chodzi o kalorie, jak i o wartość odżywczą. Znajdziemy w nim sporo nienasyconych kwasów omega-3, a także szereg witamin z grupy B. Karp uznawany jest za rybę mającą dobroczynny wpływ na serce, a także zmniejszającą ryzyko udaru oraz zawału. Warto jeść go regularnie.

Śledź
Z kolei śledź to tłusta ryba, ale pełna cennych wartości odżywczych. Oprócz kwasów nienasyconych znajdziemy w niej witaminy E i D, a także wiele minerałów, między innymi: fosfor, potas, wapń, selen i żelazo. Warto zaznaczyć, że śledź, mimo że jest tłustą rybą, nie jest wysokokaloryczny. Badania potwierdzają, że regularne jedzenie śledzi wzmacnia pamięć, poprawia nastrój, a nawet hamuje rozwój depresji.
3
Ryby, których lepiej unikać
Do grupy ryb o niskiej wartości odżywczej zaliczane są ryby żyjące w wodach słodkich. Oto kilka popularnych gatunków ryb, których lepiej unikać.

Panga i tilapia
Niestety panga i tilapia to najczęściej kupowane gatunki ryb w Polsce. Niestety, ponieważ uchodzą również za najbardziej niezdrowe. Trudno się dziwić, że ludzie chętnie je kupują - są bardzo tanie. W tilapii czy pandze znajdziemy śladowe ilości rybiego mięsa. Według ekspertów są to tzw. "twory genetyczne", które produkowane są specjalnie na skalę masową. Ponadto, obydwie ryby żyją w wodach słodkich. To kolejny dowód na to, że posiadają niewiele składników, których potrzebuje nasz organizm. Nie ma w nich jodu, a także cennych kwasów omega-3.

Ryba maślana
Mianem ryb maślanych określa się kilka gatunków, w tym: rudderfish, escolar i oilfish. Są to ryby bogate w białko oraz witaminy, ale zawierają jednak duże ilości kwasu oleinowego, którego nasz organizm nie jest w stanie przyswoić. Efektem regularnego jedzenia ryb maślanych mogą być silne bóle brzucha, wymioty, a także biegunka. Nie warto ich jeść. Szczególnie unikać powinny ich dzieci oraz kobiety w ciąży.

Sum afrykański
Sum afrykański, choć bogaty w białko i witaminę, zawiera sporo substancji toksycznych dla naszego organizmu. Jest również rybą tłustą, dlatego może powodować wzrost cholesterolu. Z tych powodów warto jej unikać.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie

ryszard
15.02.2018
Jeżeli wszyscy wokoło wiedzą,że żywność o której tym razem piszecie,czyli ryby nie wszystkie nadają się do spożycia,to dlaczego te produkty znajdują się w sprzedaży,proste i logiczne,ale często czytam artykuły o zdrowej żywności,to dlaczego ja jako klient mam pilnować,co jest dobre,a co złe..!!!
janosik
15.02.2018
A co z łososiem czego dziennikarz w materiale nie wypomniał hodowla łososia odbywa się w Norwegi gdzie jest karmiony pokarmem zawierającym pestycyd a jako ryba nie PODLEGA NORMOM , i tak Norwegowie są super uczciwi ( nie dotyczy to ryb złowionych w morzu)
Normal
15.02.2018
Łosoś norweski - karmiony paszą z pestycydami
TomequeL
15.02.2018
Jaki to jest pstrąg tradycyjny??!!