badanie rynku

Jak przeprowadzić badanie rynku?
AndzelaAndzela - specjalista Tipy.pl

Badanie rynku to element zasadniczy, który powinien poprzedzać każdą poważną decyzję biznesową. Bez wiedzy o rynku docelowym nie wolno wprowadzać nowego produktu, nie należy również planować strategii marketingowej, ani zakładać własnego biznesu. Dowiedz się jak przeprowadzić badanie rynku, a staniesz się świadomym przedsiębiorcą.
1
Określ swój rynek docelowy. Rynek docelowy to grupa osób, którym chcesz wypromować, zareklamować i ostatecznie sprzedać swój produkt. Żeby określić rynek docelowy, musisz zacząć od odpowiedzi na następujące pytania:
- Jaka jest demograficzna charakterystyka obszaru, na który chcesz wkroczyć?
- Kto kupi twój produkt kierując się jego ceną?
- Jaki jest przedział wiekowy docelowej grupy klientów?
- Czy twój produkt przeznaczony jest dla kobiet, dla mężczyzn, czy może dla obu płci?
- Czy klienci docelowi są samotni, żonaci? Czy mają dzieci?
- Do jakiego stylu życia pasuje twój produkt? Czy jest to przedmiot codziennego użytku, sezonowy, czy wiąże się ze specyficznym rodzajem aktywności?
2
Po odpowiedzeniu na powyższe pytania, dokładnie przeanalizuj zgromadzone za ich pomocą informacje. Określ konkretną grupę docelową, do której będziesz kierować działania marketingowe.
3
Opracuj plan efektywnego pozyskania informacji od twojej grupy docelowej. Zastanów się jak do niej dotrzesz i w jaki sposób dowiesz się, co myśli na temat twojego produktu. Jest to kluczowy element badania rynku i istnieje kilka sposobów jego osiągnięcia.
4
Badania jakościowe są bardziej dokładne i opisowe. Są dobrym sposobem na poznanie odczuć i potrzeb klientów, które są związane z twoim produktem lub usługą. Nie są to jednak informacje dające się reprezentować w sposób statystyczny. Do badań jakościowych zaliczamy takie metody jak focus i pogłębiony wywiad indywidualny. Możesz na przykład wybrać się do parku i zapytać dzieciaków jeżdżących na deskorolkach co myślą na temat logo i treści gazety, w której zamierzasz pisać o skateboardzie.
5
Badania ilościowe dają solidne wyniki statystyczne, na których można oprzeć plany finansowe. Ankiety mogą być przeprowadzane telefonicznie, osobiście, drogą mailową lub online. Kluczem do otrzymania wartościowych wyników, jest wybranie naprawdę reprezentatywnej, losowej grupy ankietowanych, należących do określonego w punkcie 1. rynku docelowego. Nie będziesz chyba prowadził ankiety dotyczącej nowego sklepu z odzieżą używaną wśród mieszkańców najbogatszej dzielnicy w mieście?
6
Po przeprowadzeniu badań, należy szczegółowo przeanalizować i zinterpretować otrzymane wyniki. Najlepiej będzie zobrazować je przy pomocy wykresów i tabel.
7
Końcowym etapem jest wyciągnięcie wniosków z badań i podjęcie odpowiednich decyzji. Produkt najpierw powinien zostać przetestowany na grupie klientów, najlepiej jeśli dostaną od ciebie darmowe jego próbki.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

szymon
28.03.2012
Badanie rynku to istotnie bardzo skomplikowany proces, nie wystarczy zebranie danych, to jest dopiero początek procesu. Główny problem stanowi właściwa analiza posiadanych informacji, a czasem dotarcie do właściwych i potrzebnych danych. Jest takie narzędzie - twoje raporty, które znacznie ułatwia to zadanie. Polecam