niegrzeczne dziecko

Jak karać dziecko?

BarbaraBarbara - specjalista Tipy.pl
Karanie dzieci nie należy do prostych czynności. Powoduje to wiele żalu do rodziców i do dziecka. Poniższe wskazówki pomogą ci uczciwie ukarać dziecko. Dzieci muszą nauczyć się ponosić konsekwencje swoich czynów. Bez tego dzieci mogą wyrosnąć na samolubów i arogantów. Rodzice odpowiedzialni są za nauczenie dzieci sprawiedliwości i uczciwości. Dzieci szybko się uczą, dlatego unikaj ostrych słów i brutalnych kar.
1
Ustal limity i granice.

Rodzice powinni upierać się przy swoich racjach - co nie jest dobre dzisiaj, nie będzie dobre jutro czy też pojutrze. Nie należy nigdy naginać zasad - przez takie działania tylko zmylisz dziecko. Jeśli dziecku nie wolno czegoś robić, to oznacza, że nie ma od tego wyjątków - nigdy.

2
Kary powinny być dostosowane do wykroczeń.

Małe kary za drobne przewinienia i większe kary za poważniejsze wykroczenia. Nie należy stosować tej samej kary dla każdego rodzaju przewinień. Każdą karę należy dostosować do zaistniałej sytuacji, okoliczności, motywów jakimi dziecko się kierowało i jego wieku. Poprzez stopniowanie kar uczymy dziecko sprawiedliwości.

3
Zachowaj spokój.

Rodzic musi bardzo się starać, by nie stracić swojej cierpliwości. Wówczas możesz zrobić i powiedzieć rzeczy, których wkrótce będziesz żałować. Pamiętaj – to tylko dzieci, a dzieci mogą popełniać błędy.

4
Przerwa na zastanowienie.

Przerwa jest dobrym narzędziem do wykonania kary. Nie jest to upokarzające ani dla dziecka, ani dla rodzica. Oto zasady tej kary:

1. Usuń dziecko na bok, z dala od zdarzenia
2. Posadź dziecko w miejscu, które zbytnio nie będzie rozpraszało jego uwagi
3. Powiedz dziecku mocnym głosem (ale nie krzycz), że źle się zachowywało (powiedz co zrobiło...) i teraz będzie musiało siedzieć w tym miejscu dopóki czas kary się nie skończy. Dziecko nie ma nic mówić i nie wstawać z miejsca.
4. Kara powinna trwać tyle minut, ile dziecko ma lat, np. 9–latek będzie miał 9 minut kary.
5. Kiedy czas się skończy dziecko powinno przeprosić rodziców za złe zachowanie i wszystkie osoby, które brały w tym udział i zostały przez to urażone.
6. Jeśli dziecko nie chce przeprosić, posadź je z powrotem na miejscu i powtórz wszystkie czynności. Jeśli nadal upiera się przy swoim, odeślij je do pokoju i powiedz, żeby z niego wyszło jak będzie gotowe, by was przeprosić.

5
Zniesienie przywilejów.

Jeśli dziecko zrobi coś złego, znieś specjalne przywileje, takie jak oglądanie telewizji, granie w gry wideo, korzystanie z komputera. Długość kary powinna być określona przez rodzaj przewinienia.

6
Ostrzeżenia.

Niektóre przejawy złego zachowania nie zasługują od razu na karę, tylko na ostrzeżenie. Musisz jednak powiedzieć dziecku, że jeśli sytuacja się powtórzy, zostanie ukarane. Pamiętaj, aby mocnym głosem wyraźnie ostrzec dziecko, jakie będą konsekwencje takiego zachowania.

Przykładowo – Jeśli twoje dziecko źle zachowuje się przy stole. Powiedz mu, że jeśli nadal będzie się tak zachowywać, nie dostanie deseru. Wywiązuj się z tego co mówisz, w przeciwnym razie w przyszłości twoje ostrzeżenia nie będą odbierane przez dzieci na poważnie.

7
Znęcanie się nad innymi.

Jeśli twoje dziecko znęca się nad innymi, bądź odpowiedzialny i rozwiąż ten problem. Pamiętaj nikt nie lubi tyranów i ich rodziców. Jeśli więc twoje dziecko zostało o to oskarżone, radzę potraktować to poważnie. Rzadko kiedy zdarza się, że takie oskarżenia są nieprawdziwe.

Porozmawiaj poważnie ze swoim dzieckiem. Wytłumacz dziecku dlaczego nie powinno tego robić, dlaczego znęcanie się nad innymi jest złe i jak czują się wówczas inni. Zadawaj dziecku pytania, np. "Jak myślisz? Jak czuł się wówczas twój kolega?", "dlaczego chcesz sprawić mu przykrość" itp. Pytania pozwolą twojemu dziecku lepiej zrozumieć problem. Samo mówienie nic nie da - dziecko może całkowicie ignorować twoje słowa i myśleć o czymś innym.

Upewnij się, że dziecko poniesie karę np. poprzez ukaranie go usunięciem przywilejów na określony czas – może to być dzień lub tydzień, w zależności od sytuacji. Ostrzeż dziecko, że jeśli nadal będzie się źle zachowywać, na stałe usuniesz z ich planu dnia ulubione dodatkowe zajęcia – piłka nożna, taniec czy cokolwiek innego.

Jako dodatkową karę każ dziecku napisać wypracowanie na temat znęcania się nad innymi. Powieś wypracowanie w kuchni i traktuj je jako przypomnienie. Dziecko powinno również przeprosić skrzywdzone dzieci, tak szybko jak to tylko możliwe, nawet jeśli miałoby iść do nich do domu.

Jeśli dziecko nadal znęca się nad innymi, upieraj się przy swoim zdaniu. Ukarz dziecko ponownie i jeśli to możliwe odizoluj je od wszelkich rozrywek (komputer, zajęcia pozaszkolne, telewizor itp). Jeśli nawet to nie pomoże, powinniście udać się do szkolnego psychologa, który pomoże wam znaleźć przyczynę takiego zachowania. W takim przypadku bardzo ważne są rozmowy z dzieckiem o danym problemie. Staraj się przytoczyć podobne historie i zawsze przedstawiać osoby znęcające się nad innymi w złym świetle.

?

Wskazówki
* Każde dziecko i każda sytuacja jest inna. Karząc dziecko, zawsze należy brać pod uwagę konkretną sytuację i mieć pewność, że kara jest adekwatna do winy.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

rozmowa z dzieckiem
dziecko sprząta
Bałagan w dziecięcym pokoju

Podobne porady

Komentarze (6)

* Pola wymagane

gosia
02.11.2015
Nie zgadzam się z tym artykułem jakieś tygodniowe zakazywanie telewizji, odizolowanie dziecka od wszystkich rozrywek, potem takie nabuzowane dziecko idzie do szkoły i wyżywa się na innych dzieciach. Kara z odsiedzeniem tyle czasu co ma się lat i oczywiście przeproszenie rodziców, lub dzieci, którym zrobiło się krzywdę - ok naprawdę działa.
kobieta
05.11.2014
zigitrn: ciebie też można "strzelić w tyłek", jak nie słuchasz? Dziecko bite robi dalej to samo, tylko, jak go rodzic nie widzi. Nie bite, któremu wytłumaczono dlaczegoś jakieś postępowanie jest złe - nie robi tego w ogóle.
majkaku.95
28.12.2012
Ostatnimi czasy, jako że musiałam w końcu wrócić do pracy, naszym synkiem opiekuje się niania wynajęta ze specjalnej agencji, która zajmuje się wynajdowaniem profesjonalnych i doświadczonych opiekunek do dzieci (http://babyandcare.pl/). Mieliśmy pewność, że nie oddajemy dziecka w byle jakie ręce, a jak się okazało kobieta naprawdę wie, co robi. Kiedy mały jest niegrzeczny, tłumaczy mu, że postąpił źle, że tak się nie robi itd., itp. On wytrzeszcza wtedy na nią oczy w zrozumieniu i zdaje się, że łapie, że coś jest nie tak. To na szczęście dosyć grzeczne dziecko, nie wiem, czy każde reaguje tak spokojnie na wyważoną reprymendę. Myślę, że na cięższy przypadek mogłoby to nie podziałać.
sylwia180793
20.12.2012
Nie można na dziecko krzyczeć ani krytykować go w obecności innych osób, w ten sposób poniżamy dziecko i czuje się ono niepewnie. Ważne jest też to, aby oboje rodziców zgadzało się w swoich racjach, a nie np. skoro mama nie pozwala to tata pozwoli.
zigitrn
23.11.2012
Strzelić w tyłek i dziecko będzie miało nauczkę... a nie bezstresowe wychowywanie
ania
13.03.2012
POLECAM GENIALNA KSIĄŻKĘ!!!!!!!!!!!!kIEDY POZWOLIĆ? kIEDY ZABRONIĆ? WYDAWNICTWO gwp, Dzieki tej ksiazce zrozumiałam że to nie moje dziecko jest niegrzeczne, tylko moje metody wychowywania sa beznadziejne!!!!!dzieci potrzebuja granic, dzieki postawionym granica , wykonuja polecenia bez przeciagania, wiedza czego nie wolno i nie robia tego.przeczytałam ta książke i wprowadziłam nowe zasady tak ja tam opisali- szok !!!!!! moje dziecko jest aniołkie :)polecam :)mama 9 latki i 2 latki :)